Gå til innhold

Livskrise: hva skal jeg bli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fullførte videregående i sommer med gode karakterer og startet på et studie i høst, men fant raskt ut at det ikke passet for meg. Nå har jeg tatt et friår og står igjen med et stort spørsmål: Hva skal jeg studere? Jeg føler ikke at jeg har noen klare interesser, men en ting er sikkert – jeg ønsker en trygg jobb med mulighet for god inntekt.

Ofte peker dette mot privat sektor, men jeg bekymrer meg for at min etniske bakgrunn kan gjøre det enklere å bli utsatt for diskriminering der. Derfor vil jeg velge en utdanning som gir meg trygge jobbmuligheter, uavhengig av bakgrunn.

Har dere noen tips til hva jeg bør gjøre, eller hvilke utdanningsvalg som kan passe?

Anonymkode: 13ee5...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt er et tau?

Det er veldig vanskelig å gi noen råd om hva de skal bli uten noe mer info. Da er det nok bedre å snakke med noen som kjenner deg. Vi kan umulig vite om du vil sitte på et kontor og pludre med tall, eller er levende opptatt av mennesker og ønsker nær kontakt med dem hver eneste dag. Er du en selger? Liker du tall? Liker du språk? Liker du mennesker? Er du kreativ? 

Innenfor alle disse områdene, og flere til, vil det finnes gode muligheter for en utdannelse som gir en trygg jobb. Spørsmålet er hva du har lyst til å bruke mye av ditt liv på. For når man jobber 100 %, er det mye som går med på jobb, og da bør man helst ha funnet noe man liker :)

Anonymkode: 1e8b3...7a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å svare på for noen som ikke kjenner deg.

Jeg har en halvferdig bachelor i økonomi fra BI, landet en helt ok jobb på økonomiavdeling lenge før jeg var ferdig på studiet og tjener over 700 000 nå med 4 års ansiennitet. Har full fleksitid og fri bruk av hjemmekontor.

Veldig fornøyd, men om du ikke er glad i tall er det liten vits da. Dersom du er mer opptatt av mennesker og kommunikasjon er det stort behov i helsesektoren, men da må du være ganske empatisk. Om du synes det er mer spennende å være med å bygge noe nytt, skape muligheter og innovasjon kan ingeniør være noe å tenke på.

Altså, mulighetene er uendelige, men kun du kjenner deg.

Anonymkode: 4a527...27d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt umulig å svare på for noen som ikke kjenner deg.

Jeg har en halvferdig bachelor i økonomi fra BI, landet en helt ok jobb på økonomiavdeling lenge før jeg var ferdig på studiet og tjener over 700 000 nå med 4 års ansiennitet. Har full fleksitid og fri bruk av hjemmekontor.

Veldig fornøyd, men om du ikke er glad i tall er det liten vits da. Dersom du er mer opptatt av mennesker og kommunikasjon er det stort behov i helsesektoren, men da må du være ganske empatisk. Om du synes det er mer spennende å være med å bygge noe nytt, skape muligheter og innovasjon kan ingeniør være noe å tenke på.

Altså, mulighetene er uendelige, men kun du kjenner deg.

Vurderer Siv.øk, men føler alt handler om nettverk i økonomiyrket som jeg ikke har dessverre i den bransjen fra før :( kan jeg spør om du fikk jobben ved å bare søke eller kjenner du noen som gjorde at du fikk jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau?

Det er veldig vanskelig å gi noen råd om hva de skal bli uten noe mer info. Da er det nok bedre å snakke med noen som kjenner deg. Vi kan umulig vite om du vil sitte på et kontor og pludre med tall, eller er levende opptatt av mennesker og ønsker nær kontakt med dem hver eneste dag. Er du en selger? Liker du tall? Liker du språk? Liker du mennesker? Er du kreativ? 

Innenfor alle disse områdene, og flere til, vil det finnes gode muligheter for en utdannelse som gir en trygg jobb. Spørsmålet er hva du har lyst til å bruke mye av ditt liv på. For når man jobber 100 %, er det mye som går med på jobb, og da bør man helst ha funnet noe man liker :)

Anonymkode: 1e8b3...7a6

Jeg glemte å nevne at jeg ser for meg en jobb som i større grad er kontorbasert, gjerne med mulighet for fleksitid. Jeg er ikke så opptatt av “hands-on”-arbeid som man ofte finner i helsesektoren, og trives bedre med oppgaver som gir en strukturert og fleksibel arbeidshverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva studerte du før du sluttet?

Anonymkode: 2317c...5f5

Jus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe innen markedsføring eller økonomi og administrasjon? :)

Anonymkode: 831fe...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 30 år bak meg i privat sektor i det marine segmentet og har aldri opplevd at noen diskrimineres pga sin bakgrunn, hva får deg til å tenke at dette er et problem TS? 

Anonymkode: df14b...1ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Siv.øk, men føler alt handler om nettverk i økonomiyrket som jeg ikke har dessverre i den bransjen fra før :( kan jeg spør om du fikk jobben ved å bare søke eller kjenner du noen som gjorde at du fikk jobben?

Jeg har jobbet med mange som har tatt Siv.Øk. og ingen av dem har trengt kontakter for å komme seg i jobb. 
Bedriften jeg jobber i, og mange andre bedrifter, ansetter unge, ofte nyutdannede folk med master, og lærer dem opp. 
Jeg har aldri opplevd at noen har trengt å kjenne noen. Alle har kommet inn via vanlig søkeprosess. 

Men det kan jo være du må starte med en tittel som kanskje ikke er rent økonomi-relatert. Og så heller jobbe deg inn i hva nå du er mest interessert i senere. 

Min anbefaling er å studere noe du tror du kan være interessert i, og så finne ut hva slags jobber dette gir etterpå. 
I mange yrker handler det ikke om HVA du studerte, men AT du har studert, og har klart å komme deg gjennom et studium.  Da har du gjerne en del læringsteknikker, og du gir ikke opp ved første hindring. Så da har du et grunnlag bedriften kan bruke for å lære deg opp. 

Anonymkode: b1b07...a2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har jobbet med mange som har tatt Siv.Øk. og ingen av dem har trengt kontakter for å komme seg i jobb. 
Bedriften jeg jobber i, og mange andre bedrifter, ansetter unge, ofte nyutdannede folk med master, og lærer dem opp. 
Jeg har aldri opplevd at noen har trengt å kjenne noen. Alle har kommet inn via vanlig søkeprosess. 

Men det kan jo være du må starte med en tittel som kanskje ikke er rent økonomi-relatert. Og så heller jobbe deg inn i hva nå du er mest interessert i senere. 

Min anbefaling er å studere noe du tror du kan være interessert i, og så finne ut hva slags jobber dette gir etterpå. 
I mange yrker handler det ikke om HVA du studerte, men AT du har studert, og har klart å komme deg gjennom et studium.  Da har du gjerne en del læringsteknikker, og du gir ikke opp ved første hindring. Så da har du et grunnlag bedriften kan bruke for å lære deg opp. 

Anonymkode: b1b07...a2f

Vet du hvor de studerte? Er det kun Siv.øk fra NHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da høres det jo ut som økonomi er riktig vei for deg også :) veldig spennende yrke!

Jeg kjente ingen i bransjen, bare søkte. Var tilogmed under koronaen så vi var mange om beinet. Men, jeg søkte en generell medarbeiderstilling på økonomiavdeling og har jobbet meg opp derifra. Gjelder å ikke sikte for høyt med en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er da ingen som har nettverk i en bransje når de er 19 år gamle! :ler: 

Prøv økonomi hvis du liker tall og ser for deg en kontorjobb. Nettverk skaffer du deg i løpet av studiene og etter at du er ferdig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket får du jo under veis i studietiden, det gjelder uansett hva du studerer.

Anonymkode: 04a4d...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...