siesta Skrevet 19. november 2024 #21 Skrevet 19. november 2024 En Settekasse er en personlig ting der skal du sette inn små ting som har betydning for deg og din familie ❤️ Og det er mulig sett på glass forann. 1
Meowmere Skrevet 19. november 2024 #22 Skrevet 19. november 2024 Har ikke settekasse selv, men synes alltid det er litt interessant å se hva andre har i settekasser når jeg er på besøk hos folk. Ofte er det den mest interessante pynten folk har, fordi det er mye personlig der, og det forteller en liten historie. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #23 Skrevet 19. november 2024 Jeg hadde en gang en, men den ble igjen hjemme hos mine foreldre etter flytting. Masse nostalgi i den. Keramikkfigurer, gamle mynter, old school Kinderegg figurer og mange fine ting. Savn. Anonymkode: 68240...38e 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #24 Skrevet 19. november 2024 Vi har en settekasse i gangen! Hver gang vi reiser på ferie et sted, tar vi med en liten stein/mynt eller annet fra der vi har vært som vi setter i kassa. Ofte fra museumsbutikker vi besøker. Har ikke bilder, men den begynner å bli veldig sjarmerende og jeg synes det er en veldig søt tradisjon da samboer og jeg går på jakt sammen for å finne den perfekte settekassesteinen hver gang vi er ute og reiser Anonymkode: af164...cf4 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #25 Skrevet 19. november 2024 Meowmere skrev (21 minutter siden): Har ikke settekasse selv, men synes alltid det er litt interessant å se hva andre har i settekasser når jeg er på besøk hos folk. Ofte er det den mest interessante pynten folk har, fordi det er mye personlig der, og det forteller en liten historie. Ingen har jo settekasse lenger Anonymkode: d2158...54b 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #26 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen har jo settekasse lenger Anonymkode: d2158...54b "Ingen" er nok en ganske feilaktig antakelse - fine settekasser selges raskt på Finn og vi har flere venner og vennepar som har settekasser som pynt. Det kommer kanskje litt an på hva slags type folk man er, vi er nok litt klassiske hipstere/kunstnerfolk fra Løkka som styler retro Anonymkode: af164...cf4 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #27 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen har jo settekasse lenger Anonymkode: d2158...54b Så fordi kan man ikke ha egen smak når det gjelder interiør? Det er litt annerledes å ha en original antikk settekasse som har blitt brukt som det, enn en settekasse fra Kid eller Jysk som mange har på veggen som barn. Anonymkode: 1e52a...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #28 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Joda. Gammelt skrot til og med Anonymkode: f7ed5...0e4 Som kan ha en verdi, kan jo være verdt mye penger, noe du ikke vet. Anonymkode: 98059...9cd
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #29 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som kan ha en verdi, kan jo være verdt mye penger, noe du ikke vet. Anonymkode: 98059...9cd Å så? Hva den er verdt er jo irrelevant Anonymkode: f7ed5...0e4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #30 Skrevet 19. november 2024 Mine svigerforeldre hadde settekasse. De er dessverre døde nå, og har ingen bilder fra det. De hadde minner/suvenirer der fra hver eneste reise de hadde hatt (bereiste folk). Det var alt fra små glasskrukker eller små glassflasker med noe som er unikt for landet; parfyme/duftrike gjenstander, vin, stein/ting fra naturen. Lufttette beholdere, det var ingen lukt fra noe. De hadde også skjell fra blant annet Nord-Norge (og andre steder i verden), små fossiler, spesielle steiner/mineraler, små figurer (blant annet troll og elg som er typisk norske suvenirer), små dukker som f.eks matruska-dukker fra Russland (jeg har alltid trodd det het babushka, men det er visst et hodeplagg viser et googlesøk da jeg lette etter stavemåte), små flagg av land de har besøkt, små bilder (blant annet sånne glasskuber/former med bilder eller ting inni). Så var det haitenner og lignende saker fra typisk tropiske steder/syden. Mynter fra ulike steder og tider. De hadde også de første melketennene barna mista der... Selv er jeg veldig glad i stein/mineraler, små trefigurer (fugl, familie/kjærester, dyr osv., som har betydning for meg), så hadde jeg hatt en settekasse, ville det vært det som lå i hyllene. Jeg arvet en liten, flott og hjemmelaget kiste fra min tipp-oldefar, og den ville garantert havna i ei settekasse. Den er akkurat liten nok til å passe. Jeg hadde "skatter" oppi der da jeg var barn (ekstra fine viskelær, blyantstubber fra favorittblyantene mine og diverse 😅, frem til fuglen min døde og jeg brukte den som likkiste... Så det ligger skjelett oppi der nå 🙈). I tillegg til suvenirer fra her og der (og barna vet å finne flotte skjell, stein, løv osv., som de tar vare på og ville fått lov å få plass i settekassa og jeg ville trivdes med det og kunne nok hatt slike ting på eget initiativ også). Har du dyr eller barn, så kan du jo ta pote/finger/håndavtrykk i gips, og ha det der. Det ville jeg syntes var veldig koselig. Anonymkode: 7702a...09b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå