AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #1 Skrevet 18. november 2024 Jeg synes dette er vanskelig og jeg er flau av at jeg føler det slik,men jeg liker virkelig ikke jul. Når folk snakker om juleplaner,alt fokuset på jul overalt så blir jeg kvalm,uvel og nedfor.Jeg kan ikke fordra alt fokuset på gaver,julebesøk,julemusikk og julefilmer,julekonserter,juleditt og juledatt. Det vrenger seg inni meg rett og slett av mye på denne tiden av året.Jeg har et barn og samboer og jeg må prøve å holde dette inni meg og gjøre mitt beste for å skape en koslig jul for de,men det er vanskelig og ensomt å føle på dette kjenner jeg. Det bunner nok i at jeg har mange dårlige minner fra jul oppgjennom og det siste dårlige minnet er at min far fikk kreft julen for 3 år siden,og døde på nyåret. Jeg gleder meg bare til julen er overstått for å være helt ærlig.Noen tips til å klare å komme noenlunne gjennom julen og noe som kan lette litt på disse vanskelige følelsene? Anonymkode: 34c11...d21 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 Bestemoren min døde på julaften. Jeg klarer likevel og glede meg over jula Anonymkode: b4e47...d92 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 Fokuser på barnet ditt, og lag julen etter dens preferanser, deres egen jul som dere alle kan like? Man trenger ikke like den tradisjonelle julen, men fyll den med det som gir dere glede. Ingen skam å ikke like jul i bunn og grunn. Anonymkode: 45d7e...85d 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 Tenk på sinnsrobønnen: Du kan ikke forandre at julen er i vente, du kan ikke forandre andres forventninger til julen. Det du kan gjøre er å skifte fokus. Mitt forslag er at du dropper fokuset på at du ikke liker jul, og heller ser på tiden fremover som en vanlig hverdag. Du registrerer at andre har fokus på pynt, gaver, sanger, konserter, filmer osv, og så vender du fokuset ditt der du vil ha det. Men det du kan fokusere på er at du skal glede barna dine, og måten du kan gjøre det på Anonymkode: b36b6...abf 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #5 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bestemoren min døde på julaften. Jeg klarer likevel og glede meg over jula Anonymkode: b4e47...d92 Ooo... Gold freaking medal for you then. Anonymkode: 9b0fd...a67 5 1
mommyaka Skrevet 18. november 2024 #6 Skrevet 18. november 2024 Tenker at din far vil at du skal ha en flott jul . Tenk om han viste seg han ødela din jul. Jeg mistet min pappa for 12 år siden og han var jul...han elsket jul. Men jeg fortsetter i hans minne og jeg selv elsker julen. Tenkte heller at dette er jul du har med fube barn....du lever nå... din familie lever nå. Oh siden du har mistet noen vet du at du ikke kan ta livet for gitt. Jeg selv har 2 barn og feirer max vær jul....for vi vet aldri hvor vi er neste jul Så tenk på pappa din..tenk at du skal hedre han , ha han i hjerte ditt og lag en flott jul med familien din. Sorg vil. Alltid være der,men ikke la den ta over livet ditt
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #7 Skrevet 18. november 2024 Jeg var som deg men har funnet min styrke i samboer og barnet. Råder deg til åpenhet og å ta eierskap over julen. Bruk julen til det DERE trenger. Lukk dere inn i en kapsel og bare vær dere om det er det som trengs. Å farte rundt for å tilfredsstille alle andre er ihvertfall ikke det julen handler om har jeg funnet ut. Snakk med partneren din ihvertfall. Om dere velger å gi F i jula, så bruk ihvertfall fridagen på det DERE vil. Ta eierskap dere som enhet og få det til å funke. Anonymkode: b9ce7...bb3 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #8 Skrevet 18. november 2024 Jeg hater julen. Den er helt jævlig for å si det mildt. Og uansett hvordan og hva en gjør så er julen helt jævlig. Det er nett det samme som mange hater sommeren, noen av de prøver jo å gjøre sommeren til det beste men det er likevel glad da høsten kommer (og det var jo mange tråder fra de som hatet sommeren her i sommer). Det virker som at det bare er julen en må like for enhver pris. Anonymkode: 82076...2b8 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Skrevet 18. november 2024 Skap dine egne tradisjoner med din familie og gjør julen til din egen og noe du kan glede deg til. Anonymkode: d92f7...aea 2 1
skreppamedleppa Skrevet 18. november 2024 #10 Skrevet 18. november 2024 Jeg også tenker at det aller beste med julen er når den er over. Men jeg tror det handler om dette cheesy'e som mennesker som generelt liker julen ikke aner hvor vanskelig det er: å gjøre det beste ut av situasjonen. Det kan være vanskelig av forskjellige grunner men først og fremst fordi "at christmas all roads lead home". Gode minner blir forsterket i juletiden, men det blir jaggu de dårlige, vonde og såre også. Men Søk også opp litt christmas bucketlist på pinterest. Få litt ideer til hva du kan gjøre som føles bra for deg. Jeg har selv laget en desember bucketlist som inneholder gode ting for meg som jeg gleder meg til, små ting, gode ting, ting å gjøre aleine og ting å gjøre sammen med venner/mannen. Alt ifra julemarked, pepperkakebyen, lese en god julebok, ta en fjelltur og tenne bål, osv. Men husk: du trenger ikke fylle på og fylle på med aktiviteter: husk å sette av tid til å samle krefter, hvile, egenomsorg (kan kanskje være vanskelig når du har barn...) ❤️ 1 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #11 Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fokuser på barnet ditt, og lag julen etter dens preferanser, deres egen jul som dere alle kan like? Man trenger ikke like den tradisjonelle julen, men fyll den med det som gir dere glede. Ingen skam å ikke like jul i bunn og grunn. Anonymkode: 45d7e...85d Enig i dette. For barnet ditt sin skyld er det viktig at det blir en fin tid og at du ikke fyller den med din negativitet. Julen trenger ikke være tradisjonell på noe vis. Dere kan skape deres helt egne tradisjoner og gjøre det til en tid som blir fin også for deg. Prøv å tenke litt over hva det er som skaper glede for deg og hva som evt kan skape julestemning. Vi er ellers mange som har en eller til og med to foreldre mindre i julen og jeg er veldig sikker på at min forelder ikke ville at jeg skulle sette meg ned og synes synd på meg selv og ødelegge julen for mannen og barna mine. Noen ganger må man bare ta seg litt sammen og tenke på noe annet enn seg selv. Så jeg føler for å både gi deg empati og trøste deg, fordi jeg vet hvordan det er, og også riste litt i deg og si at du må ta deg sammen. Livet blir ikke bedre av å sitte og gnage på fæle ting som har skjedd og la dem ødelegge alt. Dette er faktisk et valg. Anonymkode: 51767...d4c 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #12 Skrevet 18. november 2024 Takk for informasjonen. Anonymkode: 7b577...810 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #13 Skrevet 18. november 2024 Ta på deg egen oksygen maske først. En vil alltid ha mer å gi til andre som din familie om du prioriterer litt tid til deg selv. La samboer ta hånd om barnet en dag og gjør noe helt julefritt (se en film som ikke har med julen å gjøre, ta solarium, eller noe helt motsatt av juleaktivitetet). Anonymkode: be533...a9f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #14 Skrevet 18. november 2024 Jeg likte heller ikke julen som voksen. Ingen vonde minner, jeg fikk bare ikke julestemning. Men så fikk vi barn, og gleden over adventstid, kalendermorgen, julepynt og julaften kom tilbake 🤶 Anonymkode: b0d1c...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #15 Skrevet 18. november 2024 Så du vil avlyse julen fordi DU ikke liker den? Snakk om egoistisk tankegang. Lag jul til familien og slutt å synes synd på deg selv. Anonymkode: 7b577...810
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #16 Skrevet 18. november 2024 Du er ikke alene. Jeg meldte meg ut av jula for mange år siden. Har aldri savnet alt styret og stresset rundt jula Anonymkode: 7e602...ff3 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #17 Skrevet 18. november 2024 Du er ikke alene, svært mange voksne er ikke særlig glade i jul og svært mange har mistet noen de er glad i rundt juletider. Siden du har barn, kan du ikke avlyse jula helt, men du behøver ikke kaste deg inn i det heller. Hold deg unna kjøpesenteret og sånt, eller sett av en enkelt dag til julegavehandel. Julekonserter behøver du kun gå på om det er ditt barn som spiller. Ikke prøv å få til nikosing i hele desember, bare lev som vanlig mesteparten av tida. Det er ikke så mye som skal til for at barna dine skal få en magisk jul, så hold deg til det som er viktig for dem og gi blaffen i resten. Anonymkode: 98bb6...169 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #18 Skrevet 19. november 2024 Jeg kan ikke fordra julen jeg heller, men feirer den for mine barns skyld. Jeg vokste opp med 2 narsissistiske foreldre som knapt feiret jul. Så minner om div. traumer kommet opp. Min narsissiske ex gjennom 22 år likte heller ikke julen, og det ble dessverre aldri noe koselig. I år skal jeg jobbe på julaften. Har valgt det slik fordi mine store barn skal til faren. Jeg har ikke kontakt lenger med min familie av ulike grunner, så å sitte alene blir ikke aktuelt. I år skal jeg pynte i min egen leilighet som jeg kjøpte i sommer, og gleder meg for første gang til førjulstiden og advent, og lage det koselig. Anonymkode: e6a08...22e 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #19 Skrevet 19. november 2024 Vi har alle noe vi ikke liker blant det man «liksom skal like». Kan jeg spørre hva det er dere ikke liker med jul? Personlig har jeg alltid elsket jul, men jeg fikk ikke feiret som jeg selv ville før jeg fikk egne barn og begynte å feire i eget hjem. Før det gruet jeg meg, til tross for at jeg egentlig elsket julen, men visste at det ikke kom til å bli som jeg ønsket. Nå feirer jeg som jeg vil, har tatt bort de elementene som ikke fungerte, og lagt til de jeg alltid har savnet. Og nå er jul nydelig ❤️ Anonymkode: 9778b...d63 1
Mardina Skrevet 19. november 2024 #20 Skrevet 19. november 2024 Jeg har heller ikke vært spesielt glad i julen etter at mamma døde i 2004. Hun tok liksom med seg alt av julestemning, når hun gikk bort. Hun var veldig glad i julen, husker jeg. I år blir jeg alene i julen og det kjenner jeg er helt greit. Kommer til å pynte til jul, men ellers gjør jeg nok ingenting utav julen. Blir for meg som helt normale dager. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå