Gå til innhold

Dokumentasjon etter nedbetaling av forbrukslån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok et forbrukslån på 150 000 for noen måneder siden fordi jeg skulle kjøpe noe som jeg gjerne ville få kjøpt før noen andre kjøpte det.

Jeg hadde ikke kontanter akkurat da, siden  jeg hadde pengene mine investert i crowdlending, men fikk tilbakebetalt diverse lån i månedene etterpå og betalte da ned forbrukslånet kjapt etter hvert som jeg fikk inn penger. Avsluttet hele lånet for noen uker siden som planlagt.

Men så til det som forundrer meg. Jeg fikk en mail fra banken jeg lånte av hvor de krevde å få svar på hvor pengene jeg betalte ned lånet kom fra. Dersom jeg ikke ga et tilfredsstillende svar kunne jeg risikere å ikke få låne hos dem seinere(Oj så redd jeg ble...) og å ikke få lov til å nedbetale lån fortere (har de i det hele tatt lov til å nekte noen det).

Jeg sa kort at det var midler jeg hadde hatt utlånt på crowdlending og fått tilbake. Så får jeg en ny mail hvor de krever dokumentasjon på dette. 

Jeg har ingen planer om å sende noe dokumentasjon på min økonomi til en tilfeldig kredittbank som jeg ikke har noe annet kundeforhold til enn det tidligere omtalte forbrukslånet som jeg altså allerede har nedbetalt.

Noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: 340a9...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har full rett til å kreve dette i henhold til bl.a hvitvaskingsloven. Om du ikke oppgir det til dem, kan de gi deg lav score så du vil få problem med å låne senere , også andre steder

Anonymkode: 43bab...ea7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tok et forbrukslån på 150 000 for noen måneder siden fordi jeg skulle kjøpe noe som jeg gjerne ville få kjøpt før noen andre kjøpte det.

Jeg hadde ikke kontanter akkurat da, siden  jeg hadde pengene mine investert i crowdlending, men fikk tilbakebetalt diverse lån i månedene etterpå og betalte da ned forbrukslånet kjapt etter hvert som jeg fikk inn penger. Avsluttet hele lånet for noen uker siden som planlagt.

Men så til det som forundrer meg. Jeg fikk en mail fra banken jeg lånte av hvor de krevde å få svar på hvor pengene jeg betalte ned lånet kom fra. Dersom jeg ikke ga et tilfredsstillende svar kunne jeg risikere å ikke få låne hos dem seinere(Oj så redd jeg ble...) og å ikke få lov til å nedbetale lån fortere (har de i det hele tatt lov til å nekte noen det).

Jeg sa kort at det var midler jeg hadde hatt utlånt på crowdlending og fått tilbake. Så får jeg en ny mail hvor de krever dokumentasjon på dette. 

Jeg har ingen planer om å sende noe dokumentasjon på min økonomi til en tilfeldig kredittbank som jeg ikke har noe annet kundeforhold til enn det tidligere omtalte forbrukslånet som jeg altså allerede har nedbetalt.

Bankene er pålagt å kunne dokumentere overfor Norske myndigheter hvor store kontantstrømme rommer fra på grunn av hvitvaskingsloven. Så her gjør banken bare jobben sin. 
Leverer ikke du den etterspurte dokumentasjonen så kan du vente deg en henvendelse fra både Skatteetaten og politiet. 

Nankene spør og med jevne mellomrom om hvor vi får penger fra selv banker vi har årelangt kundeforhold til. Svarer vi ikke, så stenges kontoene. Dette burde du ha fått med deg. 

Anonymkode: b5760...f1c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Les deg opp på hvitvaskingsloven 🙂 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har vel dokumentasjon på det? Regner med at folk ikke betalte deg 150.000 cash.

• Nyttig 1
Skrevet

De skal bare sjekke at du ikke har brukt Bank Norwegian som funding til drugs.

Hvis du ikke har dokumentasjon på dette er det jo litt tvilsomt ikke sant?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har du lov å cashe det fortere. Høres ut som Bank Norwegian dette. En kompis tok lån hos de for å cashe ut madammen ved samlivsbrudd men når jeg og gubben hørte det ga vi han samme beløp i lån til normal huslånsrente. De var ikke glad når han casha lånet sitt etter 1 uke

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (45 minutter siden):

Selvfølgelig har du lov å cashe det fortere. Høres ut som Bank Norwegian dette. En kompis tok lån hos de for å cashe ut madammen ved samlivsbrudd men når jeg og gubben hørte det ga vi han samme beløp i lån til normal huslånsrente. De var ikke glad når han casha lånet sitt etter 1 uke

Dette har ingenting med en bestemt långiver å gjøre. Loven er lik for alle banker som opererer lovlig i det norske markedet. 

• Liker 3
Skrevet

Banker er jo pålagt å kreve dokumentasjon når folk bare har 150 000 ut av intet.

Har du hørt om hvitvasking? Kriminelle kan ikke bare gå i banken og sette inn masse penger fra Nokas-ranet, underslag eller dopdealing eller whatever uten å bli flagget. Det er en grunn til at du må ta ut kontanter til hånverkerne som jobber sort, banken flagger det automatisk om det renner inn større udokumenterte pengebeløp på kontor. De som jobber sort kan heller ikke bare gå i banken og sette dem inn.

Og det er selvfølgelig ikke så lett å vaske penger at man bare kan ta opp et forbrukslån og betale det ned med skitne penger. Det hadde jo vært århundrets smutthull i såfall. Bank Norwegian er underlagt samme lover som alle andre banker.

Har du ikke fått med deg at banken din jevnlig plager deg med spørsmål om hvor pengene dine kommer fra og hvilke land du skal bruke penger i og ca hvor mye og om du er en politisk eksponert person og lignende? Dette er Norges lover og regler, det er ikke bankene som er vanskelige. 

Anonymkode: a6450...c1c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette har ingenting med en bestemt långiver å gjøre. Loven er lik for alle banker som opererer lovlig i det norske markedet. 

Vet men ordlyden er såpass krass at det høres ut som dem

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Ringte de og sa de ikke var glade, da?

Anonymkode: a1076...537

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De har full rett til å kreve dette i henhold til bl.a hvitvaskingsloven. Om du ikke oppgir det til dem, kan de gi deg lav score så du vil få problem med å låne senere , også andre steder

Mulig at jeg har misforstått, men er ikke det sånn at det er banken som mottok betalingen TS betaler med (regner med at hun overfører til Bank Norwegian fra en annen konto) som skal etterspørre dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lav kredittscore har jeg allerede. En pussig ting var at etter å ha tatt opp dette lånet økte faktisk kredittscoren min...

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bankene er pålagt å kunne dokumentere overfor Norske myndigheter hvor store kontantstrømme rommer fra på grunn av hvitvaskingsloven. Så her gjør banken bare jobben sin. 
Leverer ikke du den etterspurte dokumentasjonen så kan du vente deg en henvendelse fra både Skatteetaten og politiet. 

Nankene spør og med jevne mellomrom om hvor vi får penger fra selv banker vi har årelangt kundeforhold til. Svarer vi ikke, så stenges kontoene. Dette burde du ha fått med deg. 

Jeg kjenner til hvitvaskingsloven og hadde de henvist til den hadde jo saken vært grei, men det nevner de ikke noe sted.

"I... Bank er vi pliktet til å kjenne våre kunder. Som en del av den løpende oppfølgingen av våre kundeforhold, ber vi deg svare på noen spørsmål som gir oss bedre innsikt i hvordan du benytter våre produkter og tjenester."

"Ved manglende eller mangelfullt svar gjør vi oppmerksom på at visse tjenester som blant annet mulighet for ekstra tilbakebetalinger til lånet og søknad om nye lån kan bli sperret i henhold til våre avtalevilkår."

Skrevet
Virrevirrevapp skrev (6 timer siden):

Du har vel dokumentasjon på det? Regner med at folk ikke betalte deg 150.000 cash.

Selvfølgelig har jeg dokumentasjon. Alt rapporteres inn til skattemyndighetene av låneformidleren og jeg betaler skatt av rentene hvert år. Men jobben med å dokumentere hver av de småsummene jeg betalte inn på dette lånet gidder jeg faktisk ikke ta når jeg har betalt med 100% lovlige midler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Banker er jo pålagt å kreve dokumentasjon når folk bare har 150 000 ut av intet.

Har du hørt om hvitvasking? Kriminelle kan ikke bare gå i banken og sette inn masse penger fra Nokas-ranet, underslag eller dopdealing eller whatever uten å bli flagget. Det er en grunn til at du må ta ut kontanter til hånverkerne som jobber sort, banken flagger det automatisk om det renner inn større udokumenterte pengebeløp på kontor. De som jobber sort kan heller ikke bare gå i banken og sette dem inn.

Og det er selvfølgelig ikke så lett å vaske penger at man bare kan ta opp et forbrukslån og betale det ned med skitne penger. Det hadde jo vært århundrets smutthull i såfall. Bank Norwegian er underlagt samme lover som alle andre banker.

Har du ikke fått med deg at banken din jevnlig plager deg med spørsmål om hvor pengene dine kommer fra og hvilke land du skal bruke penger i og ca hvor mye og om du er en politisk eksponert person og lignende? Dette er Norges lover og regler, det er ikke bankene som er vanskelige. 

Anonymkode: a6450...c1c

Ut av intet? Jeg fortalte dem jo at jeg hadde hatt det i crowdlending. 

150 000 er jo ikke akkurat noen kjempesum.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hahaha, trodde du at du hadde funnet en bra måte å hvitvaske penger på nå? 

Anonymkode: 044f0...905

Skrevet

Du kan også dokumentere ved å vise hvordan midlene er ført inn i fjorårets skattemelding.

Anonymkode: e6622...0be

Skrevet

Etter hvitvaskingsloven er bankene pålagt å forsikre seg om at pengene ikke stammer fra kriminalitet, svart arbeid eller terrorfinansiering.

Dersom en slik forsikring ikke lar seg gjennomføres, er bankene pålagt å avslutte eller nekte kundeforhold

Anonymkode: 949e3...f20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ut av intet? Jeg fortalte dem jo at jeg hadde hatt det i crowdlending. 

150 000 er jo ikke akkurat noen kjempesum.

Eh jo, 150 000 kr innbetalt på kort tid, spesielt når du i utgangspunktet tok opp forbrukslån, virker jo sketchy. 

Jeg skjønner ikke problemet med å bare dokumentere det de spør om når du faktisk har dokumentasjon og ditt på det rene. Dette handler nok om hvitvaskingsloven. At de ikke har nevnt paragrefene til deg, betyr vel ikke så mye?

Men altså, visst du heller vil bli meldt videre så gjør du jo som du vil. 

Anonymkode: 5dc51...953

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...