Gå til innhold

Barn og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei i hus som er mest sannsynlig vært allergisk for katt. Katten har vi hatt siden hun ble født for 8 år siden, så den er en familiemedlem. Jenten blir helt fra seg av tanken på at vi må kanskje kvitte oss med dyret, det er også noe vi ikke ønsker. Har dere noen erfaringer ang dette? Hun har vært snufsen helt siden hun var baby. Så vi klarte oss med saltvann og litt otrivin i perioder. Nå har det eskalert og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi vil ikke kvitte oss med katten men vil jo hjelpe datteren vår. Hun har masse plager. Går det an å stå på allergimedisin til katten dør eventuelt? Har noen vært gjennom noe lignende?

Anonymkode: 5a371...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke helt det du er ute etter…men gi bort katten og lat som den døde akutt hos veterinær. 

Anonymkode: a6183...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ei i hus som er mest sannsynlig vært allergisk for katt. Katten har vi hatt siden hun ble født for 8 år siden, så den er en familiemedlem. Jenten blir helt fra seg av tanken på at vi må kanskje kvitte oss med dyret, det er også noe vi ikke ønsker. Har dere noen erfaringer ang dette? Hun har vært snufsen helt siden hun var baby. Så vi klarte oss med saltvann og litt otrivin i perioder. Nå har det eskalert og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Vi vil ikke kvitte oss med katten men vil jo hjelpe datteren vår. Hun har masse plager. Går det an å stå på allergimedisin til katten dør eventuelt? Har noen vært gjennom noe lignende?

Jeg har allergi selv og det går helt fint å bruke allergimedisin til katten dør av alderdom. Ikke gå bak ryggen til datteren deres og lyv om at den døde eller avliv uten godt grunnlag! La både jenta og katten få det verdige livet de ønsker seg, sammen. Tenk på hvor viktig det er for henne å få ha katten med seg i oppveksten, og ikke minst hva det vil ha å si for hennes psykiske helse. Jeg vokste opp med en katt som rustet meg til å bli det sterke mennesket jeg er i dag.  

Anonymkode: 8fcdd...8c0

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har vurdert å ha katten som utekatt, men den må få lov å komme inn i blant og da er det jo spor av katten i huset hvis det er det hun reagerer på. 
ts

Skrevet

Det går ikke an å bygge/lage noe katterom ute, i garasje, utebod e.l.? Putte kattedo, mat og lage det lunt og hyggelig der. Så har katten et sted å søke ly, dere har et sted dere kan oppsøke katten som ikke er en del av huset deres.

Det er en måte å unngå at dere får masse kattehår inne.

Håper dere finner en god løsning for både barn og katt!

Anonymkode: a7582...bf2

Skrevet

Jeg sto i samme "dilemma" da datteren min var 7 år og dessverre så måtte katten gå. Barna mine, og deres helse, vil alltid komme først hos meg. Ja, det var sinnsykt trist med katten, men helsa først og sånn måtte det bare bli. 

Katten var 9 år og ble gitt bort. Det er mange år siden så han lever neppe i dag. 

Anonymkode: 1a7f5...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det første dere må gjøre er å bestille en legetime og få henne testet for allergi (ikke bare katt).

Anonymkode: 12aa6...448

• Liker 2
Skrevet

Det aller første jeg hadde gjort som forelder var å ikke spekulere i noe som helst, men hørt med lege om det var allergi eller noe annet som plaget datteren min. Og dermed fått en utredning på noe som potensielt kunne truet livet til min datter, men det er nok bare meg...

Anonymkode: 7f1f8...60f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det aller første jeg hadde gjort som forelder var å ikke spekulere i noe som helst, men hørt med lege om det var allergi eller noe annet som plaget datteren min. Og dermed fått en utredning på noe som potensielt kunne truet livet til min datter, men det er nok bare meg...

Anonymkode: 7f1f8...60f

Hva kan det være da tror du? Er tett nese livsfarlig?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det første dere må gjøre er å bestille en legetime og få henne testet for allergi (ikke bare katt).

Har bestilt time. Men har også brukt for mye otrivin. Så nå er hun tett pga overforbruket av det også. Hun har også nesespray med kortison i som skal liksom hjelpe, men det gjør den ikke. Ts

Gjest jegerrinne
Skrevet

En bestill legetime for test for alergi.

Og slutt med otrevin

Ho kan og bli mer tett av å ha brukt otrevin over lenger tid, det er fyfy å bruke fikk vi beskjed fra lege om. Så når en slutter med otrevin vil slimhinner hovnet opp og da begynner folk på igjen. Mest sannsynlig har slimhinnene blitt avhengig, .

Skrevet

Som en 32 år gammel otrivin-narkis på tiende året, må jeg si jeg er sjokkert av at du har latt din datter på 8 (?) år bli avhengig av dette. Stakkars unge.

Anonymkode: fe3ba...58d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

☝️☝️☝️☝️

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva kan det være da tror du? Er tett nese livsfarlig?

ts

Allergier er anodisert greier som kan balle på seg.... plutselig en dag er du kjempeallergisk mot noe du fint har tålt før, ellers blir du kanskje allergisk mot mer og mer ettersom du stadig eksponeres for det du er allergisk i mot. Det kan bli en veldig stor, og veldig komplisert, snøball.. og farlig om det ikke taes på alvor.

jegerrinne skrev (8 minutter siden):

En bestill legetime for test for alergi.

Og slutt med otrevin

Ho kan og bli mer tett av å ha brukt otrevin over lenger tid, det er fyfy å bruke fikk vi beskjed fra lege om. Så når en slutter med otrevin vil slimhinner hovnet opp og da begynner folk på igjen. Mest sannsynlig har slimhinnene blitt avhengig, .

☝️☝️☝️☝️ 

"Alle" vet vel at du blir avhengig av nesespray?? Med mindre det er kun rent saltvann vi snakker om...?

Anonymkode: c0e61...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som en 32 år gammel otrivin-narkis på tiende året, må jeg si jeg er sjokkert av at du har latt din datter på 8 (?) år bli avhengig av dette. Stakkars unge.

Har bare brukt otrivin i 2 uker, har sluttet med det altså. Så nå er hun ekstra tett pga det sikkert. Men har bestilt time til lege.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har bare brukt otrivin i 2 uker, har sluttet med det altså. Så nå er hun ekstra tett pga det sikkert. Men har bestilt time til lege.

ts

Du leste ikke pakningsvedlegget der det står maks ti dager, da sikkert.

Skrevet

Man skal aldri slutte å la seg sjokkere... 

Så du har i flere år hatt en liten unge som du tror er allergisk mot katten din men du har ikke tatt deg bryet med å utrede ungen eller kvitte deg med katten?

Men tvert i mot har du ødelagt nesen hennes med Otrivin?

🏆

Enhver forestilling folk måtte ha om at man kan "løse dette" er faktabenektelse og omsorgssvikt. Det kan ikke løses med hverken Otrivin, allergipiller eller "vaksiner". De er alle symptombehandlende uten å adressere rotproblemet. Allergi er overreaksjon av immunforsvaret, så immunforsvaret til ungen herjes med, og har blitt herjet med i mange år. Dette blir trolig ungen ganske utslitt av over tid. 

Langtidsskadene av dette er vanligvis at man blir mye mer allergisk for resten av livet. Mange allergikere som har levd med dyr merker en forverring av allergien over tid, så hva skal de da gjøre? Mer Otrivin? Mer allergipiller? 

For allergikere finnes det bare en helsemessig god løsning og det er at dyr og andre ting de er allergisk mot fjernes. Når det er gjort kan allergimedisiner hjelpe mot mindre problemer, slik som å besøke folk som har dyr, eller pollenperioden.

Til sist:  For Guds skyld, få ungen utredet! Har du flaks er det ikke katten, men noe annet hun er allergisk mot. 

Lykke til. Håper du tar de rette og voksne valgene. 

Kilder:

* Mine egne leger gjennom flere tiår 

* Norges Astma og Allergiforbund : les mer

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har allergi selv og det går helt fint å bruke allergimedisin til katten dør av alderdom

Nei, det gjør ikke det. Er det noe allergikere er beryktet for så er det å late som at alt går bra. Og det er dessuten forskjell på å ta dårlige valg for seg selv som voksen, og det å bli utsatt for helseplager av sine foreldre mens man er barn. 

Anonymkode: d67f7...199

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man skal aldri slutte å la seg sjokkere... 

Så du har i flere år hatt en liten unge som du tror er allergisk mot katten din men du har ikke tatt deg bryet med å utrede ungen eller kvitte deg med katten?

Men tvert i mot har du ødelagt nesen hennes med Otrivin?

🏆

Enhver forestilling folk måtte ha om at man kan "løse dette" er faktabenektelse og omsorgssvikt. Det kan ikke løses med hverken Otrivin, allergipiller eller "vaksiner". De er alle symptombehandlende uten å adressere rotproblemet. Allergi er overreaksjon av immunforsvaret, så immunforsvaret til ungen herjes med, og har blitt herjet med i mange år. Dette blir trolig ungen ganske utslitt av over tid. 

Langtidsskadene av dette er vanligvis at man blir mye mer allergisk for resten av livet. Mange allergikere som har levd med dyr merker en forverring av allergien over tid, så hva skal de da gjøre? Mer Otrivin? Mer allergipiller? 

For allergikere finnes det bare en helsemessig god løsning og det er at dyr og andre ting de er allergisk mot fjernes. Når det er gjort kan allergimedisiner hjelpe mot mindre problemer, slik som å besøke folk som har dyr, eller pollenperioden.

Til sist:  For Guds skyld, få ungen utredet! Har du flaks er det ikke katten, men noe annet hun er allergisk mot. 

Lykke til. Håper du tar de rette og voksne valgene. 

Kilder:

* Mine egne leger gjennom flere tiår 

* Norges Astma og Allergiforbund : les mer

Nei, det gjør ikke det. Er det noe allergikere er beryktet for så er det å late som at alt går bra. Og det er dessuten forskjell på å ta dårlige valg for seg selv som voksen, og det å bli utsatt for helseplager av sine foreldre mens man er barn. 

Anonymkode: d67f7...199

La meg gjøre dette klart. Hun har blitt utredet for allergi for mange år siden (da symptomene) startet. Det ble tatt blodprøver og vi fikk også henvisning øre/nese-hals. De fant ingenting galt på dette tidspunktet. Selv om det ikke ble påvist allergi for noe som helst på disse blodprøvene så har vi likevel tenkt at det kunne være det. Men symptomene bedret seg og vi glemte hele greien. Så etter at hun har hatt korona så ble det mye tull igjen. Men igjen en god periode på våren. Så til høsten igjen ble det igjen veldig slitsomt for henne og vi tenker fremdeles det kan være katten. Nå bestilte vi legetime på ny i håp om få tatt en prikketest. Det skal vi være veldig nøyaktig og bedre enn blodprøver.
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere vil ikke kvitte dere med katten, er det barnet dere vil kvitte dere med da? 
Her er det nemlig bare enten eller barnet eller katten. 
Å utsette barnet for noe det sannsynligvis er allergisk mot i årevis, medfører at barnet resten av livet får plager det ikke trenger å ha. I verste fall utvikler hun astma og astma i alvorlig grad på grunn av voksnes tankeløshet. 
Få ungen testet for allergi, uten at det behøver å slå ut selv om hun reagerer på katten. 

Anonymkode: 5c5ff...880

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

La meg gjøre dette klart. Hun har blitt utredet for allergi for mange år siden (da symptomene) startet. Det ble tatt blodprøver og vi fikk også henvisning øre/nese-hals. De fant ingenting galt på dette tidspunktet. Selv om det ikke ble påvist allergi for noe som helst på disse blodprøvene så har vi likevel tenkt at det kunne være det. Men symptomene bedret seg og vi glemte hele greien. Så etter at hun har hatt korona så ble det mye tull igjen. Men igjen en god periode på våren. Så til høsten igjen ble det igjen veldig slitsomt for henne og vi tenker fremdeles det kan være katten. Nå bestilte vi legetime på ny i håp om få tatt en prikketest. Det skal vi være veldig nøyaktig og bedre enn blodprøver.
ts

Blodprøver trenger ikke å slå it på barn, selv om de er allergisk mot det de blir testet for. Der er mange feilkilder og mange ting som skal klaffe for å få en allergitest til å vise fakta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Blodprøver trenger ikke å slå it på barn, selv om de er allergisk mot det de blir testet for. Der er mange feilkilder og mange ting som skal klaffe for å få en allergitest til å vise fakta. 

Så vi må kvitte oss med katten uten å vite om det er katt hun reagerer på?

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...