AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Skrevet 18. november 2024 Er det noen som vet om ambulansen får opp notater fra legevakt hvis man ringer de?? Anonymkode: d2601...7d8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 I kommunene hvor legevakten bruker Helseplattformen og ambulansen har HP Link kan de det. Ofte ikke. Anonymkode: f8f25...1ef
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som vet om ambulansen får opp notater fra legevakt hvis man ringer de?? Anonymkode: d2601...7d8 Der helseplattformen gjelder vet jeg ikke men se brukeren over sitt svar. Du ringer ikke etter ambulanse, via 113, som en egen enhet. 113 er knyttet til pasientjournalen din på sykehus. Sykehus er under et Helseforetak. Legevakten sin ene del er under kommunen, skadepoliklinikken er under Helseforetaket. Helseforetak delen kan sykehus og 113 se innholdet i. Kommunens legevakt kan sykehuset og 113 ikke se innholdet i. Så dette er et komplisert system. Pasientjournaler hos fastleger kan ingen utenfor fastlegekontoret se innholdet i. Anonymkode: 8d60e...830
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Der helseplattformen gjelder vet jeg ikke men se brukeren over sitt svar. Du ringer ikke etter ambulanse, via 113, som en egen enhet. 113 er knyttet til pasientjournalen din på sykehus. Sykehus er under et Helseforetak. Legevakten sin ene del er under kommunen, skadepoliklinikken er under Helseforetaket. Helseforetak delen kan sykehus og 113 se innholdet i. Kommunens legevakt kan sykehuset og 113 ikke se innholdet i. Så dette er et komplisert system. Pasientjournaler hos fastleger kan ingen utenfor fastlegekontoret se innholdet i. Anonymkode: 8d60e...830 OK det skjønte jeg ingenting av. Det er snakk om Oslo kommune da. Jeg lurer fordi at hvis jeg må ringe ambulanse så er det en del info fra legevakt som hadde vært nyttig for å se Anonymkode: d2601...7d8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): OK det skjønte jeg ingenting av. Det er snakk om Oslo kommune da. Jeg lurer fordi at hvis jeg må ringe ambulanse så er det en del info fra legevakt som hadde vært nyttig for å se Anonymkode: d2601...7d8 Oslo kommune har todelt legevakt. En kommunal del for forkjølelse og andre ting. En helseforetak del som gjelder skader i form av brudd ol. Ringer du 113 så kommer du til noe som heter akutt messiansk nødtelefon. Den er lokalisert under Oslo Universitetssykehus. OUS. Du ringer ikke etter en ambulanse men for å få vurdert om du feiler noe som gjør at du trenger ambulanse. Derfor spør de deg om hva som er grunnen til at du ringer. De sender ikke bare ut en ambulanse, slik som de gjør om du bestiller en taxi. Ja, AMK / 113 kan se sykehusjournalen din. Ja, de kan se det du har vært på skadepoliklinikken altså den delen av legevakten som handler om brudd og den typen skader. Nei, de kan ikke se det du har vært på kommunens legevakt, forkjølelse og andre «bagateller». Trenger du at legevakten ser eller vet om at du feiler noe kronisk som du kan trenge akutthjelp med, så får du hjelp hos fastlegen med å sende et brev til AMK/113 om at de skal legge inn at du lider av xxxyyyy sykdom, og dersom du ringer så trenger du akutthjelp ASAP. Det er gjort med ene datteren vår, fordi hun har en sykdom hun kan dø av om hun ikke får rask hjelp. Du kan finne tråden om Skolen vil ta fra barnet mobilen, hun trenger den av medisinske årsaker - tråden. Der er dette beskrevet nøye. Ligger under barn og familie. Anonymkode: 8d60e...830
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #6 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oslo kommune har todelt legevakt. En kommunal del for forkjølelse og andre ting. En helseforetak del som gjelder skader i form av brudd ol. Ringer du 113 så kommer du til noe som heter akutt messiansk nødtelefon. Den er lokalisert under Oslo Universitetssykehus. OUS. Du ringer ikke etter en ambulanse men for å få vurdert om du feiler noe som gjør at du trenger ambulanse. Derfor spør de deg om hva som er grunnen til at du ringer. De sender ikke bare ut en ambulanse, slik som de gjør om du bestiller en taxi. Ja, AMK / 113 kan se sykehusjournalen din. Ja, de kan se det du har vært på skadepoliklinikken altså den delen av legevakten som handler om brudd og den typen skader. Nei, de kan ikke se det du har vært på kommunens legevakt, forkjølelse og andre «bagateller». Trenger du at legevakten ser eller vet om at du feiler noe kronisk som du kan trenge akutthjelp med, så får du hjelp hos fastlegen med å sende et brev til AMK/113 om at de skal legge inn at du lider av xxxyyyy sykdom, og dersom du ringer så trenger du akutthjelp ASAP. Det er gjort med ene datteren vår, fordi hun har en sykdom hun kan dø av om hun ikke får rask hjelp. Du kan finne tråden om Skolen vil ta fra barnet mobilen, hun trenger den av medisinske årsaker - tråden. Der er dette beskrevet nøye. Ligger under barn og familie. Anonymkode: 8d60e...830 OK tusen takk for svar. Det var nyttig. Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært på legevakta for en tilstand som forverrer seg og hvis jeg skal ringe ambulanse hvis jeg blir vel altfor dårlig så hadde det vært nyttig hvis de kunne se det som legevakta hadde vurdert og sagt at hvis det ble verre så gjør du sånn og ringer du dem da Anonymkode: d2601...7d8
Daria Skrevet 18. november 2024 #7 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, AMK / 113 kan se sykehusjournalen din Nei, de kan se legevaktjournalen din - i Oslo er det to forskjellige ting. Legevakten har heller ikke tilgang til sykehusjournalen. Jeg hadde nylig ambulanse for noe jeg har blitt hentet for flere ganger før, og de hadde full oversikt over hva og når og hvorfor (mens legevakta ikke hadde registrert den gangen jeg ble kjørt rett til akuttmottaket på Ullevål uten å være innom legevakten først).
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #8 Skrevet 18. november 2024 Daria skrev (6 minutter siden): Nei, de kan se legevaktjournalen din - i Oslo er det to forskjellige ting. Legevakten har heller ikke tilgang til sykehusjournalen. Jeg hadde nylig ambulanse for noe jeg har blitt hentet for flere ganger før, og de hadde full oversikt over hva og når og hvorfor (mens legevakta ikke hadde registrert den gangen jeg ble kjørt rett til akuttmottaket på Ullevål uten å være innom legevakten først). Ambulansen har og et eget journalsystem som de fører over hva som skjer fra de kode og diagnose de rykker ut på og alt som blir gjort og bestemt fra ambulansepersonell tar ansvar for pasienten og til pasienten er overlevert til sykehus, fastlege, legevakt eller annet helsepersonell. Jo, AMK/113 har tilgang til sykehusjournalen din. Legevakten i Oslo er todelt. En kommunal del, den har journalsystem for seg, og en del som er en slags poliklinikk for sykehuset/skadelegevakt. Skadelegevakt altså den under sykehusene, har samme journalsystem som en hvilken som helst avdeling på OUS. ••• Skadelegevakten er det det har vært mye «bråk» rundt fordi den ligger under OUS. Helfo har ment at for å komme til på skadelegevakten så skal man ha henvisning for å komme til. Ellers så har ikke skadelegevakten lov til å ta Helfotakster og fikk dermed et kjempekrav fra Helfo. Om dette er endelig løst eller fortsatt jobbes med i systemet vet jeg ikke. Noen hos Helfo menet av en pasient med et stort kutt eller en mulig brukket fot først skulle innom kommunens legevakt for så å bli henvist til skadelegevakten om ting skulle gjøres riktig etter boka. Pasienten skulle følgelig betale to egenandeler og vente to steder….noe legevakten ikke har praktisert. Anonymkode: 8d60e...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå