AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg skal ned ti kilo men vet ikke hvordan jeg skal spise riktig? Jeg prøver å unngå chips og godteri. Hvordan kan en dagsplan se ut. I forhold til mat? Ukeplan? kan jeg spise poteter til middag,? Hvor mange poteter? hva med saus med melk , eller fløte i? Anonymkode: 844ab...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 18. november 2024 #2 Del Skrevet 18. november 2024 Jeg er I vekt og energibalanse Spiser dagens første måltid kl 11. Ofte relativt lett med salat eller suppe. Kjøper meg en stor latte kl 14 Middag kl 17. Det er 1/2 tallerken grønnsaker, 1/4 ris/potet/pasta og 1/4 kjøtt eller fisk. Da spiser jeg 1 stor porsjon og forsyner meg en gang til. Kveldsmat kl 20. To-tre skiver med brød med pålegg og smoothie om vi orker å lage det. Tar meg en kjeks og kopp te om jeg vil ha det. Det er et mønster som passer med periodisk faste, uten at det har vært et mål. Og jeg spiser utenom om jeg er sulten. Men jeg spør meg alltid om jeg er sulten eller kjeder meg før jeg fikser meg noe å spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Del Skrevet 18. november 2024 I dag har jeg/skal jeg spise: 1 focaccia med karridressing, kylling og salat Hjemmelagde hjortekjøttkaker med grønnsaker(brokkoli, blomkål, gulrøtter og rosenkål), hjemmelaget fløtesaus og hjemmelaget potetmos. Jeg er ikke god på mange måltider. For meg er 2 måltider nok. Jeg spiser 2 kjøttkaker, grønnsaker, litt saus og potetmos. Vil jeg ha mer, tar jeg én porsjon til kvelds også. Anonymkode: 0be74...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Del Skrevet 18. november 2024 Hvis du går til BMI-kalkulatoren på melk.no, så får du dagsmenyer som ikke er så alt for verst. Anonymkode: 22156...3ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Del Skrevet 18. november 2024 Har gått ned 20 kg, og skal ned 10 kg til. Har kuttet ut fløte. Drikker kun et glass melk ila dagen, skal vi bruke rømme i matlaging bruker jeg lettrømme. Ellers lettvarianter av alt prosessert mat. Bruker råvarer - øker mengden grønnsaker og minsker mengden ris/pasta/potet. Det vi bruker av korn, mel, ris og pasta er fullkorn. Til frokost spiser jeg gjerne en brødskive/to knekkebrød uten smør med feks 1/4 avokado og kalkunpålegg. I tillegg salat/tomat/spirer. Drikker en kopp te med kokosmelk enten til frokost eller lunsj. Middag 1/2 tallerken grønnsaker, 1/4 kjøtt og under 1/4 ris/pasta/potet. Hvis jeg blir mer sulten etter middag spiser jeg gjerne skyr med müsli/havregryn til kvelds. Drikker kun vann eller sukkerfri saft. Liker ikke sukkerfri drikke så det er ikke mange alternativene for min del, men mange drikker sukkerfri energidrikk og brus når de skal ned i vekt. MEN! Det viktigste for å gå ned i vekt er enten å øke aktivitetsnivå eller/og minske kaloriene. Nå vet jeg ikke hva du spiser ila. en dag, men fra jeg begynte å gå ned i vekt til nå så har jeg egentlig bare halvert porsjonene mine, slutta med flytende kalorier, og kuttet ut godis i ukedagene. Anonymkode: 14a54...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal ned ti kilo men vet ikke hvordan jeg skal spise riktig? Jeg prøver å unngå chips og godteri. Hvordan kan en dagsplan se ut. I forhold til mat? Ukeplan? kan jeg spise poteter til middag,? Hvor mange poteter? hva med saus med melk , eller fløte i? Anonymkode: 844ab...a5f Hva andre spiser er ikke så relevant, for de har en annen kropp og en annen livsstil. Jeg har god erfaring med lavkarbo, keto, carnivore og periodisk faste. For tiden er det lavkarbo og bare ordentlig mat. Det vil si ikke supper, lettprodukter, svært prosessert mat eller sukker. Men ting mine tipp-tipp-tippoldeforeldre umiddelbart ville gjenkjent som mat. Jeg spiser når jeg er sulten (hvis det passer) og stopper når jeg er mett. Det trenger ikke være vanskeligere enn det. Det har gitt meg mindre overflødig fett, mer muskelmasse og veldig mye bedre helse. Det har også praktisk talt fjernet suget etter sukker og drittmat. Anonymkode: f689f...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #7 Del Skrevet 20. november 2024 Spiser ikke godteri. Småspiser ikke. Spiser max to måltider om dagen. Faster fra kl 18 på kvelden til kl 12 på dagen. Spiser da masse proteiner kl 12 (f.eks. proteinrundtstykker, noe egg, havregrøt med tilsatt egg/peanøttsmør/valnøtter). Spiser middag rundt 17-18, spiser som oftest fisk, kylling eller rødt kjøtt med tzatziki, brokkolini og enten litt ris eller poteter. Har veldig fokus på proteiner Anonymkode: 05750...7e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymisert2001 Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 (endret) Drikker ganske masse vann og en kopp med kaffe etter jeg våkner. Spiser mitt første måltid i lunsjen på jobb 10.30. De siste ukene har det gått i cottage cheese og YT vaniljeyoghurt med musli/havregryn og bær, helst blåbær eller bringebær. (Dette holder meg faktisk veldig mett!!) Pleier ikke spise igjen før middag rundt 17. Hvis jeg blir veldig sulten før middag spiser jeg gjerne frukt, eller noe rosiner. Til middag er er det helt vanlig middag egentlig, men det går mye i poteter og generelle grove kornprodukter. Har pleid å elske nachos, der har jeg bytta ut chips med søtpotet og bytta ut rømme med f.eks gresk yoghurt, kesam eller creme fraiche. Gjør små bevisste valg ila dagen som hjelper på sluttresultatet. Spiser egentlig bare to måltider og prøver å ikke snacke gjennom dagen. Men om jeg har veldig cravings blir det druer, kanskje litt mørk sjokolade eller nøtter! Drikker masse vann i løpet av hele dagen også. Om jeg er sulten før senga blir det typisk en rista brødskive med gulost eller noe 😊 I helga elsker jeg en cowboyfrokost, egg, bacon, bønner og brød. Har sluttet å spise godis egentlig, for min del smaker det bedre om jeg faktisk unner meg det i stedet for å spise det hele tiden. Det har vært en game changer for meg! Det som er viktig for min del er å planlegge godt og se helheten i dagen. Om jeg planlegger en stor middag med mye kalorier ville jeg spist mindre tidligere på dagen, for eksempel. Jeg spiser mat med fløte, smør, melk, det er ikke usunne produkter i seg selv. Det handler om mengde. Og om hva du er vandt med at smaker godt. Og poteter er fantastisk mat, du kan spise masse poteter uten at det gjør noe. De holder deg mett lenge også! Endret 20. november 2024 av anonymisert2001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 17.01): Jeg skal ned ti kilo men vet ikke hvordan jeg skal spise riktig? Jeg prøver å unngå chips og godteri. Hvordan kan en dagsplan se ut. I forhold til mat? Ukeplan? kan jeg spise poteter til middag,? Hvor mange poteter? hva med saus med melk , eller fløte i? Anonymkode: 844ab...a5f Jeg syns du skal tenke over hva som er problemet ditt. Hvorfor er du 10kg for mye. For noen er det pga mye godteri og potetgull (slutt med dette). Noen spiser sunt, men for store porsjoner (bruk mindre tallerkner og kun en posjon til hvert måltid). Noen drikker mye alkohol eller andre kaloririke drikker (lurt å slutte). Noen spiser sunt og passe hele dagen, men overspiser på sofaen på kvelden (ikke kjøp inn, begynn heller å gå en kveldstur rundt denne tiden). Legg inn støtet der problemet ditt er. Problemet er neppe for mange poteter til middag. Anonymkode: 7369a...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 21. november 2024 #10 Del Skrevet 21. november 2024 Faster. Spiser lunsj kl 11:30 (bryter fasten), spiser ett rundstykke med ost og skinke + litt salat/avocado. Spiser middag ca 16:30, spiser helt vanlig mat, men holder meg til en vanlig prosjon (forsyner meg aldri flere ganger), spiser en brødskive eller litt suppe kl 19:30, så 16 timer faste igjen 😁 Gjort det i nesten 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Del Skrevet 21. november 2024 Har aldri tenkt så mye over det med mat. Er jeg sulten spiser jeg ekstra, men snoper aldri. Spiser 1-2 knekkebrød (hjemmebakst) formiddag, om jeg er sulten, eller skal trene. Ofte med tomat+majones, eller gulost. Om jeg er på kontoret spiser jeg lunsj, salatbar, fyller på avhengig av hvor sulten jeg er. Men dropper pesto, rømmedressing, ost og slikt. Hjemmekontor eller helg. Lager lunsj, eller spiser middagsrester. Lunsj er ofte omelett på to egg, en god del grønnsaker, ofte avokado. Men i dag spiste jeg en skål pad-thai, som var reser etter tirsdag. Middag utpå kvelden. Denne uka hadde vi blomkålsuppe med bacon. Så pad thai. Fiskepinner (av torsk, laget fra bunnen, i airfryer) og råkost. I dag blir det take-away indisk da vi er litt late. Bao buns med hjorteskav og syltede grønnsaker i morgen - og rødvin. Spiser ikke sjokolade, chips eller mellommåltid. Drikker sjeldent kalorier. Anonymkode: 0369f...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Del Skrevet 21. november 2024 Frokost: omelett med to egg, to spiseskjeer feta og fem skinkebiter. Grønnsaker. Lunsj: yt youghurt med frukt og energimusli. Trening: proteinshake og bar, yt pudding etterpå. Middag: proteinrikt med gode carbs og masse grønt. Garantert noe godteri på kvelden. Anonymkode: 9a55f...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #13 Del Skrevet 21. november 2024 Frokost vann, kaffe og en frukt. Lunsj to knekkebrød. Middag. Spiser ikke etter kl 18.00 Anonymkode: bffce...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå