Gå til innhold

Periodontitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har det. 

Er i 40 årene har har fått beskjed om at jeg har begynnede periodontitt rundt noen tenner. 

Synes dette har tungt. 

Anonymkode: c0248...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt diagnosen siden jeg var 25, så snart 5 år. Har en sykdom som er årsaken til det. Peridontitt på 4 tennee og ellers kronisk gingivitt. Tok det tungt da jeg fikk diagnosen, og gråt flere ganger ila det første året hos tannlegen pga dårlig respons på behandlingen selv om jeg ga alt jeg hadde for å få det under kontroll. Jeg har fortsatt ganske dårlig respons på behandling i forhold til de som ikke har en sånn diagnose i bunn som jeg har, men sykdommen har stoppet opp og jeg har alt i fra 50-70% blødning og ingen lommer over 4. Så jeg mister nok ikke tennene med det første, men det krever livslang behandling med rens hver 3.måned og nøye tannpuss hjemme. Bruker 30 minutter hver kveld på tannpuss, tanntråd og mellomromsbørste. Det har blitt en rutine det og. 

Anonymkode: 7f71a...a5c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hatt diagnosen siden jeg var 25, så snart 5 år. Har en sykdom som er årsaken til det. Peridontitt på 4 tennee og ellers kronisk gingivitt. Tok det tungt da jeg fikk diagnosen, og gråt flere ganger ila det første året hos tannlegen pga dårlig respons på behandlingen selv om jeg ga alt jeg hadde for å få det under kontroll. Jeg har fortsatt ganske dårlig respons på behandling i forhold til de som ikke har en sånn diagnose i bunn som jeg har, men sykdommen har stoppet opp og jeg har alt i fra 50-70% blødning og ingen lommer over 4. Så jeg mister nok ikke tennene med det første, men det krever livslang behandling med rens hver 3.måned og nøye tannpuss hjemme. Bruker 30 minutter hver kveld på tannpuss, tanntråd og mellomromsbørste. Det har blitt en rutine det og. 

Huff, føler med deg. Er ganske nede selv. 

Tannlegen sa det er veldig vanlig. Mer enn halvparten får det. Alle mister vel ikke tenner? 

Hvorfor må du gå hver 3 måned? Fikk beskjed om hvert halvår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tannlegen sa det er veldig vanlig. Mer enn halvparten får det. Alle mister vel ikke tenner? 

Har vel hatt diagnosen i ca 20 år, er 55 år. Jeg har ikke mistet noen tenner. Enkelte mellomrom er blitt ganske store, men tannkjøttspesialisten er fornøyd og jeg klarer å holde det i sjakk. Går til kontroll hos henne hver 12 mnd, har lav terskel for å ta kontakt, men har ikke trengt det de siste 15 årene. 

Endret av Fjugur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, så lenge sykdommen holdes i sjakk så mister man ikke tenner. Men hvis sykdommen utvikler seg så kan man det. 

Jeg går til tannkjøttspesialist og følger deres behandlingsregime. Hos dem er det standard å gå hver 3. mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, så lenge sykdommen holdes i sjakk så mister man ikke tenner. Men hvis sykdommen utvikler seg så kan man det. 

Jeg går til tannkjøttspesialist og følger deres behandlingsregime. Hos dem er det standard å gå hver 3. mnd. 

Vet du om det er så normalt som tannlegen sier? 

Skal på rens hver 6 måned her. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du om det er så normalt som tannlegen sier? 

Skal på rens hver 6 måned her. 

ts

Vet at det er unormalt i min alder, men mer og mer vanlig jo eldre man blir. Ganske vanlig for folk fra 50-årsalder tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet at det er unormalt i min alder, men mer og mer vanlig jo eldre man blir. Ganske vanlig for folk fra 50-årsalder tror jeg. 

Hvor gammel er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er du? 

Straks 30 som jeg beskrev i det første innlegget mitt. Hatt diagnosen siden jeg var 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Straks 30 som jeg beskrev i det første innlegget mitt. Hatt diagnosen siden jeg var 25.

Å, fikk ikke med meg at det er samme person. Beklager. 

Føler jeg krisemaksimerer dette. Går seg sikkert til, men tungt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du redd for å ha dårlig ånde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker

Lenge siden denne tråden har vært i bruk, men heller gjenopplive den enn å lage en ny. 

Jeg har fått påvist periodontitt nå. Jeg er 43. Har ikke hatt noe trøbbel med tennene før nå, men dette stresser meg veldig. Syns mellomrommene blir større ved å bruke mellomromsbørste, og nå iser det ved tenner det ikke har iset før.

Jeg er redd for at dette blir en dyr og langvarig greie som til slutt ender med løse tenner og implantater. Skikkelig redd for det.

Hvilke mellomromsbørster syns dere et best? Jeg har prøvd noen av ren plast og noen med metall som ligner piperensere. Og bruker dere tanntråd i tillegg? Og munnskyllevann?

Anonymkode: d24c7...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener å ha lest at når man har tippet 40 så har halvparten av oss denne sykdommen.

Anonymkode: ac33b...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lenge siden denne tråden har vært i bruk, men heller gjenopplive den enn å lage en ny. 

Jeg har fått påvist periodontitt nå. Jeg er 43. Har ikke hatt noe trøbbel med tennene før nå, men dette stresser meg veldig. Syns mellomrommene blir større ved å bruke mellomromsbørste, og nå iser det ved tenner det ikke har iset før.

Jeg er redd for at dette blir en dyr og langvarig greie som til slutt ender med løse tenner og implantater. Skikkelig redd for det.

Hvilke mellomromsbørster syns dere et best? Jeg har prøvd noen av ren plast og noen med metall som ligner piperensere. Og bruker dere tanntråd i tillegg? Og munnskyllevann?

Anonymkode: d24c7...1f7

Jeg bruker kun de i plast eller hva det er.

https://www.farmasiet.no/catalog/munn-og-tann/tanntrad-og-mellomromsborster/gum-soft-picks-pro,5002029?originName=Search+Results&experiments=main_banner_ab_test_w09-10&searchQuery=gum

Kjøper og på OBS, der finner jeg de blå og som er small og så har de noen oransje som er large tror jeg. Bruker alt jeg. Begynner med tanntråd og avslutter med børstene. Og så bruker jeg tidvis corsodyl, ikke fordi tannlegen har sagt det men jeg føler det hjelper på. Jeg har som en over slitt med dette fra jeg var tidlig i tjueårene og mitt opplegg funker bra. :) 

Anonymkode: ac33b...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma har dette. Hun røykte lenge, men sluttet for 15 år siden. 

Hun er 69 år og har ennå ikke mistet noen tenner eller hull i de. 

Anonymkode: 36aa1...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...