Gå til innhold

Ny psykolog som ikke kjenner meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt hele livet og har i perioder gått til psykolog. 
Nå er jeg inne i en veldig tøff periode og skal begynne hos en psykolog privat. 
Jeg har opplevd mye vondt, og jeg ripper opp i det hver gang jeg skal fortelle. 
Ville det vært rart hvis jeg skriver ned hendelser i korte trekk som han kan få første timen? 

Anonymkode: af0be...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke rart, men ha det mer som en huskelapp for deg selv. Du vil jo uansett måtte prate om det - for det er jo en stor del av behandlingen. Det er jo igså gjennom hvordan du snakker om ting at behabdler klarer å kartlegge deg og dine behov.

Anonymkode: 6e257...80e

Skrevet

Terapi er ikke en historisk fremstilling av vonde ting som har skjedd deg. 

Stol på at psykologen vet hva som kan hjelpe. Kanskje trenger du mest hjelp med her og nå? Kanskje bearbeide traumer uten å fortelle fra a til å. 

Ikke planlegg terapi er vel mitt beste råd. La han lede

Anonymkode: a1cbf...aec

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke rart om du skriver ned og gir til psykologen. Jeg synes det var en god idé.

Noen her skriver at du må snakke om det og at det er en stor del av behandlingen. Det mener jeg er feil, det er ikke sikkert at du må det i det hele tatt. Det spørs akkurat på hva slags behandlingsmetode psykologen bruker. Det er ikke nødvendigvis noe å hente på å rippe opp i det igjen og igjen.

Anonymkode: 4da45...0f8

Skrevet

Jeg begynte nettopp hos psykolog, og ga psykologen en punktliste. Den noterte psykologen seg i sine notater, og så har han det som et grunnlag.

Anonymkode: 3d7a9...6c0

Skrevet

Da jeg begynte på nytt hos psykolog forrige uke så hadde jeg printet epikrisen og utredningen fra psykologen jeg hadde gått til i mange år. Slik at den nye psykologen fikk et sammendrag. I tillegg så hadde jeg skrevet en kort begrunnelse om hvorfor jeg igjen hadde begynt til psykolog. Første psykologtime var jeg så dårlig at jeg ikke orket å si noe mer enn at jeg ønsket at hun skulle lese arkene mine. 

Lot psykologen lese første psykologtime. Psykologene har typisk mange pasienter så de har begrenset med tid til å lese ting utenfor de oppsatte timene. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Terapi er ikke en historisk fremstilling av vonde ting som har skjedd deg. 

Anonymkode: a1cbf...aec

Jeg er ikke trådstarter. Jeg ga min nye psykolog epikrisen og utredningen til min nye psykolog for at hun raskere skulle forstå meg.  For meg så henger alle problemene mine sammen. Det jeg sliter med i dag kan ikke forstås uten å forstå fortiden min eller begrunnelsen til at jeg har fått diagnosene jeg har fått. 

Anonymkode: 634ab...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke rart om du skriver ned og gir til psykologen. Jeg synes det var en god idé.

Noen her skriver at du må snakke om det og at det er en stor del av behandlingen. Det mener jeg er feil, det er ikke sikkert at du må det i det hele tatt. Det spørs akkurat på hva slags behandlingsmetode psykologen bruker. Det er ikke nødvendigvis noe å hente på å rippe opp i det igjen og igjen.

Anonymkode: 4da45...0f8

Enig med deg. 

Anonymkode: 634ab...925

Skrevet

Min forrige psykolog anbefalte meg å skrive ting til han. Jeg synes det var vanskelig å snakke om ting med en jeg ikke kjente og fikk det ikke til. Han spurte om jeg fikk til å skrive ned litt, det gikk bra. Så jeg skrev ned litt mellom timene, så leste han det. Da var det enklere for meg å snakke med han etterpå også. 

Det går jo an å skrive ned og ha med seg, si du har det med og litt om hvorfor. Så kan det være litt opp til psykologen og, det kan jo være et greit utgangspunkt, eller kanskje hen tenker det kan vente litt. 

Anonymkode: 6560e...e3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...