Gå til innhold

Etter ett traume

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som kommer fra ett annet land der det er mye uroligheter. I påsken var hun i hjemlandet i ett bryllup. Der skjedde det noe forferdelig og flere ble drept. Hun slapp unna pga at hun var å hentet kaken da det skjedde. 

Etter det har hun slitt med mareritt. Vært en del sykemeldt og har gått til psykolog. 

Traff henne i dag og sier at hun skal reise hjem til jul. Dette forstår jeg ikke. Jeg hadde ikke klart å reise hjem så kort tid etter at noe sånt hadde skjedd og jeg mistet familiemedlemmer. 

Kan hun være i sjokk og har blokkert ut det som skjedde? Er jo redd for psyken hennes hvis hun opplever noe igjen. Det er ett land med uroligheter og ting som skjer. 

Anonymkode: 85f02...35a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en bekjent som kommer fra ett annet land der det er mye uroligheter. I påsken var hun i hjemlandet i ett bryllup. Der skjedde det noe forferdelig og flere ble drept. Hun slapp unna pga at hun var å hentet kaken da det skjedde. 

Etter det har hun slitt med mareritt. Vært en del sykemeldt og har gått til psykolog. 

Traff henne i dag og sier at hun skal reise hjem til jul. Dette forstår jeg ikke. Jeg hadde ikke klart å reise hjem så kort tid etter at noe sånt hadde skjedd og jeg mistet familiemedlemmer. 

Kan hun være i sjokk og har blokkert ut det som skjedde? Er jo redd for psyken hennes hvis hun opplever noe igjen. Det er ett land med uroligheter og ting som skjer. 

Et hjem i kaos er bedre enn ikke noe hjem :) 

Anonymkode: a5772...5bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et hjem i kaos er bedre enn ikke noe hjem :) 

Det skjønner jeg. Men jeg hadde vært for redd til å reise dit igjen 

Skrevet

Det er jo umulig å si... Vil tro at hun nok tenker veldig mye på de som er hjemme. Det kan være nesten like ille å sitte trygt i et land å være redd og følge med på grusomhetene som skjer hjemme der de man er glad i befinner seg. Scrolle nyheter. Kanskje ikke få svar med en gang når man sender meldinger med venner og familie... Hvis noen man kjenner dør så vil man kanskje tenke at døden ikke er så skremmende lenger. Kanskje vil man ønske at man kan dø sammen. Eller føle seg skyldig for at man overlevde. Hundrevis av muligheter... Det er klart at det kan slite veldig på psyken å oppleve slike ting. Vi må håpe at hun slipper å oppleve noe liknende på nytt. 

Anonymkode: da7fd...374

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det helt irrelevant hva du synes og hadde gjort. Godta hva henne vil. Hun har familie som hun er VELDIG glad i. Det kan også være med å bearbeide de følelsene henne har. Det kan være bra for henne å komme seg ditt igjen om hun har god støtte rundt seg. Hva du ville gjort er helt irrelevant her 🙂 

Endret av Stoltskeiv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At du ikke forstår noe, betyr ikke at du sitter på fasiten. 
Synes du er ganske ufin som har opprettet denne tråden, og at du skal la dette arme mennesket få levert livet sitt slik hun selv ønsker. Mennesket er dratt mellom to kulturer, mellom to liv og skal klare å balansere dette til beste for seg selv og dem rundt henne. 
Slutt å legge stein til byrden for henne. 

Anonymkode: 43e09...33e

• Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor antar du hun ikke er redd, ts? Det er på ingen måte unormalt at mennesker gjør ting de er redde for. Det er dette vi kaller «mot». Vi priser egenskapen til å gjøre handlinger vi er redde for. 
Gjør du aldri, noensinne, noe du er redd for? 

Anonymkode: d0348...09c

Skrevet

Men da skjønner du ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...