Gå til innhold

Å være «skeiv» - hvorfor heter det det?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor homofile kaller seg selv/omtaler seg selv som «skeive»? 
Når noe er skeivt er det ikke «riktig» ifht slik det skulle være.

Da er det i mine øyne negativt å kalle seg skeiv? Eller?

https://sml.snl.no/skeiv

Har lest her, men kunne tenkt meg å høre fra de som omtaler seg som skeiv, selv. 
De jeg kjenner kaller seg homser eller skeive om hverandre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thomasine skrev (6 minutter siden):

Har lest her, men kunne tenkt meg å høre fra de som omtaler seg som skeiv, selv. 

Aner ikke. Er skeiv selv men liker ikke så godt det uttrykket. "Homse" er også litt teit. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (4 minutter siden):

Tror du oppriktig at vi som er skeive hadde brukt det ordet om oss selv om vi hadde ment at det ikke var noe riktig med oss eller at det var noe negativt? Og linken du selv legger ved gir jo svaret på hvorfor ordet skeiv blir brukt så jeg forstår ikke helt hva du spør om.

Anonymkode: a94b5...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier skeiv om meg selv, jeg passer ikke inn i homo/lesbe boksene, også er det sjelden jeg har behov for å dele seksualiteten min med noen, derav skeiv. Det er også fint at det ordet ble tatt tilbake av skeive folk, ble jo brukt som negativ slang om skeive mennesker først, før det ble tatt tilbake, og da ligger det symbolikk i å bruke det og. 

Anonymkode: 63e0a...469

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid tenkt på skeiv som motsetningen til streit. 

Streit = straight = hetero. Og betyr selvsagt også beint/rett, som i en rett linje. Så da blir det motsatte av bein å være skeiv.

Streit betyr jo også litt sånn standard, mainstram, kjedelig, A4. Så ikke nødvendigvis negativt å være skeiv. Mange vil jo tvert imot være stolte av å være litt annerledes.

Anonymkode: 2f1e8...b5d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flere tiår siden da jeg var ganske liten diskuterte jeg et eller annet med et eldre søsken. Jeg var påståelig og sta og til slutt kom kommentaren "Er du riktig rett eller?" Jeg svarte spontant og trassig "Nei, jeg er skeiv!" og skjønte ikke helt hvorfor dette fikk søskenet mitt til å vandre leende avgårde. Jeg var mest opptatt av å få det siste ordet og syntes det var et godt tilsvar, jeg.

Vel, ikke bare fikk jeg siste ordet, det viste seg også at jeg hadde rett da. :knegg:

Sånn ellers har jeg ikke hatt noe særlig forhold til det begrepet, det er ikke noe jeg bruker i dagligtale selv. Jeg tolker det som en motsetning til å være linjerett og standard, slik som nevnt over her. Samtidig er jeg selv ganske så gjennomført kjedelig.

Anonymkode: 6c897...59d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er merkelig at det utrykket har overlevd. Jeg synes at 'skeiv' vitner om noe som er galt eller feil og som trenger å rettes på. Og det mener jeg selvfølgelig ikke om homo- og bifile/seksuelle. 

Anonymkode: 66e74...c2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent, om noen år er det et fy ord og så må vi lære oss et nytt for å være politisk korrekte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror du oppriktig at vi som er skeive hadde brukt det ordet om oss selv om vi hadde ment at det ikke var noe riktig med oss eller at det var noe negativt? Og linken du selv legger ved gir jo svaret på hvorfor ordet skeiv blir brukt så jeg forstår ikke helt hva du spør om.

Det er jammen ikkje godt å forstå!

Tre av mine vener føretrekk å bli kalla "skeive", medan to andre klikkar viss nokon kallar dei nettopp det. 

Og alle fem er altså homofile.

Så kva skal ein forvirra stakkar (eg, altså) gjere :vetikke:

Anonymkode: 4bbe0...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være hetero er statistisk sett det "normale", som i at det er det folk flest er. Så er man kanskje skeiv da hvis man ikke passer inn i den boksen, og jeg tenker at det kan være en enkel og grei samlebetegnelse på det (å si "folk som er skeiv" for eksempel), i stedet for å måtte ramse opp LGBTQ+? 

Anonymkode: 6e03f...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke bli hårsår nå, jeg lurer og spør. 
Du forstår ikke helt hva jeg spør om?

»…kunne tenkt meg å høre fra de som omtaler seg som skeiv, selv. »

Var vitterlig en over her som ikke var spesielt glad i begrepet…🤷🏽‍♀️

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har alltid tenkt på skeiv som motsetningen til streit. 

Streit = straight = hetero. Og betyr selvsagt også beint/rett, som i en rett linje. Så da blir det motsatte av bein å være skeiv.

Streit betyr jo også litt sånn standard, mainstram, kjedelig, A4. Så ikke nødvendigvis negativt å være skeiv. Mange vil jo tvert imot være stolte av å være litt annerledes.

Anonymkode: 2f1e8...b5d

Sånn har jeg ikke tenkt…fin tankerekke👌🏼❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (23 timer siden):

For de vet selv det ikke er rett 🤣 

Anonymkode: 13a82...2f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...