Gå til innhold

Der fikk vi omgangssyke i hus, spm om rengjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan rengjør dere med flere barn når en får omgangssyke? Eldste spydde på gulvet på rommet sitt, og jeg har vasket det, og vi holder oss i 2. etasje og mannen og de friske barna er i 1. etasje. Er det best å bruke klor? Har opplevd før at jeg har vasket alt, og det er gått over 48t, så begynner en ny å spy. Jeg spør fordi jeg har litt fobi og kan bli voldsom på vaskingen. Trenger vite hva som er normalen😅

Anonymkode: 0bdf7...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker jeg klarte å holde meg frisk selv da barna mine hadde omgangssyke som små, ved å vaske alt med klor :P Jeg har også litt spy-fobi, så vasker heller for mye enn for lite i slike tilfeller. Om det er normalt eller ikke, trenger vel ikke du å bry deg om - det viktigste er vel å holde seg frisk?

• Liker 1
Skrevet

Vask med såpe og vann. Det smitter så lett at når dere er i samme hus er det ikke vits å legge så mye krefter i vasking. 

Og dere spiser vil ikke på gulvet så der er det ingen vits å bruke klorin!

Når dere begynner å bli friske kan dere ta en liten vaskesjau,skifte sengetøy osv. Dørhåndtak og armatur på vasker er kontaktpunkter du kan gå over i blandt. 

Anonymkode: e6599...869

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vaske hender er mest effektivt 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har pleid å vaske golv osv med vanlige vaskemidler. Passer på å vaske en ekstra runde etterpå med rent såpevann og ny klut.

Vasker vask og do hver dag med klor. Pluss ekstra når det er synlige flekker etter sykdom🥴 Egne håndklær til de som er syke. Ingen drikker av hverandres glass, bruker samme bestikk, spiser andres matrester.

Når ting roer seg, har jeg tatt en runde med klorvann på dørhåndtakene og lysbryterne til badene.

Smitte er i lufta uansett...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vaske hender er mest effektivt 

Enig - alle vaske hender oftere når det er sykdom i hus, og egne håndklær til de som er syke.

Skrevet

Takk for svar alle sammen😊

TS

Skrevet

Min erfaring er at det ikke nytter å holde smitten unna, uansett hvor hardt det vaskes. Noen blir lettere smittet enn andre.

Jeg og det eldste barnet (nå tenåring) blir alltid smittet når det kommer noe i hus (uansett type smitte). Det andre barnet blir sjeldnere smittet. Og mannen blir svært sjeldent smittet, selv da barna var små og han hadde minst like mye nærkontakt med de som det jeg hadde. Etter hvert som vi så at jeg ble lettere smittet forsøkte vi at jeg holdt avstand til den eller de som var syke, men endte uansett opp med smitte, mens han som hadde vært tett på ofte gikk klar av smitte.

Anonymkode: 3189c...821

• Liker 1
Skrevet

Hyppig håndvask, og klorvask av kontaktflater. 

Anonymkode: 3b4ff...faf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg husker jeg pleide å vaske og skrubbe som en gal. Likevel gikk det på omgang.

Husker det var flere ganger kun barna fikk det, uten at vi voksne ble syke. Kunne bli litt uggen i magen, uten verken oppkast eller diaré. Andre ganger fikk vi det alle sammen. 

Sett at Petter er syk. Så smittes lillesøster Mari. Storesøster Vilde klarte seg uten å bli smittet av Petter, men blir igjen smittet av lillesøster Mari. Det samme skjer med mamma. Pappa’n klarte seg helt til mamma’n ble syk, men tre dager etter at mamma og Vilde ble syk, smittes pappa.

Så, egentlig er det NESTEN bare å gi opp, er min erfaring 🫠

Anonymkode: 5d623...9f9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ungikk å bli syk. Vasket med klor. Vasket dørhåndtak og blandebatteri. Vasket hendene med hibiscrub. Brukte hansker og maske. Vasket alt av tøy som fikk oppkast på seg på 90 grader. Brukte steamer på bamser og ull. 

Alle i familiem holdt seg hjemme 48 timer etter siste oppkast.

Anonymkode: 41dfe...246

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan rengjør dere med flere barn når en får omgangssyke? Eldste spydde på gulvet på rommet sitt, og jeg har vasket det, og vi holder oss i 2. etasje og mannen og de friske barna er i 1. etasje. Er det best å bruke klor? Har opplevd før at jeg har vasket alt, og det er gått over 48t, så begynner en ny å spy. Jeg spør fordi jeg har litt fobi og kan bli voldsom på vaskingen. Trenger vite hva som er normalen😅

Bruk vanlig Jif allment eller bare Zalo. Det er såpestoffet i vaskemiddelet som ødelegger virusene i spysyken. Dermed trenger du ikke klore ned hele huset. 
Sprit har heller ikke noe særlig effekt på spysykevirus. Noroviruset overlever sprit, men dør av vanlige vaskemidler. Bruk hansker når du vasker så slipper du den eksponeringen på hendene. 
Ellers er en god bunke med bokser det har vært smågodt i gratis på butikkene. De er utmerket til å spy i, og bare å kaste etterpå.

Du kan og bruke dem når du vasker til å skylle kluten i. 

Husk og at viruset kan være smartere enn deg med vaskekluten, og overlever der det ser sitt snitt til nettopp det. 

Anonymkode: 49180...bd1

Skrevet

Klor og kokvask er det eneste som tar viruset. Virus kan overleve opptil 14 dager på alle harde overflater (tv fjernkontroll, håndtak, lysbryter, leker, trappegelender, kjøleskapsdøren, doen, vasken osv osv....OVERALT). Las engang at det kalles nøkkelhullssyksom da mengden som skal gjøre deg syk er 12 partikler, og at det er mengden som passerer gjennom et nøkkelhull. Nei du blir ikke immun om du har hatt det.

Hyppig håndvask er alfa og omega. Hold avstand i den grad dere kan. Og klore klore klore.. leker går i vaskemaskin, i oppvaskmaskin og i klorbad i badekaret.

Ja jeg er litt 🤪 når det gjelder dette.

Anonymkode: 1e0e8...241

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du bare vasker med helt vanlig såpe og vann. Oppkast er ikke spesielt smittsomt.

Det viktige er dette: husk å aldri, under noen omstendighet, ta deg til ansikt eller innta mat med mindre du har helt rykende nyvaskede hender. For folk blir ikke smittet av håndtak og do-dører. De blir smittet av dårlig håndhygiene. Altså av at de stikker sine egne uvaskede hender i munn, nese, øyne etc. Bare tell hvor mange ganger du tar på deg selv i løpet av de neste 2 timene. Og så slutter du med det.

Anonymkode: 4528b...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klor og kokvask er det eneste som tar viruset. Virus kan overleve opptil 14 dager på alle harde overflater (tv fjernkontroll, håndtak, lysbryter, leker, trappegelender, kjøleskapsdøren, doen, vasken osv osv....OVERALT). Las engang at det kalles nøkkelhullssyksom da mengden som skal gjøre deg syk er 12 partikler, og at det er mengden som passerer gjennom et nøkkelhull. Nei du blir ikke immun om du har hatt det.

Hyppig håndvask er alfa og omega. Hold avstand i den grad dere kan. Og klore klore klore.. leker går i vaskemaskin, i oppvaskmaskin og i klorbad i badekaret.

Ja jeg er litt 🤪 når det gjelder dette.

Anonymkode: 1e0e8...241

Her tar du feil. Klor dreper ikke alt av virus. 
Ingen grunn til å gå bananas med klor slik du anbefaler her. 

Anonymkode: 49180...bd1

Skrevet

Dampvasker er gull. Men klorin er også bra. Husk å vask alt av dørhåndtak osv også. Men det et så smittsomt at om man er med mennesker så har det uten smitteverns utstyr som munnbind osv blir man nok smittet ganske fort. 

Anonymkode: 899a4...6a3

Skrevet

Klor er helt unødvendig, bare vask med såpevann. Det er ikke hva man vasker med som avgjør om man får omgangssyke eller ikke. 

Anonymkode: da5b1...b99

Skrevet

Tror du barnehager f.eks vaskes med klorin om noen er syke? Nei, såpe og vann holder i massevis. 

Skrevet

Vask rent først, så klor. 

Anonymkode: 5d93d...96c

Skrevet

Bare å gi opp strengt vaskeregime og isolasjon😆 dessuten er man også smitteførende før symptomer. Dere kan allerede være smittet. Er det ikke like greit at man er syk ca samtidig i stedet for å trenere det utover flere uker?

Jeg er spesielt utsatt mot smitte siden jeg har fire barn og i tillegg jobber i bhg. Jeg har blitt smittet selv om jeg har hatt naziregime på vasking og jeg har unngått å bli syk selv om jeg har blitt kastet opp på, og fått en hånd med oppkast i munnen. Helt tilfeldig selvsagt, men du ser sikkert poenget?

Anonymkode: e661c...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...