AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Skrevet 17. november 2024 Var veldig overvektig fra jeg var 20-28 (155 kilo ca). Har de siste to årene gått ned ca 60. Jeg har aldri hatt smerter i kroppen. Har trent mye vektløfting siste to årene som skal være så bra og sunt. Men har aldri hatt mer vondt? Knærne og skuldrene mine har store problemer. Kan hverken svømme eller sykle uten store smerter fra første svømmetak/sykkeltråkk. Og disse smertene hadde jeg ikke når jeg var tjukk. Folk sier at det sikkert er alderen..? Er 30.. og tror ikke kroppen forfaller så mye på 2 år. Man kan også spekulere i om knærne er ødelagte siden jeg var så tung i 8 år? Men hadde jo ingen smerter da.. Eller så kan det være vektløftinga som har ødelagt noe? Merker ikke daglig smerte i knærne når jeg går, men en skapt stikkende smerte midt i kneet med en gang jeg sykler. Skulderen er så vond i perioder at jeg ikke får sove, hjelper litt med muskelavslappende. Ellers kan skulderen være fin i lange perioder. Har også mye klakkelyder i begge skuldrene. Har mye leddproblemer i familien. Burde jeg spørre fastlegen om en mr eller hva skal jeg gjøre? Står mye på slalåm så vil gjerne avklare tilstanden på knærne.. Er så rart at folk har mye mindre smerter når de trener, men jeg har aldri hatt mer vondt.. Anonymkode: 6059b...9c1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #2 Skrevet 18. november 2024 Kanskje du trener feil? Ville bedt fastlegen om en henvisning til fysioterapeut som kan hjelpe deg å lage et treningsprogram som gjør at du føler deg bedre, ikke verre. Vektnedgang fører ikke til smerter, men feil belastning gjør, både fra overvekt eller trening kroppen din ikke tåler. Det kan jo også hende at kneet ditt er utslitt. Anonymkode: 0724e...631
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Skrevet 18. november 2024 Du skriver at dere har mye leddproblemer i familien, så da vil jeg først og fremst gratulere deg med en fantastisk flott vektnedgang. Skjelettet ditt har vært massivt overbelastet i mange år, så det er dessverre ikke rart at plagene har kommet selv om du bare er 30. Jeg tenker at du begrenser smertene ved å holde på en lavere vekt, og så må du gå til lege som kan henvise deg til fysioterapeut for et godt treningsopplegg. Du er flink, stå på! Anonymkode: 4880a...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #4 Skrevet 18. november 2024 Jeg vil faktisk påstå at du mangler vitaminer og mineraler. Spesielt D vitamin kan gi leddsmerter om man har mangel på det , og det har de fleste nordmenn pga lite sol , som er eneste måten å få D vitamin naturlig på . Så trenger du magnesium og B vitaminer. Det er hvertfall enkelt å be om en blodprøve hos legen din, så du vet om du har mangler. Utover det så vil jeg bare si at : Fy søren så flink du har vært Er overvektig selv og vet hvor vanskelig det kan være å komme ned i normal vekt. Anonymkode: 5c772...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå