Gå til innhold

Droppe adventskalender, gi til Gaza

Skravleberta

Anbefalte innlegg

Barna får kalenderen 

Vi gir penger til røde Kors og gir 4 middager og i mnd til de som trenger det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så utrolig vakker tanke dette var ❤️ jeg skal gjøre det samme i år og diskutere det med barna mine. Det gir meg ordentlig glede når jeg ser at barna mine vil ofre sin egen lykke for andre som trenger det mer. Helt forkastelig å lese disse kommentarene her, etter hva jeg leser fra andres anonyme holdninger forstår jeg veldig godt hvordan verden godtok holocaust, slaver og leopald! 

Anonymkode: 26e1a...1d2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så utrolig vakker tanke dette var ❤️ jeg skal gjøre det samme i år og diskutere det med barna mine. Det gir meg ordentlig glede når jeg ser at barna mine vil ofre sin egen lykke for andre som trenger det mer. Helt forkastelig å lese disse kommentarene her, etter hva jeg leser fra andres anonyme holdninger forstår jeg veldig godt hvordan verden godtok holocaust, slaver og leopald! 

Anonymkode: 26e1a...1d2

Hvilke andre goder er det barna dine ofrer? 

Anonymkode: 21d8f...66c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender støtte til redd barna ol, jeg gir til frelsesarmeen og kirkensbymissjon, dyrevernalliansen, føler jeg støtter der jeg kan gjennom året. 

Nå er jeg generelt motstander av julekalender med gaver her i huset, men om andre vil det så skal jeg ikke sitte med en moralsk pekefinger og si at det får de ikke lov til, for så å si hva de skal bruke penger på! Det må folk få bestemme selv. 

Anonymkode: 740a8...ad2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke goder skal du som voksen ofre i denne sammenhengen for å bidra, som i symbolverdi er like viktig for deg som adventskalenderen er for barna?

For alll del, det er kjempeflott å lære barna om solidaritet og å dele med andre, men skal du spille på samvittigheten deres for å få dem til å gi fra seg noe som gir dem så mye glede og er så viktig for dem, får du som voksen følge opp og matche det - det er tross alt ditt proskjekt og din kampsak.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En fin måte å lære barna på at ikke alle er like heldige som oss i Norge. 

Anonymkode: 0d8bd...3dc

DETTE!! 

Mine barn skal få juleglede selv om ikke andre er like heldige. 
Lær heller barna dine TS om empati,forståelse SELV om man er heldig. Dummeste jeg leser er sånne innlegg som skal gi andre dårlig samvittighet for at man har det godt. 
Gi til Gaza du! Flott det! 
Men dine barn trenger ikke få mindre for det! 

Jeg har forresten donert til kirkens bymisjon, slik at et knippe mennesker i Norge kan få middag i jula. Har du tenkt på det? Og til og med UTEN å si det til noen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, her har diskusjonen gått ser jeg! 

Gaza er min hjertesak, men om man velger et annet godt formål er selvfølgelig det like fint. Det burde jeg ha skrevet. 

Og jeg føler ikke at jeg kom med en pekefinger, jeg skriver jo at folk kan gjøre som de vil. Det var mer et hjertesukk, fordi det gjør meg vondt at vi i Vesten svømmer i overflod, mens andre lider. 

Men så er jeg over snittet opptatt av veldedighet og verdens urettferdighet også. Bidrar så mye jeg kan, og er glad for å se alle andre som bidrar også. 

Anonymkode: df816...f29

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gaza er min hjertesak, men om man velger et annet godt formål er selvfølgelig det like fint. Det burde jeg ha skrevet. 

Og jeg føler ikke at jeg kom med en pekefinger, jeg skriver jo at folk kan gjøre som de vil. Det var mer et hjertesukk, fordi det gjør meg vondt at vi i Vesten svømmer i overflod, mens andre lider. 

Men så er jeg over snittet opptatt av veldedighet og verdens urettferdighet også. Bidrar så mye jeg kan, og er glad for å se alle andre som bidrar også. 

Hva gir du til Gaza? Som ikke går vekk fra fine barn? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man at pengen kommer frem? 

Anonymkode: 45431...73d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Seriøst?!

Hva er greia med at stater og gale gamle menn kan krige og drepe og så er det opp til vanlige folk i andre land å prøve å holde den lokalbefolkningen de prøver å drepe i live?

Hvorfor gjelder ikke folkeretten? Hvorfor kan man ikke boikotte, sanksjonere mot Israel slik man kunne mot Russland?

Og hvorfor ikke donere til Sudan eller et av de andre kriseområdene mediene «glemmer» å nevne?

Ja, barna i Gaza har det helt jævlig og INGEN burde ha det sånn, og de gamle mennene på toppen burde SKAMME SEG. 

Anonymkode: 4e526...dd3

Kunne ikke vært mer enig. 

Anonymkode: b151a...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dropper jeg heller brus, alkohol, godteri og snacks til meg selv, og lar vær å gå på restaurant/bestille meg mat ute, dra på ulike arrangement, kjøpe meg nye klær jeg strengt tatt ikke trenger osv. igjennom året. Adventskalender til barnet er en koselig tradisjon, og jeg tenker at det ikke er riktig å ta bort noe barnet gleder seg til for å gi i veldedighet. Da tar jeg heller bort egne goder. 

Anonymkode: 540c4...29a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du skal gi noen kroner til Sudan og, eller er den konflikten død siden hva Israel gjør alltid er det verste. 

Anonymkode: b151a...e9c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas er praktisk talt ferdig i Gaza nå. 

Anonymkode: 8333f...eb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hamas er praktisk talt ferdig i Gaza nå. 

Hva mener du?

Anonymkode: c5911...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig. Vi donerer jevnlig til Gaza og snakker om hvorfor. 

Anonymkode: f92e5...632

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sender ikke penger. Blir sikkert brukt av en eller annen korrupt fyr til våpen tilslutt. 

Anonymkode: 3378e...b8e

De har brukt opp 60.000 raketter.  Koster litt å erstatte.  Nye tuneller må bygges. Hamas kontrollerer det meste, resten av martyrfronten, islamic jihad, folkefronten, al aqsa brigader og hele 15 andre militante grupper.

De trenger penger ja....

Anonymkode: 63f93...71c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du?

Anonymkode: c5911...00f

Ikke mye igjen av de. Bombet sønder og sammen. Spesielt nord-Gaza er tett opptil Hamas-fritt. Kjenner noen som tjenestegjør for IDF i nord-Gaza nå. Sier de  så og si har uskadeliggjort de. Senest i forgårs jevnet de en blokk med jorden fordi de observerte en stakkars hamas-kriger gå inn i blokka. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi støtter veldedige organisasjoner hele året, vi snakker om hvorfor og barna er inkludert. Barna vet vi velger å hjelpe, fordi vi har mulighet, fordi vi har det godt. De vet at ved å gi andre penger, har vi litt mindre. Det er helt unødvendig å ta bort noe barna liker og setter pris på for å lære dem at verden er urettferdig, og medfølelse. Barna bytter heller biff med makaroni, og hvorfor ikke? Kanskje vi voksne burde lære litt om prioriteringer, i stedet for at det er barnas goder som skal innskrenkes. 

Anonymkode: b7b8d...f77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir omtrent like dumt som da min mor sa i oppveksten at jeg måtte spise opp maten min fordi barna i Afrika sulter...

Ja, vi er heldige i Norge. Ja, man kan snakke med barna om dette. Ja, man kan gi til veldedighet også. MEN, at mine barn ikke skal kunne få adventskalender fordi barn i Gaza lider, det blir for dumt.

Man skal ikke påføre norske barn dårlig samvittighet eller skam fordi barn andre steder lider. Droppe goder til norske barn fordi barn andre steder endrer faktisk ikke noe som helst. Det eneste der oppnår er jo at barn i Gaza lider OG norske barn mister goder på grunn av det. Det finnes ikke logisk!

Fått høre "tenk på alle de som gruer seg til jul pga mangel på penger eller noen å være sammen med" bare fordi jeg sier at jeg gleder meg til jul også...like dumt det også! De som lider får det IKKE bedre av å ødelegge gleden til de som har den som mulighet. 

Det må gå an å ha sine goder og gleder selv om andre dessverre ikke har muligheten!

Anonymkode: 23022...c52

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...