Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen problemer med å betale denne avgiften. Den sikrer at det iallefall finnes noen smale kanaler her i Norge. Selv hører jeg mye av som sendes i P2 (*) og tildels det som vises på NRK2 så jeg får ganske mye for pengene synes jeg.

Nyhetstilbudet på NRK-TV kunne ha vært bedre, mer er alikevel langt å foretrekke i forhold til andre (svensk TV og BBC untatt).

* Jeg håper det f.eks. det er andre som får med seg "Mytekalenderen" som går for tiden. Slikt hadde ikke eksistert på en komersiell stasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå betaler ikke jeg av en eller annen grunn ( jeg leier så kanskje min mystiske huseier som jeg har sett to ganger betaler for meg? Hmm..), men synes uansett at det er greit at man må betale lisens! (har betalt selv tidligere da)

Er jo greit med noe som er reklamefritt og "Lydverket" og "Store Studio" ville jeg aldri vært foruten! Men lisensen burde kanskje være litt lavere (ligger den ikke på rundt 1000,- da?)

Men det jeg lurer mest på er om hvor langt de kan gå når de kommer på døra di? Opplevde en gang hos en kompis at lisens-mannen omtrent tvang seg inn døra for å sjekke om de hadde TV. De hadde akkurat flytta inn og ikke kjøpt seg TV enda, men lisens-mannen nektet å tro på ham. Kompisen min ble faktisk så sinna at han truet med å ringe politiet fordi fyren var så frekk!

Har de lov til å bare gå inn å sjekke sånn på den måten?

Skrevet
Nå betaler ikke jeg av en eller annen grunn ( jeg leier så kanskje min mystiske huseier som jeg har sett to ganger betaler for meg? Hmm..), men synes uansett at det er greit at man må betale lisens! (har betalt selv tidligere da)

Er jo greit med noe som er reklamefritt og "Lydverket" og "Store Studio" ville jeg aldri vært foruten! Men lisensen burde kanskje være litt lavere (ligger den ikke på rundt 1000,- da?)

Men det jeg lurer mest på er om hvor langt de kan gå når de kommer på døra di? Opplevde en gang hos en kompis at lisens-mannen omtrent tvang seg inn døra for å sjekke om de hadde TV. De hadde akkurat flytta inn og ikke kjøpt seg TV enda, men lisens-mannen nektet å tro på ham. Kompisen min ble faktisk så sinna at han truet med å ringe politiet fordi fyren var så frekk!

Har de lov til å bare gå inn å sjekke sånn på den måten?

Lisensen er på 2039 i år. Halvparten betales to ganger i året.

En kontrollør kan ikke gå inn i en bolig, men kan gå inn i en oppgang. Kontrolløren skal alltid legitimere seg og vedkommende har rett å be om personnummer.

Skrevet

Lisens? Hva er lisens? Og; NRK? Hva er NRK?

Jeg har TV, men det kunne ikke falle meg inn å betale lisens. Jeg har ikke NRK plottet inn på kontrollen en gang; det er en kanal som overhodet ikke interesserer meg.

Skrevet

Jeg betalte ikke lisens før jeg var så dum å kjøpe videospiller...i eget navn. Vips, kom giroen i posten.

Jeg betaler ikke lisensen med glede. Jeg ser veldig lite på tv i det hele og store, og sveiper nesten aldri innom NRK. Det syke er, om jeg har en tv som jeg utelukkende bruker til å spille GameCube o.l., ja så skal de pinadø ha penger for det også.

Gjest x-trønder
Skrevet
Jeg betaler gladelig lisensen.

Godt med en TV-kanal som ikke har reklame, repriser av "America's next Top model 2003", og en mengde hjernedøde komiserier.

Det er ingen stor sum, og det er en god, objektiv TV-kanal. Big deal!

Samme her, det er deilig å kunne se en hel film i fred for reklameavbrudd. Jeg er mer lei av reklamekanaler enn av å betale tv-lisens. Kunne sikkert funnet noe annet å bruke pengene på men liker ikke alternativet som er reklamefinansiering.

Skrevet
Jeg betalte ikke lisens før jeg var så dum å kjøpe videospiller...i eget navn. Vips, kom giroen i posten.

Hmm, videospiller kan man vel bruke på f.eks prosjektor og, kan man ikke..

Skjønner ikke hvorfor de skal reagere på det, nei flytter jeg for meg selv blir tv en av de tinga jeg ikke tar med meg.. Da heller skikkelig anlegg på pc'en og stor skjerm :sjarmor: Kan jo se film på der og..

Skrevet
Jeg betaler i grunnen ingen regninger med glede. Men når man nå først må betale

for tv, så har nrk så mye høyre kvalitet på sine sendinger enn de andre at jeg synes det er greit. Kvalitet koster.

Helt enig med Lizzi. Jeg synes det er deilig å kunne se et helt program eller høre på en radiosending uten å se eller høre et eneste reklameinnslag.

Ok, du liker NRK, du synes det er greit at du må betale for NRK - men synes du det er greit at jeg som ikke liker NRK må betale for det?

I prinsippet er jeg enig med deg i dette, men er det ikke slik med alt i vårt samfunn? At vi alle betaler for hverandre? Om det er rettferdig kan jo diskuteres, men sånn er det jo. Feks. at vi som ikke har barn betaler like høy husleie i borettslaget som barnefamilier for at barna skal ha lekeapparater osv. Nå er IKKE dette en avsporing av tråden, bare et eksempel på "fellesskapet".

Gjest Gjest
Skrevet

I prinsippet er jeg enig med deg i dette, men er det ikke slik med alt i vårt samfunn? At vi alle betaler for hverandre? Om det er rettferdig kan jo diskuteres, men sånn er det jo. Feks. at vi som ikke har barn betaler like høy husleie i borettslaget som barnefamilier for at barna skal ha lekeapparater osv. Nå er IKKE dette en avsporing av tråden, bare et eksempel på "fellesskapet".

Nei, det er ikke sånn med "Alt" i samfunnet. Vi lever med blandingsøkonomi. Tygg på det ordet; blanding. Det betyr at det er mange forskjellige variabler som avgjør hvilke oppgaver det offentlige tar seg av, og hva det private tar seg av.

Jeg kan ikke se noen praktisk eller prinsipiell grunn til at det offentlige skal kreve inn lisens. Dersom du ikke liker reklame, har en smarting allerede nevt canal+ metoden for å få det til. NRK2 kunne kanskje overlevd på samme måten.

Det finnes mange gode grunner for offentlig ansvar av helsetjenester, barnehageplasser, transportsystemer etc, men det finnes ikke mange gode argumenter for offentlig kontroll av media/ tv-lisenstvang. Hvis 99% av alle har TV så er tv-lisensen en utgift som ikke følger prinsipper om skatting etter evne, og hvis det er en avgift, har jeg vanskelig for å se hvilke ikke-økonomiske/miljømessige kostnader som skal dekkes/markedssvikt som skal kompenseres.

NRK overlever pga 2 ting: de lager ultrakommers-fjernsyn som de fleste liker og de fleste synes det er "greit" ut ifra den tvilsomme sammenlikningen barnehage/tv-lisens. Derfor er ikke TV-lisensen som sak viktig nok for folk til at noen vil risikere å avskaffe den. Du vinner ikke valg ved å være ekstrem. Derfor kommer tv-lisensen til å bestå.

Gjest Piper
Skrevet
kan jo starte med å ikke vere anonym, kanskje? litt lettere da :blunke:

Hvorfor må personen være registrert, for å starte en underskriftskampanje? Hvordan blir det lettere? Fordi enkelte her inne ikke aksepterer gjester, uansett hva som blir skrevet? Vet du egentlig mer om personen om den kaller seg for molly, enn om den er gjest?

Og til trådstarter: blir gjerne med på en slik underskriftskampanje, for jeg er like møkka lei som deg av å betale lisens.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er også dritt lei av å betale for noe jeg ikke bruker. Lag nrk om til betal tv slik som canal pluss, så kan de som vil ha nrk betale for det, og vi som ikke vil ha nrk betaler ikke, og får heller ikke se. Kode sendingene.

Synes det forslaget var så bra at jeg må utheve det.. :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn bortsett fra at alle her i landet ikke har mulighet til å få kabel?

Gjest Gjest
Skrevet
Sånn bortsett fra at alle her i landet ikke har mulighet til å få kabel?

Jeg har også levd med innendørs bordantenne. Jeg fikk da NRK1 og 2, TvNorge og skulle visst vært i stand til å få Tv2, men det fungerte ikke så bra. Da jeg vokste opp var det bare NRK å få. Men så tilbrakte vi alle skoleferier på en plass nær svenskegrensa og da var det bare Sverige vi så på tv. Vi samlet gjerne hele storfamilien da. Og alle de voksne den gangen var enig om at tilbudet var SÅ mye bedre på Sverige enn det var på NRK. Det var den gang store deler av landet ikke hadde noen andre alternativer enn NRK. I tv'ens barndom kan du si. Siden den gang har jeg jo vokst opp og gjør mine egne vurderinger.

Ja jeg vil gjerne være med på en underskriftskampanje mot tv-lisensen!

Jeg har ingen problemer med at skattepenger jeg betaler går til veier selv om jeg ikke kjører bil. Jeg er likevel avhengig av veier. Jeg bruker kollektivtrafikken. Jeg vil at sykebiler skal komme frem når nødvendig. Jeg har ingen problemer med at skattepengene går til helsevesenet. Vi kan alle trenge dem fra tid til annet. Jeg har ingen problemer med at skattepengene går med til å støtte opp om dem som ikke klarer å forsørge seg selv i samfunnet. Der mener jeg vi har et ansvar som vi ikke gjør godt nok.

Men tv-lisens? Ærlig talt, det er noe forbasket tull! Ingen er avhengig av NRK!

Gjest Gjest
Skrevet
Samme her, det er deilig å kunne se en hel film i fred for reklameavbrudd. Jeg er mer lei av reklamekanaler enn av å betale tv-lisens. Kunne sikkert funnet noe annet å bruke pengene på men liker ikke alternativet som er reklamefinansiering.

Penger spart er penger tjent.

Jeg vil gjerne få betalt over 2000 kr i året for å se litt reklame. Heller reklame enn å betale for en kanal jeg knapt ser på.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har også levd med innendørs bordantenne. Jeg fikk da NRK1 og 2, TvNorge og skulle visst vært i stand til å få Tv2, men det fungerte ikke så bra.

Du skjønte ikke poenget. Man må ha kabel og dekoder for å kode signalene, hvis NrK skal bli betal-TV.

Gjest akterut
Skrevet
Jeg har også levd med innendørs bordantenne. Jeg fikk da NRK1 og 2, TvNorge og skulle visst vært i stand til å få Tv2, men det fungerte ikke så bra. Da jeg vokste opp var det bare NRK å få. Men så tilbrakte vi alle skoleferier på en plass nær svenskegrensa og da var det bare Sverige vi så på tv. Vi samlet gjerne hele storfamilien da. Og alle de voksne den gangen var enig om at tilbudet var SÅ mye bedre på Sverige enn det var på NRK. Det var den gang store deler av landet ikke hadde noen andre alternativer enn NRK. I tv'ens barndom kan du si. Siden den gang har jeg jo vokst opp og gjør mine egne vurderinger.

Ja jeg vil gjerne være med på en underskriftskampanje mot tv-lisensen!

Jeg har ingen problemer med at skattepenger jeg betaler går til veier selv om jeg ikke kjører bil. Jeg er likevel avhengig av veier. Jeg bruker kollektivtrafikken. Jeg vil at sykebiler skal komme frem når nødvendig. Jeg har ingen problemer med at skattepengene går til helsevesenet. Vi kan alle trenge dem fra tid til annet. Jeg har ingen problemer med at skattepengene går med til å støtte opp om dem som ikke klarer å forsørge seg selv i samfunnet. Der mener jeg vi har et ansvar som vi ikke gjør godt nok.

Men tv-lisens? Ærlig talt, det er noe forbasket tull! Ingen er avhengig av NRK!

Du har nok rett i at enkeltindividet ikke er avhengig av NRK. Men samfunnet er ganske avhengig av å ha en tv-kanal, skal det henge med med resten av verden. Og da er det vel bare på sin plass at det offentlige stiller med en garanti, er det ikke?

Skrevet
Men er det ikke verdt å betale, ja, omtrent fem kroner dagen for å ha tilgang til en kanal UTEN komiserier i n'te reprise, UTEN hundre reklameavbrudd i timen, og MED plass til smalere programmer??

Jeg har som nevnt ikke NRK programmert inn i kontrollen en gang. Lydverket har jeg aldri hørt om, Brennpunkt er et stort gjesp og barne-TV sluttet jeg å se på for 15 år siden. Så nei, jeg synes ikke det er verdt å betale 5 kr. dagen for det. Fordi jeg overhodet ikke benytter meg av tilbudet. Men nå betaler jeg jo ikke heller da ;-)

Skrevet
Jeg har som nevnt ikke NRK programmert inn i kontrollen en gang. Lydverket har jeg aldri hørt om, Brennpunkt er et stort gjesp og barne-TV sluttet jeg å se på for 15 år siden. Så nei, jeg synes ikke det er verdt å betale 5 kr. dagen for det. Fordi jeg overhodet ikke benytter meg av tilbudet. Men nå betaler jeg jo ikke heller da ;-)

Du kjenner ingen som kanskje har hørt om lydverket og muligens liker det da? Eller noen som synes Brennpunkt er interessant? Eller venninner som har barn, som sikkert nok finner barne-tv moro?

Bare spør. :icon_smile:

Slik tenker i hvert fall jeg om veldig mye rundt meg. Det er mye jeg personlig kunne vært foruten, men jeg betaler allikevel skatt med god følelse fordi jeg vet andre trenger/kan ha glede av mitt bidrag.

Gjest Gjest
Skrevet
Du skjønte ikke poenget. Man må ha kabel og dekoder for å kode signalene, hvis NrK skal bli betal-TV.

Ok, beklager misforståelsen. Da ville jeg valgt PC'en.

Men er det ikke verdt å betale, ja, omtrent fem kroner dagen for å ha tilgang til en kanal UTEN komiserier i n'te reprise, UTEN hundre reklameavbrudd i timen, og MED plass til smalere programmer??

Når kommer TV3 eller TVN til å sette opp programmer a la  "Lydverket", "Brennpunkt" og ikke minst, et skikkelig barne-TV?

Den eneste grunnen til at jeg på et tidspunkt skaffet meg tv var at mine unger skulle ha tilgang til barnetv'en som alle andre. De kjedet seg. Det var ikke mange minuttene de satt i ro og så barnetv på NRK nei. Barneprogram på andre kanaler kunne fungere bedre. Nei jeg synes fem kroner dagen er penger rett ut av vinduet som ikke gir noe tilbake. Brennpunkt har jeg en mistanke om at jeg har sett borte på besøk et par ganger. Utsøkt kjedelig. Lydverket vet jeg ikke hva er.

Du har nok rett i at enkeltindividet ikke er avhengig av NRK. Men samfunnet er ganske avhengig av å ha en tv-kanal, skal det henge med med resten av verden. Og da er det vel bare på sin plass at det offentlige stiller med en garanti, er det ikke?

Hvorfor er samfunnet avhengig av en tv-kanal for å henge med resten av verden? Vi er vel avhengig av å holde oss oppdatert på nyheter for å henge med resten av verden? Ok, så lag en egen nyhetskanal da og sett ned prisen på lisensen. Det er vel en gylden middelvei? Så kan man bli spart for å betale for det de på NRK kaller underholdning? Ja jeg skal innrømme at denne regningen provoserer meg, men jeg betaler da. Den dagen ungene flytter åker hele fillekassa ut.

Tro det eller ei folkens det finnes liv også uten en tv. Det er mulig å leve uten Big Brother. Nåja den går kanskje ikke på NRK? Men samme mølet er det nå likevel. Jeg betaler gladelig for at vi har et vesen som kommer og henter søppla vår vær uke. Men å betale tv-lisens er jo som å betale for å få søppla levert på døra. Det gir da ingen mening?

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, beklager misforståelsen. Da ville jeg valgt PC'en.

Ikke alle har tilgang til bredbånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...