Gå til innhold

Hvorfor kan noen ikke ta i mot komplimenter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på, TS; Hva er grunnen til at du fortsetter å gi komplimenter, når du vet hun føler stort ubehag med det? 

Er det et fint personlighetstrekk hos deg? 

Anonymkode: ecaf8...6f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir veldig forundret over at flertallet her later til å mene at det er unormalt å bli litt brydd av komplimenter. I min verden er det det som er vanlig. Veldig få jeg kjenner tar i mot komplimenter med åpne armer. Nå er det selvsagt forskjell på å prøve å argumentere seg ut av komplimenter vs det å bli litt flau og å skifte tema, men de fleste blir jo til en viss grad brydd, selv om de også setter pris på det.

Anonymkode: 9fe72...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplimenter går ofte under kategorien unødvendig småpreik og bortkasta tid. Ting folk sier bare for å ha noe å si, ikke fordi de mener det de sier. Kan heller snakke om været. 

Anonymkode: 60c9c...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble jeg mobbet i barndommen og ungdommen. Jeg kunne f.eks få "komplimenter" og så snudde vedkommende seg mot andre og tisket og visket og lo og de andre så bort på meg.

Jeg hater komplimenter for jeg tror overhode ikke at de er ærlig ment.

Anonymkode: 48b3d...d62

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er noen som gir komplimenter på en så utrolig klein og lite ektefølt måte. Vi har ei slik på jobb også. "Så fiiin genser!". Det høres nesten sarkastisk ut når hun sier det. Kan være det er godt ment, men hun bommer ofte både på timing, ordbruk, og hva hun kommenterer - som alltid er det ytre. 

Så har du de mer genuine, der komplimentene kommer sjeldnere, og blir ektefølt formidlet. Og aldri i plenum. Som en jeg ikke har jobbet så mye med før, etter et møte, på tomannshand, sa hun at hun synes jeg hadde så fin formidlingsevne, og at budskapet kom så klart frem. 

Stor forskjell på disse gruppene. Du tilhører nok den første, det kan være en forklaring på reaksjonen hennes. 

Nå er jo folk forskjellige, så hun du kritiserer gir bare komplimenter på en annen måte enn den andre kollegaen din. Jeg mistenker at du kanskje ikke liker hun første så godt, og da vil alt hun sier bli feil for deg...  Du trenger liksom ikke å ta en person til side for på tomannshånd å fortelle at vedkommende har fin genser... Det kan jeg ikke skjønne at skal være feil å si uansett hvor mange som måtte være til stede. Det er noe annet hvis man skal si noe om mer fortrolige og personlige forhold.

Anonymkode: a42df...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så vokste jeg opp med familie som mobbet meg. Selv om jeg rasjonelt sett vet at jeg ikke er hverken den styggeste eller den feiteste eller rareste i verden, så tror jeg fortsatt at jeg er det. Så jeg er elendig på å ta imot komplimenter, jeg tror automatisk at det er en måte å lure meg på. Jeg går og veldig i forsvar hvis noen kritiserer meg. 

Brukt noen timer av livet mitt på terapi for å si det sånn! Og jeg har jo tappert forsøkt å overkompenserer for alle mine utseende- og personlighetsrelaterte problemer, så jeg har massiv utdanning (doktorgrad) og tjener godt. Men likevel henger det igjen fra barndommen.. 

Anonymkode: b2575...262

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg liker ikke å få komplimenter for da begynner jeg å føle press og presterer dårligere. Jeg vil definere meg selv. Jeg vil ikke bli definert av andre. 

Anonymkode: 29418...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med å ta til meg komplimenter. Jeg tar bare til meg de Jeg er enig i, hvis det gir mening. Når man er streng med seg selv blir det lite man er enig i😅 Men jeg har begynt å sette pris på baktanken, et kompliment betyr at de ønsker at jeg skal føle meg bra, og det setter jeg genuint pris på. Så da sier jeg takk, så fint sagt, eller takk, du er god. 😊 

Anonymkode: d1cd9...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på, TS; Hva er grunnen til at du fortsetter å gi komplimenter, når du vet hun føler stort ubehag med det? 

Er det et fint personlighetstrekk hos deg? 

Det har jeg ikke gjort... bare gitt et par gamger. Men takk for komplimentet, du .

Anonymkode: 86d52...808

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er grunnen til at noen ikke får til å ta  imot komplimenter,

Fordi man ikke ikke fikk det i oppveksten og stiller spørsmål på intensjonen. 

Min oppvekst er preget av kritikk eller taushet uansett hva. Selv mine foreldre liker ikke meg eller det har gjort eller gjør, hvorfor skal noen andre gjøre det 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: cff65...5b0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er jo folk forskjellige, så hun du kritiserer gir bare komplimenter på en annen måte enn den andre kollegaen din. Jeg mistenker at du kanskje ikke liker hun første så godt, og da vil alt hun sier bli feil for deg...  Du trenger liksom ikke å ta en person til side for på tomannshånd å fortelle at vedkommende har fin genser... Det kan jeg ikke skjønne at skal være feil å si uansett hvor mange som måtte være til stede. Det er noe annet hvis man skal si noe om mer fortrolige og personlige forhold.

Anonymkode: a42df...bae

Jeg tror få personer liker den som kommer inn i kontorlandskapet, og i plenum roper "så fin du var på håret i dag Nina!", "du er helt rå i jobben din, Lars!" 

Da gjør man det først og fremst for å fremstille seg selv på en viss måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen var sånn, hver gang jeg så noe fint til henne så avfeide hun det istedetfor å si takk. Skikkelig turnoff tilslutt 

Anonymkode: 48a2b...fa8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...