Snooze Skrevet 18. november 2024 #1 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) Har noen bekjente fra Nederland som skal besøke Norge for aller første gang. De reiser med to barn i tenårene. Planen deres er å kjøre nedover Norge fra Lofoten og til Oslo, via Geiranger og Bergen/Stavanger. De har campingbil og har satt av ca tre uker til ferien neste sommer. Målet med turen er hovedsakelig å oppleve norsk natur, men de ønsket også tips til små koselige plasser/tettsteder, campingplasser, sandstrender, fiske og barnevennlige aktiviteter/turer. Siden jeg bor i Norge, tror de at jeg kjenner disse områdene godt og kan komme med masse anbefalinger - det gjør jeg altså ikke 😅 Selv er jeg lite bereist i dette landet, men vet at det er mange fine perler langs denne ruta som hadde vært fint for dem å oppleve. Er det noen som bor i disse områdene som vil anbefale små tettsted, turer, sandstrender, campingplasser som det er verd et besøk? Geiranger, Åndalsnes, Prekestolen ligger allerede i planene deres. Håper noen kan hjelpe. Jeg setter stor pris på alle tips og skal videresende det til dem Endret 18. november 2024 av Snooze 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 19. november 2024 #2 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg vil annbefale Kystriksveien (RV 17) sørover fra Bodø til Trøndelag. Går sørover i det flotte kystlandskapet forbi Glommfjord, Sandnessjøen og Brønnøysund med flere steder. Mulig å med tur ut til Vega. Det er en del ferjer på strekket og kan tidvis være kø i sommersesongen. Men med bobil så er kanskje det problemet midre enn hvis man har bare en vanlig personbil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 Loen med tur opp til fjellet der skyliften går, via Rakssætra. Gudvangen (der er det en nydelig campingplass) ville jeg lagt inn. Nydelige plasser. Gå dronningstien i Hardanger (obs bør ha staver). Besøke strender på Jæren nær Stavanger. Anonymkode: 1606b...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 Trollstigen er stengt nå så de kan ikke kjøre over den og videre nedover til Geiranger, men Åndalsnes har vakkert natur og det går gondolbane fra sentrum og opp på fjellet med flott utsikt. Anonymkode: b3234...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #5 Del Skrevet 22. november 2024 Ålesund er et must. Fint akvarium og ellers fin arkitektur. Aursjøvegen er en fin «erstatning» for Trollstigen. https://www.fjordnorway.com/no/attraksjoner/eikesdal Atlanterhavsvegen mellom Molde og Kristiansund anbefales og. Bud har en veldig bra campingplass. Kystriksveien nordover er fin. Herøy/Dønna, Lovund (kan se lundefugl), Træna og Vega er fine øyer langs ruten som kan være verdt et besøk. Anonymkode: 3f4c4...8c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snooze Skrevet 23. november 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 23. november 2024 Tusen takk for mange flotte tips 🥰 Jeg har videresendt alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 23. november 2024 #7 Del Skrevet 23. november 2024 norge har jo alt av natur, ikke rart HM.Kongen reiser rundt hele tiden , vakkert land..fjell, fjorder, vidder , vestnorsk kyst kulturlandskap, you neim it..folket er gjerne litt mer , ja, det finner du ut av hvis du snakker med noen nordmenn, prisene og valutaen er basert på kjøp og salg samfunn..oljeinntekter+ import.. lønningene er så høye at det ikke kan produseres noe, valutaen er tilpasset importbransjen..exportinntektene av oljen avgjør opec , der saudiarabia hersker.. så forvent deg å betale 35 NOK for en kaffikopp, hvis du er heldig, den klatrer mot 50 kr..et gjennomregulert statlig samfunn, der staten ønsker å kontrollere alt og alle for å vite hvor de skal etc, noe de i menneskerettighetene fra FN, ikke har krav på å vite... litt skinnhellighet , med andre ord..demokrati, uten de fundamentale demokratiske verdier.. da tror jeg at jeg har oppsummert norge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #8 Del Skrevet 23. november 2024 Signerer Helgelandskysten med Lovund, Træna og Vega. Anbefaler også Smøla på Nordmøre. Vi bodde på Veiholmen, et gammelt fiskevær helt ute mot storhavet. Google Veiholmen og finn det på kartet, så skjønner du hvorfor stedet er fantastisk! Anonymkode: c307b...b89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #9 Del Skrevet 23. november 2024 Baktus2024 skrev (3 minutter siden): norge har jo alt av natur, ikke rart HM.Kongen reiser rundt hele tiden , vakkert land..fjell, fjorder, vidder , vestnorsk kyst kulturlandskap, you neim it..folket er gjerne litt mer , ja, det finner du ut av hvis du snakker med noen nordmenn, prisene og valutaen er basert på kjøp og salg samfunn..oljeinntekter+ import.. lønningene er så høye at det ikke kan produseres noe, valutaen er tilpasset importbransjen..exportinntektene av oljen avgjør opec , der saudiarabia hersker.. så forvent deg å betale 35 NOK for en kaffikopp, hvis du er heldig, den klatrer mot 50 kr..et gjennomregulert statlig samfunn, der staten ønsker å kontrollere alt og alle for å vite hvor de skal etc, noe de i menneskerettighetene fra FN, ikke har krav på å vite... litt skinnhellighet , med andre ord..demokrati, uten de fundamentale demokratiske verdier.. da tror jeg at jeg har oppsummert norge.. Med lønn i euro tror jeg nok at det er økonomisk ganske så greit å reise på ferie i Norge for tiden. Anonymkode: c307b...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #10 Del Skrevet 23. november 2024 Steigen kommune. Mange perler, men de fleste turistene finner mye vakkert på Engeløya. Anonymkode: 9fbef...88e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inkognitos Skrevet 23. november 2024 #11 Del Skrevet 23. november 2024 Er veldig fint å campe på Sokn camping. Lett å bestille plass på nettsiden og er ikke langt å kjøre der ifra og til stavanger sentrum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #12 Del Skrevet 24. november 2024 Når de kommer fra Nederland, er de kanskje ikke opptatt av strender her, men i Rogaland er det mange fine (Orre, Sola, Ogna for å nevne noen). Campingplassen på Brusand er fin. Ellers er Preikestolen overrent av turister, så de bør starte tidlig den dagen de drar dit. Om de er veldig spreke, er Kjerag også en mulighet. Månafossen er flott, og det er mange turområder ellers også. I Stavanger er hermetikkmuseeet langt mer spennende enn det høres ut til. De kan også kjøre kjapt forbi Sverd i fjell når de er her. For barn pleier Vitengarden og Vitensenteret å være populært. I Møre og Romsdal må de prøve svele. Dropp lappene i Rogaland. Anonymkode: b5942...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #13 Del Skrevet 26. november 2024 Er de interessert i å se stavkirker er Urnes nydelig å dra til, med ferje fra Solvorn. Er man i det området i Sogn, kan man også besøke Vik i Sogn - og kjøre derfra over Vikafjellet til Voss, og derfra til Hardanger. Hardanger er et "must" på en slik tur. Kan kjøre over Hardangerbrua, nedover Sørfjorden (fine steder, frukt, fjord, fosser, fjell) til endes (Odda). Her er det mulig å gå Trolltunga, om man vil gå en lang tur med spektakulær utsikt. Fra der kan man kjøre Folgefonntunnelen, og vips kan man besøke Bondhusvatnet som er nydelig destinasjon. Videre finner du Rosendal som er svært naturskjønt, med Baroniet. Ville forresten anbefalt Bergen fremfor Stavanger. Mye mer å kikke på i Bergen, med Fløybanen, Bryggen, arkitektur osv. (Har bodd begge steder). Jæren er jo paddeflatt nærmest, som ikke er det mest spennende for en nederlender? Østover ville jeg anbefalt å kjøre via Røldal, siden de skal på Prekestolen, ikke alternativet sørover til Stavanger - Sørlandet - Oslo. Anonymkode: c2b77...e62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camilla30 Skrevet 28. november 2024 #14 Del Skrevet 28. november 2024 Olden og Loen området (vi har hytte her) i Nordfjord vil jeg virkelig anbefale siden de kommer nordfra med campingbil. Mange flotte steder å campe blant høye fjell, fantastisk for Nederlendere på sommerstid. Briksdalsbreen er en lett tilgjengelig isbre som er must for Nederlendere. Men kjør også inn i Loen, lei kanoer eller gå til Bødalsbreen eller Brenndalsbreen (plenty biler fra NL her). Ta Loen Skylift gondolen opp til en fantastisk utsikt og velg mellom lettgåtte turer eller spennende Via Ferrata-klatring som kanskje er kult for tenåringene å oppleve? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå