Gå til innhold

Spørsmål ang kikhoste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei fikk nylig påvist kikhoste og føler meg ikke så bra, flere voksne med alvorlig astma som har hatt det, og hvor lenge varte det hos deg før du ble frisk?

Anonymkode: ee485...58b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hostet i 3 måneder. Det var verst de første  6 ukene. Jeg er voksen å vaksinert som barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei fikk nylig påvist kikhoste og føler meg ikke så bra, flere voksne med alvorlig astma som har hatt det, og hvor lenge varte det hos deg før du ble frisk?

Er du vaksinert mot kikhoste de siste 10 årene?

Fikk du diagnosen så tidlig i forløpet at du fikk behandling med antibiotika? 

Disse to faktorene er avgjørende for hvordan forløpet ditt blir. Ligger mye info på fhi.no

Anonymkode: 904be...5cc

Skrevet
NinaLisa skrev (2 minutter siden):

Jeg hostet i 3 måneder. Det var verst de første  6 ukene. Jeg er voksen å vaksinert som barn.

Vaksinen skal fylles på hvert 10. år for å ha noen virkning. Så om du ble vaksinert om barn og ikke har sørger for påfyll av vaksinen så er du å regne som vaksinert i forhold til forløpet på kikhoste. 
Trist at mange ikke vet om dette og hoster unødvendig mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du vaksinert mot kikhoste de siste 10 årene?

Fikk du diagnosen så tidlig i forløpet at du fikk behandling med antibiotika? 

Disse to faktorene er avgjørende for hvordan forløpet ditt blir. Ligger mye info på fhi.no

Ja, fikk siste vaksine mot kikhoste i 10 klasse, er bare 6 år siden,  har fått antibiotikakur og prednisolon,  hostet i over 2 uker. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, fikk siste vaksine mot kikhoste i 10 klasse, er bare 6 år siden,  har fått antibiotikakur og prednisolon,  hostet i over 2 uker. 

Ts

Da skal du få et «lettere» forløp og mindre hosting enn om du ikke var vaksinert. 
Men lungekapasiteten din med astma avgjør og hvilket forløp du får. 
Astma er noe «dritt» når det kommer tilleggsykdommer i luftveiene og gjør det umulig å si hvordan forløpet ditt blir. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...