AnonymBruker Skrevet 17. november #1 Del Skrevet 17. november Hei dere! Jeg er ikke særlig strukturert, har stort og gammelt hus, og lite tid/overskudd. Får julebesøk med overnatting. Full rulle. Og jeg har behov for å få vasket ned huset skikkelig. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har behov for å vite at alt er pent og rent for å kunne nyte julen og besøket selv. Jeg har ikke mulighet til å ta hele huset på én dag. Spørsmålet mitt er derfor om jeg bør a) Støvsuge, tørke støv i alle rom én dag, og vaske gulv i alle rom en annen dag, alle vinduene en tredje osv. Eller om jeg b) bør ta alt på et og et rom? Altså gjøre meg helt ferdig med et, før jeg gjør et annet noen dager senere? Hjelp en ubrukelig husmor 😩 Anonymkode: 0f52d...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #2 Del Skrevet 17. november Det er vel akkurat det samme? Det vil ta samme tiden uansett Anonymkode: 72ddd...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #3 Del Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei dere! Jeg er ikke særlig strukturert, har stort og gammelt hus, og lite tid/overskudd. Får julebesøk med overnatting. Full rulle. Og jeg har behov for å få vasket ned huset skikkelig. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har behov for å vite at alt er pent og rent for å kunne nyte julen og besøket selv. Jeg har ikke mulighet til å ta hele huset på én dag. Spørsmålet mitt er derfor om jeg bør a) Støvsuge, tørke støv i alle rom én dag, og vaske gulv i alle rom en annen dag, alle vinduene en tredje osv. Eller om jeg b) bør ta alt på et og et rom? Altså gjøre meg helt ferdig med et, før jeg gjør et annet noen dager senere? Hjelp en ubrukelig husmor 😩 Anonymkode: 0f52d...132 Ta ett og ett rom, begynn med det rommet som er viktigst for deg å få rengjort. Slik prioriterer du til det minst viktige rommet for deg å få rengjort er ferdig. Rekker du ikke alt, så blir det jul likevel. Anonymkode: 8e24c...f87 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #4 Del Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel akkurat det samme? Det vil ta samme tiden uansett Anonymkode: 72ddd...fb9 Det er langt bedre å støvsuge for å få vekk det verste først, å vaske gulv fulle av støv og rusk tar lenger tid, man må skylle moppen mer eller bruke mer engansmopper. Støvsuging først sparer mye tid Anonymkode: df5b3...27f 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet 17. november #5 Del Skrevet 17. november Dette tror jeg ikke du finner et vitenskapelig svar på. Om det er rom du ikke bruker/ «stenger av», er det jo greit å ta rom for rom. Om ikke, vil du jo bare «slepe med deg» støv fra rom til rom, og bør heller ta full rydding/ støvsuging+støvtørk/ vasking i den sekvensen. Tenker nå jeg da. Men alt i alt er det begrenset skadeverdi ved å ikke gjøre dette i «riktig» rekkefølge 🙃 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 17. november #6 Del Skrevet 17. november Det er sikkert mange meninger om sånt, og det kommer nok også an på hvilke rom det er snakk om og hvor skitne de er. Personlig ville jeg vasket alle vinduene i samme økt, og jeg ville også ha vasket hele badet i en økt, ellers synes jeg ikke det har så stor betydning om man tar det rom for rom eller arbeidsoppgave for arbeidsoppgave. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #7 Del Skrevet 17. november Jeg pleier å støvtørke først, så støvsuge, så vaske gulv. Anonymkode: f620e...558 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #8 Del Skrevet 17. november Hvis du tørker støv og støvsuger hele huset først slipper du å trekke skit og støv fra et gulv tilbake til et ferdig støvsugd rom (har prøvd). Derfor anbefaler jeg deg å tørke støv og støvsuge over alt først. Hvis deg er noen rom som er avstengt og ikke brukes til vanlig kan du ta de rommene for seg med støvsuging + vasking. Anonymkode: eee12...dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #9 Del Skrevet 17. november Det spiller ingen rolle, ts. Du kan ta rom for rom. Du kan starte nederst. Du kan starte øverst. Du kan ta hvert annet rom. Du kan ta gulv, så tak, så møbler. Eller møbler, vinduer, gulv, tak. Det spiller absolutt ingen som helst rolle. Alt dine formødre noensinne trodde de kunne om husarbeid er nemlig bare poengløse tradisjoner. Ingen av dem har hold i vitenskap. Alternativt kan du bare hyre inn et vaskebyrå uken før jul. Det er også en helt kurrant løsning. Anonymkode: 9f5a6...0d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #10 Del Skrevet 17. november Jeg pleier å ta det fra topp og nedover. Altså alt over gulvhøyde først, så gulv sist. Ellers faller bare dritt ned på gulvet så må vaske om igjen. Støvsuger alltid før gulvvask, det er mest effektivt. Støvsugeren tar rusk og stort støv, vaskefilla tar kliss og finstøv. Jeg ville tatt spesialvask alt på en gang. Som vinduer, det hadde jeg tatt alle samme dag. Da er det spesiell såpe og spesielt utstyr, bare prakk å dra fram det for hvert rom, og bruke bittelitt. Likedan ville jeg tatt hele badet på en gang. Så hvis du skal ha julegjester, så tar du «velvask» nå. Vinduer og støvtørking og gulv og alt. Så rett før de kommer, tar du en kjapp runde med støvfilla, en kjapp runde med støvsuger, og enten et kjapp sveip med mopp og grønnsåpevann, eller drypper litt grønnsåpe i hjørnene for god ren lukt Da får du bort støvet som har lagt seg i mellomtiden. Anonymkode: 752f8...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november #11 Del Skrevet 17. november Jeg jobbet med rengjøring da jeg var ung, og lærte at man alltid starter øverst og jobber seg nedover. Og at man starter med det tørre (= støvsuging) før man begynner å vaske. Om du skal ta storvasken så hadde jeg startet med tørr mikrofiber i taket, og så på veggene. Evt. støvsuge ventiler e.l. Så støvtørking fra øverst og nedover. Støvsuge gulvet. Vindusvask. Gulvvask. Anonymkode: 313a9...fc3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #12 Del Skrevet 18. november Deler opp huset i prosjekter, og tar grovvasken oktober-november; Vindusvask inne og ute. Nedvask badene. Nedvask soverommene (inkl skap og under senger). Nedvask kjøkken (alle skap og skuffer, avtining fryser..). Vask alle innerdører og brytere+kontakter. Vask av alle taklamper, lysestaker og annet glass. Den ukentlige vasken tar vi som mange sier fra topp til bunn, fra tørt til vått. 1) rydder alle overflater 2) støvtørk, alle lister, bilderammer, overflater. 3) støvsug 4) vask av bord, speil, søl overflater. 5) vask gulv. Anonymkode: 80852...039 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #13 Del Skrevet 18. november Jeg er enig i at det ikke finnes noen fasit. Så frister det litt mer å gjøre det på en måte fremfor en annen, gjør det sånn. Personlig velger jeg nok å rydde og støvsuge en dag, vaske gulv og andre flater neste og så vinduer siste dagen. Mest fordi når jeg først er i gang med f.eks. støvsugeren, så er det lettere å bare fortsette med den i stedet for å rydde bort og finne frem vaskesaker. Anonymkode: 8c40c...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #14 Del Skrevet 18. november Takker for mange gode tips her!! 🤗 Dette virker litt mer overkommelig nå. Tror jeg går for den oppgavebaserte strategien siden jeg ikke har mulighet til å stenge av rom. ts 🙏 Anonymkode: 0f52d...132 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 18. november #15 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ta ett og ett rom, begynn med det rommet som er viktigst for deg å få rengjort. Slik prioriterer du til det minst viktige rommet for deg å få rengjort er ferdig. Rekker du ikke alt, så blir det jul likevel. Anonymkode: 8e24c...f87 Enig! Det blir også en større jobb å vaske om man ikke har støvsugd ganske nylig, så jeg ville heller tatt et og et rom. Støvsuge Tørke støv (husk karmer) Vaske vinduer Vaske gulv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #16 Del Skrevet 18. november Støvsuger alltid først siden støvsugeren blåser ut luft og virvler opp støv. Anonymkode: 160f7...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #17 Del Skrevet 18. november Jeg rydder, støvsuger, tørker støv og slikt ett rom om gangen. Så vasker jeg alle gulv samtidig. Og alle vinduer samtidig. Jeg orker ikke begynne styre med utstyr for vindusvask og gulvvask flere ganger. Anonymkode: 7f5be...7da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #18 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg pleier å støvtørke først, så støvsuge, så vaske gulv. Anonymkode: f620e...558 Samme her. Veldig tungvint å vaske et gulv hvor det ligger rusk og rask, da må du bytte vann hele tiden og du kommer til å slite med å få opp rusket fra gulvet. Noe som er skikkelig deilig når man kommer på besøk er å få en nylig oppredd seng med rent sengetøy, og veldig gjerne 1-2 rene håndklær liggende på senga. Anonymkode: 02dba...1ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 18. november #19 Del Skrevet 18. november Alle vinduer en dag. Et og et rom av gangen, men vent med å vaske alle gulv til du er ferdig og så tar du alle gulvene på en dag slik ville jeg ha løst det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november #20 Del Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her. Veldig tungvint å vaske et gulv hvor det ligger rusk og rask, da må du bytte vann hele tiden og du kommer til å slite med å få opp rusket fra gulvet. Noe som er skikkelig deilig når man kommer på besøk er å få en nylig oppredd seng med rent sengetøy, og veldig gjerne 1-2 rene håndklær liggende på senga. Anonymkode: 02dba...1ab Har su noen gang kommet på besøk og fått tildelt seng med skittent/brukt sengetøy Anonymkode: 8e24c...f87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå