AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Kommunen min søster bor i plasserte for noen år tilbake barn med spesielle behov i ubeboelig brakker. Her skulle barna få spesialundervisning utenfor det ordinære skolebygget. Nå må brakkene stenge fordi de ikke oppfyller krav til varig opphold. Barn uten spesielle behov på samme skole fikk være i selve skolebygningen. Nå foreslår kommunen å flytte disse barna til en egen base på en annen skole enn det som er nærskolen deres etter opplæringsloven. Det skal være frivillig å bytte skole, men det blir en slags frivillig tvang vil jeg tro. Slik skal kommunen spare noen millioner, ifølge lokalavisa. Nekter foreldrene, skal barna gå i ordinære klasser. Trolig med dårligere tilbud enn på den nye basen utenfor deres nærområde som de må busses til. Kan dette være i tråd med barnas rettigheter? Som lærerstudent reagerer jeg med vantro. Anonymkode: 66d99...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Det er det selvsagt ikke. Samtidig har de ingen rett på soesialgruppe/-skole, bare tull tilpasset opplegg på nærskole. Som sjelden fungerer etter intensjonene, siden skolene vanligvis mangler ressurser og særlig personale med nødvendig kompetanse og erfaring. Vi er mange som ønsker spesialskoler i langt større omfang tilbake. Anonymkode: 8dfcd...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi er mange som ønsker spesialskoler i langt større omfang tilbake. Anonymkode: 8dfcd...4f1 Hvorfor ønsker mange spesialskoler? Anonymkode: 66d99...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #4 Del Skrevet 58 minutter siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvorfor ønsker mange spesialskoler? Anonymkode: 66d99...948 For å få de barna som ikke fungerer i vanlig klasserom ut at klasserommet. Det er forskning som viser at barn med utfordringer blir "dratt opp" evnemessig av å være i normale klasserom. Men det er naturligvis ingen som har spurt om hvilke fordeler resten av klassen har av å ha medelever med ekstra behov (som SVÆRT ofte ikke blir møtt i normalt klasserom). Når 6 av 28 elever har adferd som forstyrrer undervisningen så er det naturligvis det beste å plassere de mest utagerende i spesialklasser sånn at de barna som er i gråsonen faktisk kan dra nytte av å bli dratt opp av resten av klassen. Anonymkode: 5b842...db5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå