AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:57 #1 Del Skrevet mandag kl 10:57 Har en kronisk sykdom som gjør at jeg har sterke smerter. Har forsøkt å overse dette i flere år, og bare gå på, selv om jeg har mye smerter hele tiden. De siste årene ar jeg blitt mer og mer isolert. Jeg har en krevende jobb, som jeg prioriterer, og etter jobb går jeg ofte bare å legger meg på grunn av smerter. Sover lite, fordi jeg har så vondt. Trener daglig, etter plan gitt av fysioterapeut, og det begrenser progresjonen av sykdommen, men løser ikke problemet. Liker veldig godt å være i naturen, være ute, gå på utstillinger, museer osv., men har ikke gjort det på mange år, fordi jeg ikke klarer å gå så langt, og får for vondt. Dropper også ofte samvær med venner, fordi jeg er for sliten og har for mye vondt. Nå har legen min oppfordret meg til å søke om en elektrisk rullestol som jeg har fått innvilget fra NAV/ergoterapitjenesten. Den er veldig fin, og virker utrolig bra. Har prøvd den et par ganger, var med venner på et utendørs museum jeg har lengtet etter å besøke, og det fungerte så bra! Jeg kom meg rundt, fikk sett det jeg ville, hadde det fint sammen med vennene mine, og hadde en fin dag med lite smerter. Likevel bruker jeg stolen veldig lite, fordi jeg skammer meg så mye, og også føler meg lat og falsk som bruker stol når jeg faktisk kan gå. Vurderer faktisk å levere den tilbake fordi jeg ikke syns jeg fortjener den, og heller bør holde meg inne, eller bare trosse smertene og gå selv. Hadde veldig lyst på en liten tur ut i helgen, men holdt meg inne fordi det føltes helt "feil" å bruke stolen. Har noen andre noen tanker rundt dette? Hvor galt er det å bruke rullestol på lengre strekninger når jeg kan gå litt? Anonymkode: 6e47c...30b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:58 #2 Del Skrevet mandag kl 10:58 Bruk den når du trenger det, så kan du la være når du kan. Jeg trenger ikke briller HELE tiden, jeg er jo ikke blind uten. Men de er jo et hjelpemiddel som gjør livet enormt mye enklere… rullestolen er en frihet, ikke en begrensning! ❤️ Anonymkode: cb203...3b3 7 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:59 #3 Del Skrevet mandag kl 10:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en kronisk sykdom som gjør at jeg har sterke smerter. Har forsøkt å overse dette i flere år, og bare gå på, selv om jeg har mye smerter hele tiden. De siste årene ar jeg blitt mer og mer isolert. Jeg har en krevende jobb, som jeg prioriterer, og etter jobb går jeg ofte bare å legger meg på grunn av smerter. Sover lite, fordi jeg har så vondt. Trener daglig, etter plan gitt av fysioterapeut, og det begrenser progresjonen av sykdommen, men løser ikke problemet. Liker veldig godt å være i naturen, være ute, gå på utstillinger, museer osv., men har ikke gjort det på mange år, fordi jeg ikke klarer å gå så langt, og får for vondt. Dropper også ofte samvær med venner, fordi jeg er for sliten og har for mye vondt. Nå har legen min oppfordret meg til å søke om en elektrisk rullestol som jeg har fått innvilget fra NAV/ergoterapitjenesten. Den er veldig fin, og virker utrolig bra. Har prøvd den et par ganger, var med venner på et utendørs museum jeg har lengtet etter å besøke, og det fungerte så bra! Jeg kom meg rundt, fikk sett det jeg ville, hadde det fint sammen med vennene mine, og hadde en fin dag med lite smerter. Likevel bruker jeg stolen veldig lite, fordi jeg skammer meg så mye, og også føler meg lat og falsk som bruker stol når jeg faktisk kan gå. Vurderer faktisk å levere den tilbake fordi jeg ikke syns jeg fortjener den, og heller bør holde meg inne, eller bare trosse smertene og gå selv. Hadde veldig lyst på en liten tur ut i helgen, men holdt meg inne fordi det føltes helt "feil" å bruke stolen. Har noen andre noen tanker rundt dette? Hvor galt er det å bruke rullestol på lengre strekninger når jeg kan gå litt? Anonymkode: 6e47c...30b Sjekk ut funkisbanden på Snapchat. Der er det noen gående rullestolbrukere. Jeg får en til utendørs bruk nå, og det er ingen skam. Det vil gjøre at jeg faktisk kan gå på tur i stedet for å bli hjemme på dårlige dager da jeg kan kjøre hjem igjen.. Anonymkode: 5b5c9...6cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:01 #4 Del Skrevet mandag kl 11:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en kronisk sykdom som gjør at jeg har sterke smerter. Har forsøkt å overse dette i flere år, og bare gå på, selv om jeg har mye smerter hele tiden. De siste årene ar jeg blitt mer og mer isolert. Jeg har en krevende jobb, som jeg prioriterer, og etter jobb går jeg ofte bare å legger meg på grunn av smerter. Sover lite, fordi jeg har så vondt. Trener daglig, etter plan gitt av fysioterapeut, og det begrenser progresjonen av sykdommen, men løser ikke problemet. Liker veldig godt å være i naturen, være ute, gå på utstillinger, museer osv., men har ikke gjort det på mange år, fordi jeg ikke klarer å gå så langt, og får for vondt. Dropper også ofte samvær med venner, fordi jeg er for sliten og har for mye vondt. Nå har legen min oppfordret meg til å søke om en elektrisk rullestol som jeg har fått innvilget fra NAV/ergoterapitjenesten. Den er veldig fin, og virker utrolig bra. Har prøvd den et par ganger, var med venner på et utendørs museum jeg har lengtet etter å besøke, og det fungerte så bra! Jeg kom meg rundt, fikk sett det jeg ville, hadde det fint sammen med vennene mine, og hadde en fin dag med lite smerter. Likevel bruker jeg stolen veldig lite, fordi jeg skammer meg så mye, og også føler meg lat og falsk som bruker stol når jeg faktisk kan gå. Vurderer faktisk å levere den tilbake fordi jeg ikke syns jeg fortjener den, og heller bør holde meg inne, eller bare trosse smertene og gå selv. Hadde veldig lyst på en liten tur ut i helgen, men holdt meg inne fordi det føltes helt "feil" å bruke stolen. Har noen andre noen tanker rundt dette? Hvor galt er det å bruke rullestol på lengre strekninger når jeg kan gå litt? Anonymkode: 6e47c...30b Den terskelen der må du bare komme deg over. Stolen står der for at du skal bruke den, ikke for at du skal ha den til pynt. Det er et hjelpemiddel og du har fått det for å bruke det hjelpemiddelet. Se på «kjørestolen» som noe positivt og noe som kan gi deg glede fordi du kan delta på sosiale ting due ellers blir utestengt fra. Anonymkode: 7d5ba...fc0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #5 Del Skrevet mandag kl 11:02 Rullestol er et hjelpemiddel. Det er ingen krav til at du skal være lam/være 100% avhengig av den for å ha «rett» til å bruke den. Bruk den når du trenger det. Den sperren du kjenner på må du jobbe med. Ingen bryr seg om at du kan gå litt og derfor ikke skulle hatt rullestol. Det er en grunn til at du har fått den, bruk den. Anonymkode: 43bf6...deb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet mandag kl 11:03 #6 Del Skrevet mandag kl 11:03 Selvfølgelig skal du bruke rullestolen du har fått. For det første så slenger de ikke rullestoler etter hvem som helst, men de som har behov for det får. For det andre så er det jo ikke akkurat ett fullverdig liv det du beskriver når du ikke bruker rullestolen din. Da skal du selvfølgelig bruke den med god samvittighet. Alle fortjener å komme seg utenfor døren utenom arbeidstid. du jobber for å leve, du lever ikke for å jobbe. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:07 #7 Del Skrevet mandag kl 11:07 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har en kronisk sykdom som gjør at jeg har sterke smerter. Har forsøkt å overse dette i flere år, og bare gå på, selv om jeg har mye smerter hele tiden. De siste årene ar jeg blitt mer og mer isolert. Jeg har en krevende jobb, som jeg prioriterer, og etter jobb går jeg ofte bare å legger meg på grunn av smerter. Sover lite, fordi jeg har så vondt. Trener daglig, etter plan gitt av fysioterapeut, og det begrenser progresjonen av sykdommen, men løser ikke problemet. Liker veldig godt å være i naturen, være ute, gå på utstillinger, museer osv., men har ikke gjort det på mange år, fordi jeg ikke klarer å gå så langt, og får for vondt. Dropper også ofte samvær med venner, fordi jeg er for sliten og har for mye vondt. Nå har legen min oppfordret meg til å søke om en elektrisk rullestol som jeg har fått innvilget fra NAV/ergoterapitjenesten. Den er veldig fin, og virker utrolig bra. Har prøvd den et par ganger, var med venner på et utendørs museum jeg har lengtet etter å besøke, og det fungerte så bra! Jeg kom meg rundt, fikk sett det jeg ville, hadde det fint sammen med vennene mine, og hadde en fin dag med lite smerter. Likevel bruker jeg stolen veldig lite, fordi jeg skammer meg så mye, og også føler meg lat og falsk som bruker stol når jeg faktisk kan gå. Vurderer faktisk å levere den tilbake fordi jeg ikke syns jeg fortjener den, og heller bør holde meg inne, eller bare trosse smertene og gå selv. Hadde veldig lyst på en liten tur ut i helgen, men holdt meg inne fordi det føltes helt "feil" å bruke stolen. Har noen andre noen tanker rundt dette? Hvor galt er det å bruke rullestol på lengre strekninger når jeg kan gå litt? Anonymkode: 6e47c...30b Det er ikke gale i det hele tatt, det øker jo livskvaliteten din. Anonymkode: 2962e...e6e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:07 #8 Del Skrevet mandag kl 11:07 Du jobber, du har interesser og ønske om en mening i hverdagen. Folk i Norge er uføre for langt mindre. Du er beundringsverdig og du fortjener all hjelp du kan få. Bruk stolen din, kom deg ut. Opplev det du vil oppleve! Anonymkode: 41c49...2ca 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:07 #9 Del Skrevet mandag kl 11:07 Mellom 15 og 50% av rullestolbrukere kan gå, så ikke bekymre deg for det! Anonymkode: e3a7c...520 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:14 #10 Del Skrevet mandag kl 11:14 Som en over nevner så er det akkurat som med briller, de fleste brillebrukere kan se uten briller, vi er oftest ikke helt komplett hjelpeløse uten brillene men brillene hjelper oss til å se bedre, se mer og ha færre plager. Med briller får vi til ting vi ikke hadde fått til like bra som uten brillene. Det er aldri noen skam i å benytte seg av hjelpemiddel for bedre livskvalitet. Anonymkode: 6b463...381 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:20 #11 Del Skrevet mandag kl 11:20 Legen din anbefalte deg til å søke. Legen din gjorde ikke det fordi hen synes du er lat. Legen din gjorde det fordi det gir deg bedre livskvalitet. Jeg synes eksempelet over med briller var fint: jeg bruker ikke briller fordi jeg ikke ser noen ting og ikke klarer meg uten, men fordi jeg fungerer bedre med. Og hvis det hjelper(ikke det at det burde være nødvendig): fra et samfunnsperspektiv er det bra at du bruker stolen! Det er bra for deg å gjøre det du vil utenom jobb og vil sannsynligvis øke motivasjonen for å jobbe lenger. Hvis det gjør at du får mindre smerter vil du sannsynligvis holde ut lenger i jobb. Anonymkode: 1ed97...daf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:25 #12 Del Skrevet mandag kl 11:25 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bruk den når du trenger det, så kan du la være når du kan. Jeg trenger ikke briller HELE tiden, jeg er jo ikke blind uten. Men de er jo et hjelpemiddel som gjør livet enormt mye enklere… rullestolen er en frihet, ikke en begrensning! ❤️ Anonymkode: cb203...3b3 Så teit å sammenligne dårlig syn som IKKE gir deg smerter og sliter deg ut med TS sin situasjon for å si at "du kan godt gå for du er jo ikke lam heller" TS, bruk stolen, det hjelper mot smertene - det er derfor du ahr den, for å kunne leve også i tillegg til sykdommen! Anonymkode: 604f8...15a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:33 #13 Del Skrevet mandag kl 11:33 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så teit å sammenligne dårlig syn som IKKE gir deg smerter og sliter deg ut med TS sin situasjon for å si at "du kan godt gå for du er jo ikke lam heller" TS, bruk stolen, det hjelper mot smertene - det er derfor du ahr den, for å kunne leve også i tillegg til sykdommen! Anonymkode: 604f8...15a Var det DETTE du fikk ut av innlegget mitt? Kanskje du bør ta en tur til optikeren… Anonymkode: cb203...3b3 10 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nnnn Skrevet mandag kl 11:41 #14 Del Skrevet mandag kl 11:41 (endret) Svarte i feil tråd Endret mandag kl 11:43 av Nnnn Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:46 #15 Del Skrevet mandag kl 11:46 Takk alle for veldig gode svar! Jeg var forberedt på mange svar om at jeg burde levere tilbake stolen og bare ta meg sammen, og ble både overrasket og takknemlig for all støtten dere gir. Takk! Skal prøve å tenke over det som blir sagt om livskvalitet og at stolen kan brukes til avlastning, og skal også prøve å ta med stolen ut på en liten tur etter jobb i dag. Takk! Anonymkode: 6e47c...30b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:47 #16 Del Skrevet mandag kl 11:47 Meld deg inn i positivt rullende på Facebook! jeg er gående rullestolbruker, har både en manuell stol og en elektrisk rullestol. Kan gå uker mellom hver gang jeg bruker de, men ingen ber meg om å få stolene tilbake fordi de innimellom ikke brukes så mye! Anonymkode: 5361b...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:48 #17 Del Skrevet mandag kl 11:48 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meld deg inn i positivt rullende på Facebook! jeg er gående rullestolbruker, har både en manuell stol og en elektrisk rullestol. Kan gå uker mellom hver gang jeg bruker de, men ingen ber meg om å få stolene tilbake fordi de innimellom ikke brukes så mye! Anonymkode: 5361b...354 Takk! Skal sjekke ut dette! Anonymkode: 6e47c...30b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet mandag kl 11:52 #18 Del Skrevet mandag kl 11:52 Jeg kan ikke sette meg inn i din situasjon, men det første som slo meg var at det er trist å skulle skamme seg over å av og til trenge et hjelpemiddel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:53 #19 Del Skrevet mandag kl 11:53 Jeg forstår deg! Jeg har også en fysisk sykdom som holdt meg hjemme i årevis. Jeg tenkte mye på det med hjelpemidler for å komme meg rundt, men det føltes for skamfullt til at jeg vurderte det seriøst. Det er trist å tenke slik. Jeg synes du skal bruke stolen din akkurat så mye du trenger. Du får mye bedre livskvalitet. Forsøk å ikke tenk at andre ser ned på deg, de som gjør det, burde skamme seg. De som tenker noe negativt om at du bruker rullestol selv om du eventuelt kan gå litt også, det er mennesker med nedsatt intelligens, manglende kunnskap og et opphøyd ego. Hev deg over det! Du fortjener å være med, og du fortjener å øke din livskvalitet. Ting fordømmende mennesker ikke vet noe om. Anonymkode: 2c5a9...f94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:55 #20 Del Skrevet mandag kl 11:55 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk alle for veldig gode svar! Jeg var forberedt på mange svar om at jeg burde levere tilbake stolen og bare ta meg sammen, og ble både overrasket og takknemlig for all støtten dere gir. Takk! Skal prøve å tenke over det som blir sagt om livskvalitet og at stolen kan brukes til avlastning, og skal også prøve å ta med stolen ut på en liten tur etter jobb i dag. Takk! Anonymkode: 6e47c...30b Vet du hva? Jeg kan gå og, har ikke rullestol, men ber om assistanse med rullestol på flyplasser for å spare på beina. Og ja, jeg har en alvorlig sykdom, og klarer ikke gå over lange distanser. Jeg har og handikap parkeringstillatelse. Dette er hjelp for å klare mer enn uten den hjelpen. Ingen ser på meg hva som feiler meg, og ingen har rett på å vite hva som feiler meg, med mindre jeg blir dårlig ute og må tilkalle 113. Anonymkode: 7d5ba...fc0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå