Gå til innhold

Ta opp utfordringer mellom jentene via skolen eller privat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter opplever at flere av jentene i klassen (6. trinn) sier en del stygge ting til henne både på skolen og på trening. Dette er jenter hun ikke er så mye sammen med ellers på fritiden, men når hun er det så har de det veldig fint sammen på tomannshånd. Virker som det er mest når de er flere sammen. 

Jeg har snakket med lærer om dette, uten at jeg opplever at det blir veldig tatt tak i. 

Jeg er helt åpen for at det kan være flere sider av denne saken, og at min datter absolutt kan ha gjort og sagt ting som jeg ikke vet om. Men, jeg tror problemet mer er at hun ikke klarer helt å stå opp for seg selv og si fra eller ta igjen - og blir dermed et lett offer. Og jeg vet at det er litt sånn det er med disse jentene, men jeg synes jo heller ikke at det er greit - og jeg opplever at det er mer enn litt smårusk. 

Jeg kjenner ikke foreldrene til disse jentene noe særlig godt, så synes det er skikkelig vanskelig å gå i direkte dialog med dem. 

Noen råd om hva som er best her av å pushe mer på skolen for å ta tak i dette, eller er det bedre å kvinne seg opp og ta det direkte med foreldrene utenom skolen? Jeg har egentlig lyst til å spørre skolen (som har bekreftet at de har sett tilfeller av dette) om å snakke med de aktuelle foreldrene, men er usikker på om det virker rart - hvorfor jeg ikke gjør det selv liksom i stedet for å be de om å fikse opp i det for meg… 

Anonymkode: 2444b...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene. Skolen har ikke moe med det som skjer på fritiden p gjøre. 

Anonymkode: 45043...b10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er skolen veldig involvert hvis barna går i samme klasse eller på samme skole og det oppstår problemer. De er også interessert i å høre hva som skjer utenom skoletid siden det påvirker klassemiljøet. Her ville jeg snakket med lærer først og deretter med foreldrene.

En skole som ikke bryr seg om miljøet er en dårlig skole i mine øyne.

Anonymkode: 868a1...70c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldrene. Skolen har ikke moe med det som skjer på fritiden p gjøre. 

Anonymkode: 45043...b10

Enig i det for så vidt, men det skjer som sagt både på trening og i skoletiden. Skolen har bekreftet at de har observert tilfeller av dette når jeg har tatt kontakt med dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du med barnet ditt da? Du kan ikke redde henne fra alt rundt i livet. 

Anonymkode: 80571...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det utover trivsel på skolen? Da skal lærer ta tak i det som har med skolen å gjøre. Det som skjer på fritiden bør ikke lærer blande seg i, det blir for invaderende for alle parter og er en jobb lærer ikke er ansatt for å gjøre. Lærer skal absolutt ikke ringe andre foreldre for å be barna sine oppføre seg på trening, det er faktisk du som forelder sitt ansvar hvis du vil hjelpe datteren din. 

Maken som vi skal legge alt til skolen og!! Tror du lærer synes det er gøy å ringe foreldrene til elever og legge seg borti fritiden deres? Lærer kan kun agere på hva hen observerer på skolen, hvordan det ser ut til å påvirke jentene og ut fra det din datter forteller henne.

Anonymkode: ed749...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør du med barnet ditt da? Du kan ikke redde henne fra alt rundt i livet. 

Anonymkode: 80571...77a

Jeg snakker masse med henne, viser og sier at jeg forstår at hun blir såret. Og at hun ikke skal godta å bli sagt slike ting til. 

Oppfordrer henne til å si fra at hun ikke synes det er greit/at det er sårende. Har faktisk også sagt at hun har min fulle støtte til å ta igjen med samme mynt. 

så langt later hun som ingenting eller ler det bort. Hun har veldig lyst til å klare å fikse opp i dette selv, så jeg er også usikker på hvor lenge jeg skal oppmuntre og støtte opp rundt det, og når jeg evt skal bestemme at «noe mer» bør gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt det opp med de andre foreldrene men passet på at jeg ikke gjorde det på en måte slik at de følte seg angrepet. 

Anonymkode: bda9a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette, ts, som er årsaken til at «tørr å være en voksen» er kampanjen som rulles ut til folket for tiden. For hvorfor mener du at du - et voksent menneske - skal gå til læreren som var du et hjelpeløst småbarn? Hva er det som har fått voksne flest (for de fleste voksne er som deg, de mener «noen andre» må ta tak i det) til å ikke se på seg selv som den som må og skal ta tak. 

Selvsagt er det ubehagelig. Men hvem i alle dager har fortalt folk at det er behagelig å velge å ta ansvar for barn? Kvinn deg opp, ts. Og ta tak. For vet du hvem «noen» er? Det er de ok folka, det. Det er de kule folka. Det er «noen andre» du ønsker å være her i livet. Du drømte vel ikke om å bli en unnlatende og konfliktsky voksen den gang du var ung? Det du drømte om var en selvsikker voksen som uredd stred ut i livet. Vær den voksne.

Anonymkode: 246ce...5e6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo ikke bare på skolen, de skjer på trening også . Siden det skjer på to arenaer ville jeg tatt kontakt selv.

Anonymkode: f65c2...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen må ta tak i dette, siden noe av det også foregår der. Få det meldt inn som 12-2 sak (tidl. 9a) så fort som mulig. Da har skolen aktivitetsplikt og må finne ut hva dette er og snakke med alle parter. 

Hilsen lærer

Anonymkode: 086c4...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...