AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Skrevet 18. november 2024 Jeg trenger råd i en situasjon som har blitt litt vanskelig for meg. Jeg har sterk helseangst, spesielt i forbindelse med medisinske undersøkelser. Nå skal jeg ta en litt spesiell medisinsk undersøkelse, noe jeg har utsatt lenge på grunn av angsten min, men jeg har endelig bestemt meg for å få det gjort. Jeg spurte sjefen min om fri den dagen for å håndtere situasjonen, og sa at legen mente jeg burde slappe av den dagen, men sjefen sa han ville tenke på det og vurdere hva som er best. Men han trodde at han ville flytte på vakten min til kortere vakt tidligere på dagen, men vakten min er kort nok men jeg vil slite med å fungere rett før. Nå venter jeg på svar, og jeg vet ikke om jeg får fri eller om jeg må jobbe. Sjefen har nevnt at jeg kanskje kan jobbe tidligere på dagen før undersøkelsen for å tilpasse det litt bedre, siden han kjenner andre som har vært gjennom samme medisinske undersøkelser og de har klart fint å jobbe før slike undersøkelser. Men jeg har alvorlig helseangst og har derfor utsatt undersøkelsen veldig lenge nå. Det påvirker meg mye, både psykisk og fysisk. Jeg blir veldig stresset av hele situasjonen – med faste, forberedelser og alt som følger med. Legen min har sagt at han kan gi meg sykemelding hvis det blir nødvendig, nettopp fordi angsten min gjør dette ekstra vanskelig, men jeg føler meg usikker på hvordan jeg skal kommunisere dette med sjefen. Jeg lurer på: Hvordan kan jeg best forklare til sjefen at jeg trenger fri eller sykemelding uten at det blir konfliktfylt? Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Jeg ønsker å gjøre det som er best for helsen min, samtidig som jeg prøver å ta hensyn til jobben. Har noen erfaring med lignende situasjoner og råd om hvordan man kan håndtere dette videre med sjefen? Jeg gjorde en stor feil med å spørre om fri istedetfor å følge opp med sykemelding hos legen. Men gjort er gjort. Jeg har ikke vært borte fra jobb på 3 år for jeg har også angst for å si meg syk til arbeidsgiver. Men jeg får bare ta å rette opp i feilen min med å spørre om fri istedet for sykemelding på en fornuftig måte. Noen som har råd? Anonymkode: 72ef2...7d2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 Bare forklar situasjonen for sjefen at du trenger fri hele dagen. Går ikke det så får du få sykmelding. Uansett så er det arbeidsplassen som betaler den dagen med mindre du bytter arbeidsdag. Anonymkode: 62d17...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bare forklar situasjonen for sjefen at du trenger fri hele dagen. Går ikke det så får du få sykmelding. Uansett så er det arbeidsplassen som betaler den dagen med mindre du bytter arbeidsdag. Anonymkode: 62d17...cb2 Takk for godt råd og svar. Enig med deg. Jeg skal forklare å fortelle at legen vurderte å sykemelde meg pga andre helsemessige utfordringer som kan være utfordrende i forbindelse med undersøkelsen. Og at jeg må høre med legen om hva han mener bør gjøres videre. Da kan sjefen velge å gi meg fri uten betaling eller risikere sykemelding for den dagen. Jeg skulle aldri ha spurt om fri når jeg kunne få sykemelding, men jeg får lære av det og løse dette på best mulig måte. Anonymkode: 72ef2...7d2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 Det er ikke sjefen som som skal vurdere om du trenger fri hele dagen eller ikke, det er legen din ( i samråd med deg selvfølgelig, men det trenger ikke sjefen din å vite). Spør eventuelt legen din om behandingsfri - "sykemelding for enkeltstående behandlingsdager" her: https://www.nav.no/sykmeldt#ulike-former Tøft gjort av deg å ta dette steget, ønsker deg lykke til! Anonymkode: 52b3d...963 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå