Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Har en gutt på 13 1/2 som nettopp har fått smaken på å være "ute" i helgene. Vi har litt delte meninger om innetider. Har egentlig sagt 22. 15, venner mener 23 til 23.30. Hva er vanlig? ( Han har tidligere hatt lite venner, og vært mye inne, så vi vil ikke at han skal skille seg ut med å ha for strenge foreldre. )
liv Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Ikke hør med barnas venner men med foreldrene til vennene. Så vil jeg si at at det har jo litt å si hva han gjør og da. Skal han se på en film hos en kompis så gjør det jo ikke noe om klokken bli 23 mener da jeg.
Hiawata- Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Synes det kommer ann på hvor dere bor, om det er midt i byen eller litt landlig. Hvem han henger sammen med og hva de gjør... Er han på besøk hos andre og dere vet at de ikke henger ute i gatene osv, så er det ikke sent med 23. Men jeg ville aldri latt mine barn være ute så sent visst de skulle gå gjennom byen osv. Er stemor til ei jente på 12, Hun får ikke lov til å gå hjem alene fra venner som bor et stykke unna på kveldstid. Men vi bor i by, og er kansje litt utsatt. Men skumle ting kan skje hvor som helst. Synes du burde prate med foreldrene til vennene hans, for å høre hva de sier om utetid og om de har kontroll på hva ungene deres driver med!!
Gjest Gamle Alex Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 meld deg som natterravn, da får du nok et litt annent syn på det å bare " henge " ute i helgene. Ta kontakt med foreldrene til vennene hans og kanskje dere kan sammen komme frem til en tid som gjelder alle
Far til 2 Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes 23.00 - 23.30 er for sent for en 13-åring. Jeg forstår at det kan være spennende, men ... Som Liv sier ville jeg forhørt meg med barnas foreldre. Det er ikke uvanlig at barn kommer med noen "hvite" for å opnå det de vil
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Ikke hør med barnas venner men med foreldrene til vennene. Så vil jeg si at at det har jo litt å si hva han gjør og da. Skal han se på en film hos en kompis så gjør det jo ikke noe om klokken bli 23 mener da jeg. ← Synes det kommer ann på hvor dere bor, om det er midt i byen eller litt landlig. Hvem han henger sammen med og hva de gjør... Er han på besøk hos andre og dere vet at de ikke henger ute i gatene osv, så er det ikke sent med 23. Men jeg ville aldri latt mine barn være ute så sent visst de skulle gå gjennom byen osv. Er stemor til ei jente på 12, Hun får ikke lov til å gå hjem alene fra venner som bor et stykke unna på kveldstid. Men vi bor i by, og er kansje litt utsatt. Men skumle ting kan skje hvor som helst. Synes du burde prate med foreldrene til vennene hans, for å høre hva de sier om utetid og om de har kontroll på hva ungene deres driver med!! ← Enig med disse. Jeg hadde de strengeste foreldrene i min vennegjeng, jeg måtte være inne tolv til jeg var 16-17 år. I dag er jeg glad for det da, for jeg slapp uanna mye dritt de andre som kunne være ute hele natten gjorde
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Jeg hadde også svært strenge foreldre og kan ikke akkurat se at jeg tok noen skade av å måtte være inne før de andre. Men nå står jeg selv mitt oppe i det. Jeg har sagt til min 13-åring at vi kan strekke oss til kl.22 i helgene. Og vi har allerede diskutert utetider livlig i flere år ettersom ALLE vennene tilsynelatende får lov å være lenger ute. Nå var jeg nylig i et allmøte på skolen der det var en politimann til stede. Og når jeg gikk fra det møtet følte jeg meg styrket i min overbevisning om at jeg hadde tatt rett avgjørelse for mine barn. Han sa at dersom politiet fant unger ute etter kl.22 kunne de faktisk plukke dem opp og ta dem med seg til barnevernvakta, fordi barn hadde ikke noe ute å gjøre om natten. Så da var jeg ikke alene om å mene som jeg gjør likevel.
Gjest 2324 Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Fra jeg var 14 til jeg var 17 måtte jeg være hjemme klokken 23:30. Klart det var mange som fikk lov til å være ute lenger enn meg, men ble ikke utstøtt av den grunn. Når jeg ble en 15-16 kunne jeg av og til forhandle meg frem til å være en halvtime lenger ute.
Tinken Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Det å få være lenge ute er litt statussymbol. Husker da jeg gikk på ungdomskolen var det liksom kult å kunne være lenge ute. Venninnen min som jeg var mest sammen med på den tida var 7 mnd eldre enn meg og fikk alltid være ute 30-60 min lenger enn meg. Det var vanskelig å måtte dra hjem før henne og evnt andre så det er en god idê å høre med andre foreldre i venneflokken, iallefall de nærmeste vennene og fastsette omtrent like frister for å være hjemme. Er også enig i at innetider kan avhenge litt av hva som gjøres, men da kan det også lett skje at barna tyr til hvite løgner som nevnt tidligere. Når det kommer til det med at farlige ting kan skje, så kan de like gjerne skje tidligere på dagen.
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Poenget her er hvor poden er, hvem han er i sammen med og hva han gjør. Kl. 23 er ikke for sent dersom du vet at tenåringen er hos en kamerat. Dersom det ikke er nabohuset så kan tenåringen hentes. Er det kino så hentes de rett etterpå. Driver de bare rundt så hadde jeg sagt kl. 22. Særlig fordi det skjer litt mer rundt omkring i helgene. Ta kontakt med foreldrene til de nærmeste kameratene. Snakk med de om grenser. Mye lettere når man er flere. Og skal poden overnatte så tar du en telefon til foreldrene. Sjekk om det er sant og at foreldrene faktisk skal være hjemme på natta.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #11 Skrevet 1. mars 2006 Det styrket min mening om innetid kl. 22.15 når det er tilfelle at politiet faktisk kan plukke opp unger som er ute i gatene etter kl. 22. Vi vet hvem han er med og stort sett hva han gjør (tror vi da!!?!) Stort sett på besøk hos venninna si, eller i klubben som er åpen 1 fredag i mnd. Takk for innspill.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. mars 2006 #12 Skrevet 1. mars 2006 (endret) jeg har egentlig aldri hatt inne-tider, men har ikke gjort noe galt eller vært utsatt for noe for det. (jeg fikk riktignok ikke lov til å dra på fest da jeg gikk på ungdomsskolen da, men min venninne fikk, så jeg sov hos henne og faren hennes henta oss.) bodde ikke i noen by da, og vanskelig å gå fra sted til sted. var på ungdomsklubb fra jeg var tolv til jeg var femten, den hadde oppe til tolv, til å begynne med fikk jeg være til elleve. etter et par ganger til tolv. da jeg var tretten var jeg ute og spilte fotball til vi ikke gadd mer på kvelden/natta, den kunne bli elleve og den kunne bli ett. dette var sommer ferien da. kommer vel an på hvordan ungdommen er, og hvor man bor. Endret 1. mars 2006 av Fruktfat
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #13 Skrevet 1. mars 2006 Ute til elleve?? Om kvelden?? Trettenåringer?? Ikke pokker!
Gjest Donna Skrevet 1. mars 2006 #14 Skrevet 1. mars 2006 Min yngste er 14 og det varierer hvilke innetider han har. Hvis han er ute og slenger så er jeg strengere - da må han være hjmme 23-tiden - kanskje litt lenger. Som regel så er han hos kompisen rett borti gaten - da må han kommer hjem i 1-tiden. Jeg legger meg aldri før han er kommet hjem - så hvis jeg er trøtt så ringer jeg og ber ham komme hjem før det.
Gjest Gamle Alex Skrevet 1. mars 2006 #15 Skrevet 1. mars 2006 Min yngste er 14 og det varierer hvilke innetider han har. Hvis han er ute og slenger så er jeg strengere - da må han være hjmme 23-tiden - kanskje litt lenger. Som regel så er han hos kompisen rett borti gaten - da må han kommer hjem i 1-tiden. Jeg legger meg aldri før han er kommet hjem - så hvis jeg er trøtt så ringer jeg og ber ham komme hjem før det. ← En 14 åring som er ute å slenger til kl 23??? Hva har en 14 åring ute å gjøre til kl 23?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #16 Skrevet 1. mars 2006 Husk: mas om innetider vil komme i årene fremover. Derfor lurt å ikkew gå for hard ut, så man har litt forhandlingsrom når han blir 14, 15, 16....
Gjest Donna Skrevet 1. mars 2006 #17 Skrevet 1. mars 2006 En 14 åring som er ute å slenger til kl 23??? Hva har en 14 åring ute å gjøre til kl 23? ← Jeg var mye strengere med min eldste sønn - etterhvert så lærer man seg å se hva som er viktig og hva som er mindre viktig. At gutten er ute til kl 23 i helgene er faktisk helt normalt her hvor jeg bor. Hver fredag er de fleste ungdommene på bydelshuset - hvor det er diskotek, biljard, kafe, osv ... det slutter 12 - men det tar litt tid før de kommer seg hjem. Kl. 23 er ikke sendt for en 14-åring i helger - etter mine begreper.
Gjest Gamle Alex Skrevet 1. mars 2006 #18 Skrevet 1. mars 2006 Ok- jeg fikk inntrykk av at han bare var ute å slang. Du skrev når han er ute å slenger. men han er han sted hvor det er noe opplegg så er det jo noe litt annet, vet ikke om jeg hadde sagt 23 men
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #19 Skrevet 1. mars 2006 Jeg hadde KANSKJE sagt 23 til en fjortenåring hvis han var inne på en klubb sammen med noen, og kom rett hjem etterpå. Men som en klok gjest sier over her, man må ha litt å forhandle med når de er seksten også.
Gjest Bodillen Skrevet 1. mars 2006 #20 Skrevet 1. mars 2006 (endret) Enig med de som sier at det kommer an på hvor de er og hva de gjør der. Vår sønn måtte vel være hjemme kl 22 da han var 13, men var han bare "ute" måtte han komme tidligere. Var han hos en kamerat og f.eks så en film, fikk han være lenger, men ble hentet. Vi bor sånn til at vi uansett må hente, og da er det endel som stiller seg annerledes. Sønnen vår har klaget mye over innetidene, men vi snakket med de andre foreldrene og fant kjapt ut at det stort sett var de samme tidene som gjaldt hos alle. Nå er han 15 1/2, og vi avtaler ikke lenger innetider. Det vil ikke si at han får reke rundt til langt på natt. Vi velger å gjøre det sånn for at han skal føle at han har en viss grad av frihet, i og med at han har klaget så mye tidligere. Dette fungerer utmerket for oss - klokka blir faktisk ikke mer enn 23.30-24.00 før han ringer og vil hentes Endret 1. mars 2006 av Bodillen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå