Gå til innhold

Mannens manglende kontakt med svigermor går utover barna

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mor lever ikke.

Anonymkode: 35b4a...eec

Da har du all anledning til å bidra til å skape den relasjonen med farmor til barna. At din mann ikke syns det er viktig å ha ukentlig kontakt med sin mor er noe som han må få velge selv, men du kan også bidra til å holde kontakten. Ring svigermor, inviter på middag, skogsturer, oppvisninger barna har osv. 

Om noe ikke fungerer som du ønsker, så kan du faktisk ta saken i egne hender i stedet for å forvente noe fra din mann som han ikke ser nødvendigheten med.

Anonymkode: 052e2...80a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det skjedd noe mellom mannen din og moren hans, siden han ikke vil ha kontakt med henne? Eller er han en sånn klassisk udugelig fyr som ikke gidder å pleie familieforhold? I så fall legger du skylden der den hører hjemme, og det er ikke på svigermor. At mannen din prioriterer hobbyer og avslapning fremfor at barna hans får et godt forhold til den eneste gjenlevende besteforelderen de har, er på hans kappe alene. For jeg mistenker at søsteren hans er veldig flink til å stille opp og pleie kontakten med moren sin, mens han bare ikke gidder.

Anonymkode: cda7b...1b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig at barna skal ha en relasjon med noen som ikke ønsker det?

Er ikke relasjonen med din mor nok?

Anonymkode: 935eb...773

Dumt å anta ting du ikke vet noe om.. 

Anonymkode: 502bc...0ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster ikke så mye å ta en telefon fra bilen når man f.eks er på vei fra A til B. 

Om svigerinnen din er flinkere til å holde kontakten, så gjør det selvsagt at svigermor har et nærere forhold til hennes barn. 

Men hva gjør du for dette? Du kan også svippe innom En kveld med ungene, eller ringe? 

Anonymkode: 2edea...f2b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (58 minutter siden):

Er ikke dette litt sånn høne eller egget, det er vanskelig å si hva som komer først... Om svigermoren din velsig tydelig prioroterer svigerinen din over mannen din, kan det være han tar avstand for å beskyte seg selv. 

Jeg tenker noe i den retningen. Orker man ikke kontakt med noen mens man egentlig har tid, sier det litt om forholdet... prøv å grave litt ellers la være. Noen ganger er det like greit å være uvitende om grunnen. 

Anonymkode: 6dfd5...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svigermor har gjentatte ganger sagt hun ikke orker se barnebarn, hun orker knapt vanlige besøk. Mannen er ikke god på å ta kontakt med henne, av ulike årsaker. Svigerinne snakker masse med sin mor, og dermed passer svigermor hennes barn stadig. Hun har aldri tid med våre barn alene. Våre barn er eldre enn svigerinne sine, og nei de er ikke krevende.

Hadde dere akseptert det? Mannen sier han ikke orker ringe sin mor ukentlig eller besøke henne ukentlig bare for at hun skal se barnebarna. Det bør ikke påvirke forholdet bestemor har til barnebarna, men det gjør det.

Så din svigermor er ikke interessert i barna dine. Din mann (hennes sønn) tenker det e rolle greit, og dropper det meste av kontakt med henne,

Men du tenker at dine barn taper på å ikke ha kontakt med en dame som ikke øsnker se dem? Presis hvordan, ts? Hva mener du barna skulle lære av å tilbringe tid sammen med noen som ikke liker dem? Og hvorfor kan du ikke bare lære dem den livsvisdommen selv?

Eller handler dette mer om at du skulle ønske noen - hvem som helst - tok seg av ungene slik at du fikk en pause? For i så fall: dere er to voksne. Fordel ungene mellom dere, og vipps: pause. Besteforeldre er ikke gratis barnepass, ts. De er voksne folk med en rimelig tilfeldig genetisk forbindelse til familien. Og de er ikke nødvendigvis egnet til å passe barn, siden vi jo ikke utfører noen form for kontroll på egnethet før folk får unger, gjør vi? Vi lar «hvem som helst» få ansvar for barn bare de selv produserer dem.

Anonymkode: f8af3...99f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermor har gjentatte ganger sagt hun ikke orker se barnebarn, hun orker knapt vanlige besøk. Mannen er ikke god på å ta kontakt med henne, av ulike årsaker. Svigerinne snakker masse med sin mor, og dermed passer svigermor hennes barn stadig. Hun har aldri tid med våre barn alene. Våre barn er eldre enn svigerinne sine, og nei de er ikke krevende.

Hadde dere akseptert det? Mannen sier han ikke orker ringe sin mor ukentlig eller besøke henne ukentlig bare for at hun skal se barnebarna. Det bør ikke påvirke forholdet bestemor har til barnebarna, men det gjør det.

Ja. Det hadde jeg. Relasjonen mellom din mann og hans mor er mellom dem. Der har ikke du rett til å blande deg inn. Dere har heller ikke krav på at hun er barnevakt. Eller krav på at det skal være en relasjon mellom hans mor og deres barn. Det er grunner til at mannen ikke ønsker samme kontakt med sin svigermor som du ønsker at han har. Det må du respektere.

Anonymkode: c85bc...959

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor langt unna? Forståelig om svigermor bor i Vadsø og du i Søgne.

Her er det mye mindre kontakt med svigers enn med mine foreldre. Svigers bor langt unna og mannen min har ikke så nært forhold til dem som jeg har med mine. Vi ser dem1-2 ganger årlig.

De andre barnebarna til svigers bor like langt unna «andre retningen» (5-6 timer), men de ses veldig mye mer. Svigers synest det er langt til oss, men ikke til dem. Det er nøyaktig like langt.

Vi har ikke et dårlig forhold, men svært nært er det ikke. Slik er det bare, og det er mest deres tap. Når svigermor klager over at «vi ses så sjelden og vi savner dem» -så er mitt svar at dere er hjertelig velkommen, det er ikke lenger hit enn dit. Vi har stort hus og god plass.

Svigers er friske pensjonister med god tid. Hvorfor de prioriterer  slik er meg enn gåte. Men nå har jeg lært meg å ikke bruke mer tid på dette.

Anonymkode: 99a9a...803

10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så din svigermor er ikke interessert i barna dine. Din mann (hennes sønn) tenker det e rolle greit, og dropper det meste av kontakt med henne,

Men du tenker at dine barn taper på å ikke ha kontakt med en dame som ikke øsnker se dem? Presis hvordan, ts? Hva mener du barna skulle lære av å tilbringe tid sammen med noen som ikke liker dem? Og hvorfor kan du ikke bare lære dem den livsvisdommen selv?

Eller handler dette mer om at du skulle ønske noen - hvem som helst - tok seg av ungene slik at du fikk en pause? For i så fall: dere er to voksne. Fordel ungene mellom dere, og vipps: pause. Besteforeldre er ikke gratis barnepass, ts. De er voksne folk med en rimelig tilfeldig genetisk forbindelse til familien. Og de er ikke nødvendigvis egnet til å passe barn, siden vi jo ikke utfører noen form for kontroll på egnethet før folk får unger, gjør vi? Vi lar «hvem som helst» få ansvar for barn bare de selv produserer dem.

Anonymkode: f8af3...99f

Nei det er ikke derfor.. det er fordi jeg ønsker at barna våre skal være viktige for bestemor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at ts ønsker at barna skal ha kontakt med sin bestemor. Når man mister et kjært familiemedlem, blir man gjerne opptatt av å ta vare på familierelasjoner. 

Det er kanskje sårt for barnas far og se at hans søster har bedre kontakt med moren,  og da trekker han seg unna for å beskytte egne følelser. Forståelig. Kanskje kan ts da overta disse ukentlig  telefonsamtalene , og også være den som tar initiativ til å treffes? Inviter svigermor på kafé med barna en lørdag, eller bare gå en tur i skogen sammen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig at svigermor har et nærmere forhold til datter og hennes barn. Jeg hadde ikke brydd meg om det. Dere har jo tross alt kontakt dere og

Anonymkode: 5b9e6...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei det er ikke derfor.. det er fordi jeg ønsker at barna våre skal være viktige for bestemor. 

Har du sagt dette til henne? Det er viktig at du gir slike tilbakemeldinger til henne slik at hun forstår hvordan dere opplever det. Ta å inviter svigermor på kaffe og prat ut om det. Ingenting løser seg av at du er stille om dette.

Anonymkode: 052e2...80a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men høres jo ut som det er svigermor som forskjellsbehandler her? Høres ut som hun kanskje har gjort det helt siden mannen din var barn. At hun stadig har prioritert hans søster?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skal barnebarna være viktig for henne, når hun ikke er viktig for sin sønn? Og det virker ikke som hun er det for deg heller. Mannen orker ikke ha kontakt med henne, du sier dere ikke har tid. Selvfølgelig påvirker det forholdet hun har til barnebarna, og det bør det faktisk. 

Anonymkode: d25df...11e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svigermor ta kontakt jevnlig med deg da?

Anonymkode: c95ad...7bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja… Både ja og nei….

Hadde nok akseptert mannens ønske om å ikke ha ukentlig kontakt.. 

MEN, jeg hadde da tatt ansvar selv!

Hadde sendt litt bilder, invitert hjem, invitert til skoleavslutninger,  prioritert å dra på besøk til henne minimum en gang i måneden i starten.. 

Ønsker du at barna skal ha ett forhold til farmor i situasjonen deres, så vil det falle på deg dessverre… 

Jo mer dere er sammen, jo mer naturlig og lett vil det nok bli for henne å si ja til å være barnevakt❤️

Uansett… Skjønner det er sårt! 
Spessiellt når barna kun har farmor igjen❤️‍🩹

Anonymkode: 2b152...4bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo gjensidig manglende kontakt. Hun er åpen og ærlig om at hun ikke orker å se barnebarna, heller ikke særlig med besøk. Hvorfor er vanskelig å si med mindre du/dere tar en prat med henne.
Hva hun gjør med din svigerinne og hennes barn, er ikke deres sak. Det kan ligge mye bak hvorfor det er annerledes, og i stedet for å spekulere i akkurat det, bør du heller ta opp emnet med henne. For alt du vet, så har din svigerinne psykiske vansker og mor er eneste hun kan henvende seg til. Hva gjør mor (din svigermor)? Stiller opp, selvsagt. Eller det er noe fullstendig annet som ligger bak.
Du må også akseptere at din mann ikke ønsker så mye kontakt med sin mor som du skulle ønske. Du kan jo prøve selv å bygge en god relasjon til henne, så er det ikke lenger hans ansvar å holde kontakt med henne. Ta saken i egne hender. Jeg skjønner ikke alt det der "mannen har ansvar for relasjon til egen familie, dama har ansvar for relasjon til egen familie". Hvorfor kan man ikke felles ansvar, eller bytte ansvaret? Det er min mann som i hovedsak holder kontakt med mine søsken og jeg med hans søsken 😅 Det har bare blitt en sånn naturlig greie, kanskje fordi jeg har brødre og han har søstre. 

Anonymkode: 962ee...2ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ditt forhold til Svigermor? 
Og hva sier barna selv? Synes de det er sårt?

Og hvordan var mannen din sitt forhold til sine besteforeldre?

Hvis han ikke hadde noe særlig forhold til sine besteforeldre eller ikke savnet det, så er det ikke så rart om han ikke ser viktigheten av det nå🤷‍♀️

Synes jo det virker litt passivt av mannen, om det ikke ligger masse mer bak..Men, uansett så virker han litt passiv/unnvikende ift til at han vet det er sårt og viktig for deg! Og som du sier og som mannen din også vet, så har de jo bare farmor igjen, og det burde mannen din også ta litt hensyn til..

Anonymkode: 2b152...4bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo svigermor som er helt blåst. Å si hun ikke orker barnebarna, samtidig som hun orker å passe sine andre barnebarn er jo et statement. Og helt uavhengig av forholdet til sønnen sin, så burde hun ha et ønske om en relasjon til barna. 

Anonymkode: c313e...75c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor langt unna? Forståelig om svigermor bor i Vadsø og du i Søgne.

Her er det mye mindre kontakt med svigers enn med mine foreldre. Svigers bor langt unna og mannen min har ikke så nært forhold til dem som jeg har med mine. Vi ser dem1-2 ganger årlig.

De andre barnebarna til svigers bor like langt unna «andre retningen» (5-6 timer), men de ses veldig mye mer. Svigers synest det er langt til oss, men ikke til dem. Det er nøyaktig like langt.

Vi har ikke et dårlig forhold, men svært nært er det ikke. Slik er det bare, og det er mest deres tap. Når svigermor klager over at «vi ses så sjelden og vi savner dem» -så er mitt svar at dere er hjertelig velkommen, det er ikke lenger hit enn dit. Vi har stort hus og god plass.

Svigers er friske pensjonister med god tid. Hvorfor de prioriterer  slik er meg enn gåte. Men nå har jeg lært meg å ikke bruke mer tid på dette.

Anonymkode: 99a9a...803

10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...