Gå til innhold

Manipulering og opptak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en samboer som jeg føler aldri lytter til meg. Hvis jeg tar opp noe føler jeg det alltid blir vridd over på meg med eksempler på liknende ting jeg har gjort før.. Blir liksom aldri hørt. 
F.eks hvis jeg sier at jeg syns en ting er dårlig gjort, så får jeg til svar at det jeg gjorde den gangen for 4mnd siden var dårlig gjort. 
Også kommer man liksom ingen vei…

Igår tok jeg samboer i å røyke på badet. Jeg har sagt tidligere at jeg ikke ønsker at det skal røykes inne i huset. Det lå aske i vasken. Da jeg konfronterte han å spurte « Har du røyka her inne?» Svarte han «nei». Så spurte jeg, hvor er asken ifra da? «Fra i går» svarte han. Så gikk han ut.. Jeg ble irritert å tenkte dette er ikke greit.. Jeg gikk inn på soverommet der han var og sa «Se på meg» - «Har du røyka på badet?»

Da svarte han ja. 
Jeg tenkte da at jeg ikke orket noen videre diskusjon, jeg lot den ligge død å har hyggelig resten av kvelden. Han virket mutt og sur. 
Dagen etter da vi står opp er han fortsatt sur og gretten… Jeg spør hva det er.. Etter litt om og men og mumling om at hvis han tar opp det han vil si så blir ting vondt verre kommer det frem… Måten jeg oppførte meg på dagen før var umenneskelig. Hersketeknikk dreiv jeg med.. Han var så lei av å bli behandlet slik. Jeg ødelegger hele helgen ved å være som jeg er.. Jeg må jo gjøre alt for å ødelegge for han når han er i godt humør.. jeg tenker på meg selv.. Hæ? Du tuller nå ikke sant? Du røyker på badet og i tillegg ljuger til meg, men det er jeg som er problemet? 
Ja tydeligvis. Dagen har vært preget av at jeg ønsker å snakke sammen og komme til en løsning/enighet. Kan han ikke bare respektere at jeg ikke ønsker røyking på badet? Det vil ingen ende ta….. Hver gang jeg har spurt under samtalen vår om ikke han bare kan være så snill og ikke røyke på badet, så har 10 til 15 ulike ting og eksempler på ting jeg har gjort tidligere eller ting som han irriterer seg over blitt brukt imot meg istedenfor å bare innrømme sine egne feil. Itilleg mener han at han ikke har jugd. For han sa «nei» og «Igår» på en tullete måte. Han smilte mens han sa det sier han.. Jeg så ikke på han når han sa det og oppfattet det ikke som en spøk akkurat..  Sånn føler jeg det er hver eneste gang jeg skal konfrontere han med noe jeg ikke synes er OK eller noe som har brutt mine grenser eller jeg opplever som respektløst mot meg, da skal man alltid bare få noe i retur istedenfor at man bare kan være ydmyk å ha en viss selvinnsikt.. Jeg merker at jeg blir veldig psykisk sliten av å aldri bli møtt.. Han mener at det handler om at jeg skal vinne at jeg er manipulerende og at jeg driver med herske teknikker for å få viljen min og at han egentlig alltid underkaster seg når vi diskuterer å svelger kameler fordi at jeg er som jeg er.. Jeg opplever det som stikk motsatt.. Jeg har ingen problemer med å innrømme mine feil og det er ofte jeg tar selvkritikk for ting jeg kunne blitt annerledes på.. Jeg vet ikke. Jeg blir bare så sliten.

I tillegg har jeg ved flere anledninger tatt han i å ha på opptak med jobbtelefonen mens han selv er borte og har med sin private telefon. Blandt annet når jeg har vært med venninner hjemme eller når jeg har vært hjemme alene. Han har også gjort dette med kolleger på jobben, jeg oppdaget her en dag at han hadde ett 17timer langt opptak på telefonen fra jobben sin av kollegaene hans som prater sammen. Det spilte av opptaket i jobbtelefonen hans i lomma på jakka i gangen mens jeg var alene, jeg skjønte ingenting. Jeg har ikke snoket meg frem til det, det dukket opp ved en tilfeldighet. Jeg konfronterer han også med dette og sier at jeg synes dette er ganske syk oppførsel, og sier at jeg absolutt ikke ønsker at han skal ta opptak av meg mens jeg er hjemme jeg synes det er et enormt brudd på mitt privatliv.. Responsen er at da at jeg er nødt til å tenke litt bedre over hva jeg sier bak hans rygg hvis jeg er så redd for det.. Er ikke det sykt? Er redd for at jeg blir utsatt for voldsom manipulering her.. Eller er det faktisk jeg som er på jorde?

Jeg spurte også hva han tenkte hvis jeg viste opptak av våre samtaler fra i dag til andre, og hva han trodde andre folk kom til å tenke om HAN. Han svarer da at jeg er usikker på meg selv, hvis jeg har behov for å vise det til noen for å få støtte. Han er så trygg i sin sak at han hadde aldri trengt å gjøre noe slikt… 

Anonymkode: a44cc...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ulovlig å ta opptak uten at man selv er aktiv deltaker i samtalen. Så dette er ikke greit på noen som helst måte.

Du er sammen med en psykopat, løp mens du kan.

Anonymkode: 3b3fd...6b9

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over. Du er faktisk sammen med en psykopat. Håper det ikke er barn inne i bildet. Du bør komme deg langt vekk fort som fy!!

Anonymkode: 8897d...fcc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så vanskelig har vært sammen i mange år og nettopp kjøpt hus. Syns han har blitt mye værre etter at vi fikk huset. Forstår ikke greia. Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier virkelig ikke svare dette, men du bør faktiske dumpe ham. Han er virkelig dårlig for dine psyke. Selv om du har samboer så har du krav på din frihet, til å snakke fortrolig med venninner når dere er alene hjemme.

Vil anbefale deg å ordne med ny bolig bak ryggen hans, og ikke si noe før du en dag har flyttet ut. Bare vær helt sikker på at han ikke har tilgang til din mobil på noe vis. Bruk evt. jobb-PCen til å finne bolig på Finn.no. Og gi beskjed til familie og venner at han spionerer på deg, kontrollerer deg, gasslighter deg, og at du holder på å flytte ut. 

Anonymkode: 4870a...0a0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er så vanskelig har vært sammen i mange år og nettopp kjøpt hus. Syns han har blitt mye værre etter at vi fikk huset. Forstår ikke greia. Huff

Når tenker du det eventuelt blir enklere å forlate? Når dere får barn? Eller venter du kanskje på at han skal forandre seg?? 

Du velger selvsagt selv om du blir eller går, men vit at det er bra dumt å bli nå fordi det er vanskelig å forlate. Det vil bare bli verre med tiden.

Anonymkode: 8897d...fcc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir verre fra nå.

Ikke bli gravide. Ikke få barn.

Kontakt krisesenter umiddelbart. Kom deg ut og kontakt noen du stoler på. Du må vekk. Det blir aldri bedre med denne personen.

Anonymkode: 3b3fd...6b9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det vil ikke bli noe enklere med tiden som går. Jo mer tid som går, jo vanskeligere blir det bare. Du bør faktisk komme deg ut, jo fortere jo bedre! Aller helst i går! 

. Du må for all del aldri finne på å få barn med han!! 

Anonymkode: 5d84b...0e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han føler seg tryggere på at du blir nå etter å ha kjøpt bolig sammen, fordi det er mer forpliktende, og fordi du har vist han at han kan si og gjøre som han vil, fordi du uansett tar i mot og ikke går fra han.

Ikke få barn med han, han høres ut som min eks, bare enda drøyere, og min eks var ille..

Anonymkode: a3350...0a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta opptak og å spionere på deg er svært alvorlig.

Spionering på kjæresten er vanlig blant sjalu, kontrollerende menn, og manipulering og hersketeknikker er noe som kommer med slik atferd. Dessverre blir ikke slike mennesker noe bedre. Man kan ikke betrygge de eller snakke de til fornuft. Man kan kun komme seg unna før man blir så nedbrutt at man ikke ser en vei ut av det. 

Det jeg lurer på er, hvorfor han tar opptak av kolleger? Hva er motivasjonen? Er han svært paranoid og overbevist om at de snakker dårlig bak ryggen hans? Prøver han å ta de på noe, eller finne informasjon han kan bruke mot de? 

Det vitner om noen som virkelig ikke er god i hodet.

Ikke få barn med denne fyren, for han vil bruke barna mot deg. Avslutt forholdet. Helst bør du unngå å avslutte forholdet når du er alene med ham. Finn den tryggeste veien ut. 

Anonymkode: 99b39...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske sikker på at han vet at du har skrevet innlegget her på kvinneguiden og jeg.

Løp kvinne. For du er ett godt potensial til å bli en av de kvinnene vi leser om i media: drept av partner.

Anonymkode: ada07...2fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 23.45):

Det er også helt standard ved sosiopater, narsissister og psykopater. Det forverres etter hver gang man blir mer fast i forholdet, flytter sammen, kjøper hus, hifter seg, får barn etc.

Fordi de vet at de kan da komme unna med mer uten at du drar, fordi terskelen for å dra har blitt høyere.

Det er ikke vanskelig eller flaut å dra selv om dere nettopp har kjøpt. I verste fall taper du litt penger, men det er verre enn å miste deg selv! Som du allerede har begynt å gjøre. Denne mannen kommer til å ØDELEGGE deg.

Anonymkode: 0a1e4...4d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 23.45):

greia er aat nå har han sikret seg at du ikke på en enkel måte kan gå fr aham, du er låst - så det beste du kan gjøre nå er å si at du vil huset skal selges eller han skal kjøpe deg ut fordi du ikke finner deg i å bli behandlet slik han behandler deg og forholdet er over. 

Anonymkode: bc651...697

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med et krisesenter! De kan hjelp deg med å bearbeide følelser og det praktike runt husalg og økonomi. Han kommer til å bli mye være fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...