Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig startet i en jobb 60 prosent, men så har jeg en stilling fra før på ca 30. Jeg prøver å ta litt ekstarvakter på den nye jobben, men det er i grunnen ikke så mye mer å gå på. Jeg jobber jo allerede nesten fullt med det faste jeg har.

I den nye jobben er de åpne om at folk blir ansatt i mindre stillinger enn det som trengs fordi de vil at vi med mindre stillinger skal kunne jobbe ekstra. De som jobber der liker det ikke selv, men sånn er det jo mange steder.

Problemet mitt er at jeg får så sykt dårlig samvittighet når jeg sier nei. Jeg klarer liksom ikke å slutte å tenke på det resten av dagen. 

Dette er vel egentlig bare et problem opp i mitt hode og jeg må legge det fra meg, men jeg får liksom litt sånn angst og tenker at jeg må finne på en unnskyldning om hvorfor jeg ikke kunne. Grunnen til at jeg sa nei i dag f.eks er fordi jeg skal jobbe hver dag resten av uka og det blir litt slitsomt. 

De vet også om at jeg jobber et annet sted, så jeg tror ikke de blir sure.. 

Hva kan jeg gjøre for å ikke få så dårlig samvittighet? Er det vanlig å sitte å tenke på det like mye som meg?

Anonymkode: 8112d...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er et stykke på vei siden du har identifisert at problemet ligger i ditt hode. 

Hva kommer denne frykten fra?

Er du redd for å ikke bli likt hvis du sier nei? At kolleger vil tenke du ikke er god nok? Ledelsen? Er det krise hvis folk blir skuffet? Er din personlighet tuftet på å være flinkis? 

Finn ut hvorfor du strever sånn med å sette grenser, så blir det nok lettere å si nei

Anonymkode: bc387...fbe

Skrevet

Det er nok ikke uvanlig i hvert fall! Jeg får også veldig dårlig samvittighet av å si nei til vakter.

Jeg har en fulltidsjobb, og så en ekstrajobb ved siden av. Jeg jobber der en fast helg i måneden, men blir ofte spurt om jeg vil ha ekstra vakter. Og jeg sier ofte nei, da det blir alt for mye i hverdagen. Og får like dårlig samvittighet hver gang, for jeg vet jo at det går ut over de andre kollegaene, og de MÅ jo få noen til å jobbe, så da er det noen andre som må trå til selv om det sikkert ikke passer for dem heller...

Ikke mitt problem så klart, men har gnagende samvittighet for det likevel. 

Anonymkode: dd19a...1f9

Skrevet

Ikke mer å gå på? Du vet at du har lov til å jobbe mye mer enn 100% når du har to ulike jobber, ikke sant?

Anonymkode: 011e3...ed7

Skrevet

Jeg er en sånn som gjerne spør de i mindre stillinger om de kan jobbe ekstra de gangene de egentlig ikke jobber.

Men jeg blir ALDRI sur hvis de ikke kan. Det er "fordelen" de har, når de jobber som de gjør. Ulempen er mindre inntekt og mer uforutsigbar inntekt, og det er nettopp det at de kan velge selv hvor mye ekstra de vil ta som er deres mer eller mindre eneste fordel.

Har aldri tenkt at de er "late" eller blitt sur eller noe som helst. At jeg skulle ønske at de sa ja er jo en selvfølge, fordi ting går enklere rundt da, det er jo en grunn til at jeg spør i utgangspunktet. Men sur blir jeg aldri, og jeg vil heller ikke at de jeg har spurt skal ha dårlig samvittighet!

Anonymkode: 4f6d7...c8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke mer å gå på? Du vet at du har lov til å jobbe mye mer enn 100% når du har to ulike jobber, ikke sant?

Det hjelper jo lite dersom ts blitt for sliten av det. For en del er det mer enn nok å jobbe 100%. 

Ts, du må bare prøve å huske på at det ikke er din feil at arbeidsplassen med vilje ansetter folk i mindre stillinger enn de egentlig har behov for. Det er en idiotisk strategi, og legger ofte opp til nettopp det de opplever nå; arbeidstaker finner seg en ekstra jobb for å dekke opp mangel på fast prosent. I dagens samfunn er man avhengig av fast stilling, ikke ringevakt på halve stillingen man vanligvis jobber. 

Anonymkode: 60178...87e

• Liker 1
Skrevet

På de tre siste stedene jeg har jobbet har dette vært et issue. Altså at bedriften ansetter deltidsansatte, men hele tiden maser på de deltidsansatte om å jobbe ekstra. Spesielt i feriene, og da er det liksom de deltidsansatte sitt ansvar å plutselig måtte jobbe 100%. I én av disse jobbene jeg har hatt følte jeg at jeg bare måtte stå i det, og jobbet langt mer enn jeg selv ønsket. I de to andre jobbene sto jeg mer på mitt og sa allerede i jobbintervjuene at jeg i utgangspunktet ikke ønsket å jobbe noe ekstra. Likevel, etterhvert ble jeg mast en del på om å jobbe 100% i ferier og å steppe inn hver gang en annen hadde lyst på en utenlandstur, og det gjorde meg rett og slett sliten i hodet med denne stadige masingen om ekstrajobbing. Ikke alle har det som trengs for å jobbe 100%, og det skulle jeg ønske ble respektert. 

Anonymkode: 62018...23b

Skrevet

Arbeidsgiver legger jo opp til dette problemet selv ved å ikke ansette folk i full stilling. Så det er ikke din skyld om deres kabal ikke går opp.

Bare svar høflig at «jeg har allerede fullt opp denne uka, så har dessverre ikke mulighet til å jobbe noe ekstra nå». 

Anonymkode: dbacd...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet at jeg kan jobbe mer, men jeg skal jo leve ellers også. Den nye jobben er også fysisk tung så jeg må passe på å ikke ødelegge ryggen.

Anonymkode: 8112d...50e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...