Gå til innhold

Antibiotika, når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få antibiotika basert på symptomer, eller må man ha en høy C RP?

Anonymkode: e2309...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være bakterielt ja

Anonymkode: b7345...553

• Liker 2
Skrevet

Man kan få basert på symptomer fordi CRP henger etter. F.eks ved UVI er det nok at man har typiske symptomer som svie ved vannlating. 

Anonymkode: 9c42f...ca7

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Må være bakterielt ja

Anonymkode: b7345...553

Vet men ikke alltid det vises på crp? 
jeg måtte feks ha AB for en infeksjon i tann/kjeve og det gjorde at jeg følte meg dårlig i hele kroppen men tror ikke jeg hadde noe utslag på CRP

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Symptomene er viktigst. Høy CRP kan man få av mange årsaker, og ikke alle bakterieinfeksjoner gir noe særlig CRP (i tillegg til at CRP henger etter).

Screenshot_20241119-100702.png

Anonymkode: 8f773...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Symptomene er viktigst. Høy CRP kan man få av mange årsaker, og ikke alle bakterieinfeksjoner gir noe særlig CRP (i tillegg til at CRP henger etter).

Screenshot_20241119-100702.png

Ikke så lett å skille da hvis jeg like gjerne kan skyldes et virus på en måte

Skrevet

Kan vel ikke måle virus i kroppen

Skrevet

Det beste er jo hvis man ikke trenger ab.

Anonymkode: ab988...83f

• Liker 1
Skrevet

Ikke så lett å skille da hvis jeg like gjerne kan skyldes et virus på en måte

Kan vel ikke måle virus i kroppen

Det vil være symptomene og hva legen finner ved undersøkelse som avgjør. Helhetsbildet.

Kan måle noen/mange virus på forskjellige vis, noen av dem mest på sykehus, men også noen ute på legekontor og legevakt også (neseprøve, sårprøve hvis de tenker herpes).

Skrevet (endret)

For pasienter som går til fastlege med symptomer, gjøres følgende :

—hvis pasienten er kjempedårlig ringes ambulanse, og pasienten innlegges sykehus. På sykehus er man føre var, og gir ofte antiobiotika før svar på crp og andre blodprøver. 
-ellers tar fastlege crp og eventuelt andre blodprøver, og gjør en totalvurdering:

*ved alvorlige symptomer, høy crp, og klar mistanke om infeksjon i spesifikk kroppsdel (lunger? Urinveier?) gis det typisk antibiotika ut fra antiobiotika-anbefalinger fra Helsedirektoratet.
   *ved milde symptomer og lav crp, gis det typisk ikke antiobiotika. 
   *i resten av tilfellene gjør fastlegen en individuell vurdering (noen får, andre ikke). 

Endret av snillOnkel
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 9.35):

Ønsker du å ta antibiotika? Det bør være noe du forsøker å unngå.

Anonymkode: 19bf9...de2

• Nyttig 1
Skrevet

Pappa fikk Antibiotika ved høy CRP 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 9.35):

Mener du noen som kommer inn til legevakt eller sykehus for noe som ligner hjernehinnebetennelse skal vente på CRP resultater før antibiotika skal igangsettes straks de er innenfor dørene på sykehus? 
Hører legen knatrelyder på lungene og akutt røntgen viser noe på lungene så venter man ikke på CRP resultatet på sykehus, særlig dersom pasienten er innlagt. 
Forstår du at spørsmålet ditt ikke kan besvares med ja eller nei? 
Legen må bruke flere verktøy i verktøykassa enn CRP, og vurdere hvert enkelt tilfelle og situasjon individuelt. 

Anonymkode: 59050...fb5

• Liker 1
Skrevet

Dumt å kreve antibiotika for hver minste lille småting. Det meste går fint over av seg selv bare man tåler å kjenne på litt ubehag, og det meste er jo også virus. Skjønner hvis man er toppidrettsutøver og MÅ bli fort frisk til viktige stevner at man løper for å ta strep-test ved hver minste lille halsvondt, men for Ola og Kari Nordmann? Tja....

Flere og flere utvikler multiresistens mot antibiotika, og det kan bli dødelig senere i livet når man virkelig hadde trengt det... 

Anonymkode: e08e7...d91

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dumt å kreve antibiotika for hver minste lille småting. Det meste går fint over av seg selv bare man tåler å kjenne på litt ubehag, og det meste er jo også virus. Skjønner hvis man er toppidrettsutøver og MÅ bli fort frisk til viktige stevner at man løper for å ta strep-test ved hver minste lille halsvondt, men for Ola og Kari Nordmann? Tja....

Flere og flere utvikler multiresistens mot antibiotika, og det kan bli dødelig senere i livet når man virkelig hadde trengt det... 

Idrettsutøvere får ikke slengt antibiotika etter seg, snarere tvert i mot. 

Folk med kroniske sykdommer derimot får lett antibiotika dersom de får noe som ikke er helt bra, fordi de kan bli veldig syke av både infeksjoner og den kroniske sykdommen i kombinasjon. 

Antibiotika er heller ikke noe man kan kreve. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri høy CRP når jeg blir syk. Jeg har f.eks. hatt både blindtarmsbetennelse eller lungebetennelse uten å ha særlig høy CRP. Heldigvis har jeg en fastlege som vet om dette, men det nytter ikke å komme kjempesyk på legevakt, så da må jeg heller vente til over helga for å komme til fastlegen for å få antibiotika. 

Anonymkode: 10f98...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg krevd noe som helst?🤪spørdmplet var jo bare om det kan gis antibiotika på bakgrunn av veldig høy crp og sykdomsfølelse uten atman vet Helt hva slags infeksjon 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jeg krevd noe som helst?🤪spørdmplet var jo bare om det kan gis antibiotika på bakgrunn av veldig høy crp og sykdomsfølelse uten atman vet Helt hva slags infeksjon 

Svaret på dette spørsmålet er at de må finne ut hva. Som forårsaker høy crp og sykdomsfølelse, før de kan begynne å tenke behandling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...