Maia70 Skrevet 18. november 2024 #1 Del Skrevet 18. november 2024 Er du kristen og spiser kjøtt? Da bør du se denne filmen: https://christspiracy.com/ Filmen stiler spørsmålet: Hvordan ville Jesus drept et dyr? Finnes det en kristen måte å drepe og spise dyr på? Jeg har akkurat begynt å se den. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 20. november 2024 #2 Del Skrevet 20. november 2024 Maia70 skrev (På 18.11.2024 den 19.49): Er du kristen og spiser kjøtt? Da bør du se denne filmen: https://christspiracy.com/ Filmen stiler spørsmålet: Hvordan ville Jesus drept et dyr? Finnes det en kristen måte å drepe og spise dyr på? Jeg har akkurat begynt å se den. Mere interessant enn antatte konspirasjonsdokumentarer laget av veganere FOR veganere er spørsmålet: om du er kristen - har du lest Bibelen? i Apostlenes gjerninger kapittel 10:9-16 får Peter tydelig beskjed i en åpenbaring fra Gud og mandat til å slakte og spise alle slags firbeinte dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler under himmelen... 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 20. november 2024 sofiemyr skrev (20 minutter siden): Mere interessant enn antatte konspirasjonsdokumentarer laget av veganere FOR veganere er spørsmålet: om du er kristen - har du lest Bibelen? i Apostlenes gjerninger kapittel 10:9-16 får Peter tydelig beskjed i en åpenbaring fra Gud og mandat til å slakte og spise alle slags firbeinte dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler under himmelen... Nei den er ikke laget av bare veganere. En av dem som har vært med og laget den, og som var hele grunnen til at filmen ble laget, var en kristen mann som oppriktig lurte på om man kan spise kjøtt som kristen, og søkte svar på det. Skjønner ikke hvorfor du slakter den uten å ha sett den? Her er historikere og eksperter på Bibelen intervjuet, det er ikke noen tullefilm. Jeg har ikke sett så mye av den enda, men noe av det som kommer fram er at i tempelet der Jesus ble forbanna og veltet bord etc., var det ikke kun "pengevekslere og duehandlere", de kjøpte og solgte dyr som skulle ofres, og dyrene ble også ofret i tempelet så blodet fløt, bokstavelig talt. Det var en interessant detalj som jeg ikke hadde anelse om. Og jeg er heller ikke veganer forresten, bare for å ha gjort det helt klart. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 Det var vanlig å ofre dyr til gudene. I den gamle delen av Bibelen, det som handler om tiden før Jesus ble født, inneholder informasjon om kjøtt man kan spise og kjøtt man ikke skal spise. Her er det altså ikke noe forbud mot å spise kjøtt, men det var noen dyr man skulle holde seg unna. Gud befaler også i Bibelen at mennesket skal bestemme over alle dyr, og bruke dyr til mat. Men Bibelen er innholdsrik og ved å plukke litt her og overse litt der, kan man lett lage sin egen tolkning av det som står der. Det er derfor at det bare i Norge er flere hundre ulike kristne retninger som har dannet hver sine menigheter hvor de forkynner sin spesielle tolkning av Bibelen. Statskirken, Smiths Venner, Jehovas Vitner, Norsk Luthersk Misjonssamband, Det evanglisk Lutherske Kirkesamfunn, Frikirken, Betania og Jødisk Ortodoks kirke er bare noen få av dem. Finnes som sagt hundrevis av forsamlinger som alle kaller seg kristne, men som kan være veldig ulike i hva de forkynner og hvilke regler de lever etter. Anonymkode: 010e7...8a8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 20. november 2024 #5 Del Skrevet 20. november 2024 (endret) Maia70 skrev (34 minutter siden): Nei den er ikke laget av bare veganere. En av dem som har vært med og laget den, og som var hele grunnen til at filmen ble laget, var en kristen mann som oppriktig lurte på om man kan spise kjøtt som kristen, og søkte svar på det. Skjønner ikke hvorfor du slakter den uten å ha sett den? Her er historikere og eksperter på Bibelen intervjuet, det er ikke noen tullefilm. Jeg har ikke sett så mye av den enda, men noe av det som kommer fram er at i tempelet der Jesus ble forbanna og veltet bord etc., var det ikke kun "pengevekslere og duehandlere", de kjøpte og solgte dyr som skulle ofres, og dyrene ble også ofret i tempelet så blodet fløt, bokstavelig talt. Det var en interessant detalj som jeg ikke hadde anelse om. Og jeg er heller ikke veganer forresten, bare for å ha gjort det helt klart. Jeg slakter den ikke, men hvis det er som du sier at en kristen mann søkte svar på dette så finner han klare svar på det i Bibelen (i det nye testamentet) og ikke i spekulasjoner rundt hvordan Jesus ville gjort det. Jødene ofret og spiste dyr fra tidenes begynnelse og hele konseptet rundt jødedommen er basert rundt ofring og respekt for Skaperen. Det jeg har lest og sett av filmen går hovedsaklig i en retning av å sette det hele i dagens kontekst om hva vi mener om dyrehold og kjøtt. Tittelen på innlegget ditt derimot var hvorvidt man er kristen og spiser kjøtt - og det finner du som sagt igjen klart svar på i det de kristne mener er deres Guds Ord - Bibelen - ikke i en dokumentar laget av mennesker Endret 20. november 2024 av sofiemyr 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 20. november 2024 sofiemyr skrev (5 minutter siden): Jødene ofret og spiste dyr fra tidenes begynnelse og hele konseptet rundt jødedommen er basert rundt ofring og respekt for Skaperen. Men Jesus syns jo tydeligvis ikke dette var respekt for skaperen da... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 20. november 2024 #7 Del Skrevet 20. november 2024 Maia70 skrev (16 minutter siden): Men Jesus syns jo tydeligvis ikke dette var respekt for skaperen da... Hva baserer du dette på? Jødene spiste masse forskjellig kjøtt så lenge det var slaktet på riktig måte. Jesus matet flere tusen med fisk og sa også rett ut i Mark 7:18-19 at det er ikke det som havner i magen som gjør et menneske urent - det er det som kommer ut av munnen... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg er kristen og elsker kjøtt spiser for det meste viltkjøtt som gud har sagt vi skal høste av naturen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 20. november 2024 #9 Del Skrevet 20. november 2024 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Jeg er kristen og elsker kjøtt spiser for det meste viltkjøtt som gud har sagt vi skal høste av naturen Og det er ingenting i Bibelen som frarøver deg den muligheten 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 20. november 2024 sofiemyr skrev (21 minutter siden): Hva baserer du dette på? Jødene spiste masse forskjellig kjøtt så lenge det var slaktet på riktig måte. Jesus matet flere tusen med fisk og sa også rett ut i Mark 7:18-19 at det er ikke det som havner i magen som gjør et menneske urent - det er det som kommer ut av munnen... Jeg sier egentlig ikke noe om Jesus spiste kjøtt eller ei, kun at han grep inn for å gjøre noe med dyreofringen i tempelet: "Animal theologian Andrew Linzey and James Tabor, a retired religious studies professor from the University of North Carolina at Charlotte, suggest in the documentary that the temple was operating as a commercial slaughterhouse in Jesus’ time. When the gospels record Jesus calling the temple a den of thieves, he’s quoting Jeremiah 7, a passage that references idols and animal sacrifice. In the film, Oxford scholar Deborah Rooke translates the Hebrew word "parits," often interpreted as "thieves," as meaning "violent one." This, the film claims, shows that Jesus was condemning animal sacrifice." https://www.ncronline.org/earthbeat/faith/was-jesus-vegetarian-new-christspiracy-documentary-says-yes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #11 Del Skrevet 20. november 2024 bare la være å spise reker så går det nok bra. Anonymkode: 9920d...bb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #12 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg respektere veganere og tenker på dyrenes velferd, jeg velger ofte økologisk eller et vegetar alternativ. Men når man blander religion inn i det, og prøver å tippe seg til hva Jesus mente, så klarer jeg ikke å ta det seriøst, beklager. Anonymkode: 9920d...bb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #13 Del Skrevet 20. november 2024 kristne er uenige i alt, og ingen kjenner religionen eller dens regler. Hvorfor er dette uklart? I følge bibelen skal man ikke spise svinekjøtt, men annen type kjøtt er ikke forbudt. Anonymkode: b6d17...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kristne er uenige i alt, og ingen kjenner religionen eller dens regler. Hvorfor er dette uklart? I følge bibelen skal man ikke spise svinekjøtt, men annen type kjøtt er ikke forbudt. Anonymkode: b6d17...ad0 Se filmen du. Det de gjorde var å forsøke å få svar på spørsmålene: "Hvordan ville Jesus drept et dyr? Finnes det en spirituell måte å drepe dyr på?" Selv er jeg verken veganer eller kristen men syns at de undersøker veldig interessante spørsmål. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #15 Del Skrevet 20. november 2024 Maia70 skrev (På 18.11.2024 den 19.49): Er du kristen og spiser kjøtt? Da bør du se denne filmen: https://christspiracy.com/ Filmen stiler spørsmålet: Hvordan ville Jesus drept et dyr? Finnes det en kristen måte å drepe og spise dyr på? Jeg har akkurat begynt å se den. Du vil ikke vurdere å se den ferdig før du anbefaler den til andre…? Anonymkode: 81d7b...6ad 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du vil ikke vurdere å se den ferdig før du anbefaler den til andre…? Anonymkode: 81d7b...6ad Nei, det er ikke vanskelig å se at det er solid arbeid. Det er mer en filmatisert undersøkelse enn en propagandafilm, der de snakker med historikere og bibeleksperter. Kristne har jo alltid hørt at dyrene er der for å spise dem ifølge Gud, men har de hørt om det som taler mot dette i Bibelen og i historie fra Jesu tid? Neppe, men det kan være interessant å høre også. F.ex. forteller de at "Jesus fra Nazareth" er visst ikke helt riktig, det var ikke det han ble kalt. Han ble kalt "Nazareeren", og det kan være noe helt annet. https://en.wikipedia.org/wiki/Nazarene_(sect) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #17 Del Skrevet 20. november 2024 Disse versene fra 1. Mosebok sier noe om hvilken diett Gud opprinnelig planla for mennesket. (Etter syndefallet ble det bare nedoverbakke. Spis kosher, nei vel dere klarer ikke det heller?? Spis hva dere vil da, men vær snill med hverandre i det minste.) 26 Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, alle som finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. Det skal dere ha å spise. 30 Og til alle dyr på jorden og til alle fugler under himmelen og til alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter å spise.» Og det ble slik. Anonymkode: 1a9b5...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20. november 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Disse versene fra 1. Mosebok sier noe om hvilken diett Gud opprinnelig planla for mennesket. (Etter syndefallet ble det bare nedoverbakke. Spis kosher, nei vel dere klarer ikke det heller?? Spis hva dere vil da, men vær snill med hverandre i det minste.) 26 Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over alle dyr som det kryr av på jorden.» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, alle som finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. Det skal dere ha å spise. 30 Og til alle dyr på jorden og til alle fugler under himmelen og til alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter å spise.» Og det ble slik. Anonymkode: 1a9b5...133 I King James Version er det oversatt slik: “And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.” King James Version (KJV) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #19 Del Skrevet 20. november 2024 Jesus, Mohammed, supermann, lynvingen, de er ikke enige...... men biffen min spiser jeg med god samvittighet, særlig den jeg har slaktet selv Anonymkode: e39d7...84f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #20 Del Skrevet 20. november 2024 Maia70 skrev (2 timer siden): I King James Version er det oversatt slik: “And God said, Behold, I have given you every herb bearing seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in the which is the fruit of a tree yielding seed; to you it shall be for meat.” King James Version (KJV) Vet du egentlig hva det betyr? Meat=mat. Hvilket poeng er det du tror du har? Er jo heller hebraisk du skal vise til om du vil tilbake til den egentlige teksten. Anonymkode: 1a9b5...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå