Gå til innhold

Når venninnen alltid er den som først vil gå/ bryte opp når vi møtes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt opplagt ulike grunner til at folk syns det kan bli for lenge, og de fleste av disse grunnene handler ikke om den andre, men om en selv.

Jeg ser mange sier de er introverte, innadvendte og/eller sjenerte. Det er ikke jeg. Jeg er ekstrovert, jeg liker godt å være sammen med andre, og jeg blir ikke sliten av det. Og, som sagt tidligere, liker jeg venninnen min godt. 

Men jeg har ikke tid  til å sette av hele ettermiddagen/kvelden, i alle fall ikke særlig ofte. Skal vi være sammen i fra 16 - 21, slik hun ønsker, får jeg i praksis ikke gjort noe annet den kvelden, og det det har jeg som regel ikke tid til. Det samme gjelder helger - skal vi være sammen 4-6 timer en lørdag/søndag, går mesteparten av dagen, og det er lite annet jeg får gjort.

Det behøver ikke være store ting, og det er som regel ikke ting det er naturlig å fortelle venninnen min hva jeg skal, men det kan være småting, som å forberede/gjøre ferdig noe ang. jobb, vaske klær, sette en brøddeig, gjøre ferdig et hobbyprosjekt, gjøre husarbeid, hagearbeid, osv. Absolutt ting jeg kunne gjort en annen dag, men når de fleste andre dager også er travle, så må det jo gjøres en eller annen gang. Hadde vi kunnet møtes 1-2 timer, kunne jeg ha fått det til mye oftere, når jeg vet at jeg må sette av så mye tid, blir det sjeldnere, fordi det er sjeldnere jeg faktisk får til å sette av så mye tid.  

Anonymkode: 7d9bc...f6a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vel… jeg er veldig introvert. Trives utmerket i eget selskap, blir stresset og sliten av sosiale situasjoner. Etter en venninnekveld må jeg ha et par dager helt i fred for å «komme meg» 😅

Men jeg er ikke innadvendt i møte med andre, jeg skravler gjerne med både kjente og fremmede, er ikke redd for å ta ordet i forsamlinger. 

Anonymkode: 9f338...ffc

Altså er du innadvendt/introvert (lik betydning) men ikke sjenert. 

Anonymkode: 5f373...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere prater om, TS? Siden du synst det blir for kort? 

Anonymkode: cc900...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er kanskje dette jeg ikke helt forstår, at dere synes det er veldig hyggelig, men samtidig er det nok etter to timer. Jeg synes kanskje 2,5 til 3 timer er mer passelig, uten at jeg har tatt tiden. 

TS

Anonymkode: 0c91b...b3c

Fordi du er ekstrovert , å lader sammen med andre . Introverte ( din veninne ) lader best alene .

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det dere prater om, TS? Siden du synst det blir for kort? 

Anonymkode: cc900...d03

For å utvide litt på dette TS, er det oftest positivt ladet det dere snakker om, eller blir det endel negativt ladet prat også?

Anonymkode: 8fba4...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 22.51):

Det er kanskje dette jeg ikke helt forstår, at dere synes det er veldig hyggelig, men samtidig er det nok etter to timer. Jeg synes kanskje 2,5 til 3 timer er mer passelig, uten at jeg har tatt tiden. 

TS

Anonymkode: 0c91b...b3c

Fordi man ikke er like.

Det er mye jeg liker, men gjør i små doser. Det er med på å bidra til at jeg kan fortsette å sette pris på det, fremfor å gå lei og finne på unnskyldninger for å slippe..

Anonymkode: b8c6a...d6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis DU vil være ute i 3 timer, og HUN vil være ute i 2 timer, så der det jo derfor hun bryter opp først. Hvis du vil bytte om slik at DU bryter opp først, så får du bryte opp etter 1 time.

Det er ikke opp til deg å bestemme at hun burde ønske å være ute i 3 timer fordi hun "ikke skal noe spesielt" etterpå.

Anonymkode: f5332...423

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 11.24):

Det endrer jo ikke det faktum at noen mennesker får man ikke nødvendigvis energi av å være rundt, og da hjelper det jo ingenting. Da er 1.5-2 timer absolutt mer enn nok.

Hvis vedkommende synes at det ikke er nok for å pleie vennskapet, får heller de trekke seg unna tenker jeg?

Da forstår jeg ikke hvorfor man velger å fortsette å nære de vennskapene? Introverte er vel ikke SÅ desperate etter venner at de henger med energityver?

Anonymkode: 48ee9...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da forstår jeg ikke hvorfor man velger å fortsette å nære de vennskapene? Introverte er vel ikke SÅ desperate etter venner at de henger med energityver?

Anonymkode: 48ee9...14b

Det gjelder ikke desperasjon nei, aller lykkeligst ville jeg vært om jeg slapp å sosialisere med 80% av folkene i livet mitt 😅

Det gjelder familiebånd eller venninner fra barndommen, eller kollegaer osv. Det føles dramatisk å skulle gjøre slutt på vennskapet når vi har det hyggelig når vi treffes; så lenge det er i små mengder om gangen.

Om jeg alltid måtte treffe dem 3+ timer derimot, så hadde jeg garantert, uten tvil, kuttet de fleste av dem ut fra livet mitt, det må jeg innrømme. Det hadde vært altfor mye å be om fra meg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 1 time maksimalt med tid på en kaffe. Hjemme kan jeg orke besøk litt lenger, men etter 2-3 timer er det vel ikke så rart å trenge alenetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 15.25):

Da tolker du de ordene annerledes enn hva mange av oss andre gjør.

Selv er jeg introvert og innadvendt, men ikke sjenert.

Min mann derimot er introvert, men utadvent og ikke sjenert.

Vi er introverte fordi vi lader best i eget selskap og blir raskt slitne av sosiale situasjoner.

Jeg er innadvendt fordi jeg analyserer og grubler mye, og fort kan oppleves som stille. Jeg gir ikke alltid så mye av meg selv.

Han er utadvendt fordi han prater og deler mye, uavhengig av om han kjenner folk godt, vitser og kan godt bli festens midtpunkt.

Ingen av oss er sjenerte. Vi blir ikke nærvøse, stresset, eller holder igjen ting vi vil si. Vi er komfortable i den sosiale settingen, selv om vi på ett relativt tidlig tidspunkt kommer til å bli sliten av den - begge to.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 23.53):

Nei altså, innadvendt og introvert går jo stort sett ut på det samme. Vil si det er synonymer.

Anonymkode: a0f61...d7d

Definitivt ikke synonymer, selv om mange tror det. Kjenner flere som er innadvendte med ekstrovert, og noen omvendt. Det er f.eks tidligere mobbeoffer som er sjenert, nesten redd for de hun ikke kjenner. Spesielt i settinger hun er i mindretall. Så hun får energi av å være sosial, men gjør lite ut av seg 

Anonymkode: d8df6...608

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 15.25):

Nei, det er ikke lik betydning. Introvert/ekstrovert går på hvordan du får energi, ikke hvordan du viser energi.

Anonymkode: d8df6...608

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også brukt opp mitt sosiale batteri etter et par timer. Nå er jeg også blitt såpass voksen at jeg faktisk tar hensyn til egne behov og drar hjem når jeg vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...