Gå til innhold

Er det mye kalorier i tyggebein til hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånne tyggebein med kylling rullet rundt  -er det mye kalorier i sånne? Og hva med de "tannbørstene" fra  Pedigree (dentastix). Vår hun har rast opp i vekt etter kastrering. Han går på for for overvektige hunder. Får 2-3 turer hver dag. Allikevel øker vekten synlig.. Er tyggebiena han får synderen her? Finnes det gode alternativer han ikke går opp i vekt på?

Anonymkode: 3c95b...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som den over meg allerede har skrevet - les på pakka. Dentastix er søppel, det kan du bare slutte å gi. Masse kalorier har det også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (47 minutter siden):

Har du lest på pakka?

Trenger ikke være spydig. Jeg er ikke så god på å vite hva som er mye/lite kalorier for en hund...  Tenkte noen kunne dele sin egen kunnskap -istedenfor å tråkke ned på en som stiller spørsmål. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller kaninører eller lammeører e.l til tygg, det er naturlig og mye bedre generelt. Funker som tannbørste også pga hårene. Produkter fra pedigree osv er ofte stappet med masse unødvendige ting. Tasseladden.no har mye bra naturlige produkter, jeg kjøper derfra ofte. Prøv også litt alternativ mosjon som ikke bare er trening, for eksempel å få hunden til å løpe etter en leke, dra lek osv i 10-30 minutter, det er ikke bare bra for å gå ned i vekt, men også gøy!

Anonymkode: eab5c...ae0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg unngår råhudtygg som pesten, de er ofte laget på fabrikker i India hvor de behandles med masse syntetiske kjemikalier før de havner i Norge som biprodukt. Setter seg lett i halsen gjør de også. Dentastix er fastfood for hunder. 

Kaninører, lammeører og kuører er generelt sett mindre fete og er mest bare hud. Griseører er vesentlig mer oljete så vil tro de er ganske energirike. Okse- og lammestruper er også ren protein, men de spises opp på sekunder i forhold til andre typer tygg. Hundetygg laget av tørrfisk er genialt og lavt på fett og høyt på protein, men til gjengjeld lukter huset fiskebruk. 

Ellers har oksepeniser litt fett i seg, men hundene bruker ofte mer tid og innsats på de. Samme med grisehaler, griselabber og også tørkede vomstriper.

Men nei, vanlige råhudtygg inneholder nok ikke spesielt mye kalorier. Det skal ganske mye mosjon til før det utgjør en vesentlig forskjell i kaloribehov, så jeg ville ha vurdert å snakke med veterinær om det er mulig å finne et enda mer kalorifattig fôr. 

Anonymkode: dccd9...cf8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjøp heller kaninører eller lammeører e.l til tygg, det er naturlig og mye bedre generelt. Funker som tannbørste også pga hårene. Produkter fra pedigree osv er ofte stappet med masse unødvendige ting. Tasseladden.no har mye bra naturlige produkter, jeg kjøper derfra ofte. Prøv også litt alternativ mosjon som ikke bare er trening, for eksempel å få hunden til å løpe etter en leke, dra lek osv i 10-30 minutter, det er ikke bare bra for å gå ned i vekt, men også gøy!

som ikke bare er å gå tur* var det jeg mente!

PS: Hvis du ender opp med å sjekke Tasseladden.no så har de også fortilskudd som er bra for tennene til hunden som for eksempel tangpulver, dette kan puttes sammen med resten av foret. Vanlig grønnsaker som, gulrøtter, brokkoli, spinat, paprika osv kan man også gi, men ta et googlesøk for å finne ut av hvor mye som er greit å gi. :) Kefir eller yoghurt er også bra for tannhelsa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tipsene over - kutt ned på det ordinære fôret! Går den ikke ned i vekt, så får den for mye mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på størrelsen til hunden også, men for vår på 8 kg tilsvarer en dentastix nesten et lite måltid og blir altså mye ekstra. Et liv på slankefor er heller ikke optimalt, de føler ofte på sult og vår dyrlege anbefaler det bare for en kort periode.

Vi bruker heller seniorfor, og for at han skal føle seg mett får han litt mager kesam, kulturmelk eller mager cottage chesse blandet i sammen med litt vann. Du kan også spe med kokte grønnsaker for økt metthet og lite kalorier :)

Anonymkode: 15776...a68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trenger ikke være spydig. Jeg er ikke så god på å vite hva som er mye/lite kalorier for en hund...  Tenkte noen kunne dele sin egen kunnskap -istedenfor å tråkke ned på en som stiller spørsmål. 

Var ikke ment som spydighet. Beklager hvis det virket sånn. 

Skjønner at det kan være vanskelig å vite hva som er mye kalorier for en hund. Hvis du sammenligner med kalorideklarasjonen til Dentastix med f.eks hundemat av bra kvalitet vil det gi en grei pekepinne. 

Det handler som regel ikke om hunden får slik snack, men heller om hvor ofte og hvor mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her sier, dropp dentastix - det er bare sukker og drit. At de får lov til å reklamere seg slik de gjør forstår jeg bare ikke.

Det er mye fett i griseører og struper. Gå for enten kalv/okseører, oksepenis eller andre naturtyggebein med lite fett. Og husk: hver gang du gir hunden et tyggebein, så må du trekke fra en liten mengde fra middagen.

Du gir nok for mye mat fortsatt. Hvis hunden virker sulten så kan du raspe gulrot og tilsette maten for økt metthetsfølelse.

Ellers hadde jeg prøvd å få til litt styrkeøvelser i løpet av en vanlig tur, bruk benker, stubber osv. Helt supert om hunden får til en spurt i løpet av turen og, det hjelper på vektnedgang. 

Anonymkode: 69db8...935

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kastreringen som gjør det, altså forårsaker vektøkningen. Alle kastrerte hunder legger fort på seg og det er nesten umulig å holde vekten nede uten å sulte hunden.

Min ene hund gikk fra å være en testosteronfylt mager energibombe, til å plutselig bli rund og god. Uten noen form for endring i kostholdet han alltid hadde hatt. Kastreringen er årsaken. Hormonene som forbrenner masse kalorier blir borte.

Anonymkode: 5c01b...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er kastreringen som gjør det, altså forårsaker vektøkningen. Alle kastrerte hunder legger fort på seg og det er nesten umulig å holde vekten nede uten å sulte hunden.

Min ene hund gikk fra å være en testosteronfylt mager energibombe, til å plutselig bli rund og god. Uten noen form for endring i kostholdet han alltid hadde hatt. Kastreringen er årsaken. Hormonene som forbrenner masse kalorier blir borte.

Anonymkode: 5c01b...a20

Har hatt to kastrerte hunder, og ingen av de la på seg. Passet på å fôre etter vekta og trimmet de som vanlig. 

Det er lett å overfôre dyr, så vei opp fôret og vær nøye med å ikke gi noe "ekstra" (haug på koppen). Som de over sier, så kan et fôrbytte være lurt hvis hunden ikke blir fornøyd med mindre mengder mat i en periode. Kaloriinnholdet i forhold til volum/vekt varierer mye, så finn en type som gir passe med energi og likevel fornøyd hund. 

En hund trenger strengt talt ikke tyggebein og annet snacks. Har de behov for å tygge på noe så finnes det alternativer i gummi, plast og slikt som ikke er mat. Også "tannrensende" typer. 

Hvis du allikevel vil gi, så gi slikt som er foreslått over her av magrere alternativer.  Og gi mindre av det vanlige fôret de dagene den får snacks.  

Anonymkode: 3cc25...b5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...