AnonymBruker Skrevet i går, 19:26 #1 Del Skrevet i går, 19:26 Begge mine foreldre kommer fra småplasser. Faren min kommer fra Høyanger som er en liten industriby med noen tusen innbyggere. Når han skulle ta utdannelse så var det å reise på landsgymnas som var tilbudet til kvikke ungdommer fra bygdenorge. Pappa hadde nok veldig godt av å komme seg vekk og møte på andre som og hadde ambisjoner og få litt luft under vingene. Min mor tok ikke høyere utdanning, hun kommer fra en bygd som nå har rundt 1250 innbyggere men som er kommunesentrum. Nå er det videregående skoler på både min fars og min mors hjemplasser. Hvordan er egentlig nivået på slike småplasskoler? Jeg kjenner jeg er skeptisk til nivået på en skole et sted det bor rett over 1200 mennesker, hvordan kan de finne gode lærere og ha gode tilbud? Er det ikke positivt for ungdom fra små plasser å komme til større fagmiljøer og ikke minst er det virkelig bra nivå på disse skolene? Anonymkode: 0f767...f2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Nivået kan være akkurat like bra som andre steder. Mindre klasser gir bedre tid til hver enkelt elev. Lærerne har stort sett samme utdanning. De smarteste menneskene jeg kjenner har gått på små skoler. Det er forskjell på videregående og barneskoler. Med mer spesialiserte fag sier det seg selv at størrelsen på skoler og klasser går opp. Men det finnes unntak. I Fredrikstad er det feks en videregående skole for håndverksfag med noen få elever i klassen, 4-5 per spesialisering. Det er neppe videregående på et tettsted med 1250 mennesker? Anonymkode: 7e4be...ae7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nivået kan være akkurat like bra som andre steder. Mindre klasser gir bedre tid til hver enkelt elev. Lærerne har stort sett samme utdanning. De smarteste menneskene jeg kjenner har gått på små skoler. Det er forskjell på videregående og barneskoler. Med mer spesialiserte fag sier det seg selv at størrelsen på skoler og klasser går opp. Men det finnes unntak. I Fredrikstad er det feks en videregående skole for håndverksfag med noen få elever i klassen, 4-5 per spesialisering. Det er neppe videregående på et tettsted med 1250 mennesker? Anonymkode: 7e4be...ae7 Jo det er det faktisk, men klart at de rekrutterer fra stedene rundt også. Og jeg har ingen tro på at lærerne er like bra nei, det sier seg selv at du har flere lærere å velge mellom i Fredrikstad eller Lillestrøm enn du har i for eksempel Høyanger. Anonymkode: 0f767...f2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente1993 Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden (endret) S Endret 21 timer siden av Jente1993 Ville poste som anonym, men kom bort i lagre, gjerne fjern om mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden S Anonymkode: 56e5d...c56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er det faktisk, men klart at de rekrutterer fra stedene rundt også. Og jeg har ingen tro på at lærerne er like bra nei, det sier seg selv at du har flere lærere å velge mellom i Fredrikstad eller Lillestrøm enn du har i for eksempel Høyanger. Anonymkode: 0f767...f2f Selv om utvalget er bedre, er det jo ikke gitt at læreren man får på en større skole er bedre enn læreren på en mindre skole, eller at kvaliteten på undervisningen generelt er noe bedre. Skolen jeg gikk på har rundt 550 elever og har blant annet hatt May-Britt og Edvard Moser og Karsten Warholm som elever, og det synes jeg er imponerende til et så lite sted å være. Anonymkode: 97609...3da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden Ikke alle bør flytte på hybel når de er 15-16 år. For disse er det så absolutt positivt med et vgs-tilbud i nærheten av hjemstedet. Mindre klasser kan også være en fordel Anonymkode: b5271...deb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden Lærere har da alle en viss utdannelse. Om de er flinke å lære andre, er jo en annen ting. Men du kan da ha 60 lærere i Oslo som er dårlige på å lære vekk kunnskapen sin, like mye som du kan ha 1 på et lite nes. At et sted er lite, har ikke noe å si på om en lærer er god eller ikke. Og hva så om noen elever trives med å gå på VGS i en hjemkommune mef 1500 innbyggere? La nå folk leve slik de vil. Anonymkode: 8ec8b...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden Ohoi, bygdefordommene er sterke hos denne, ja. 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jo det er det faktisk, men klart at de rekrutterer fra stedene rundt også. Og jeg har ingen tro på at lærerne er like bra nei, det sier seg selv at du har flere lærere å velge mellom i Fredrikstad eller Lillestrøm enn du har i for eksempel Høyanger. Anonymkode: 0f767...f2f Det blir veldig fordomsfult. En kjempe god lærer kan trives godt og gjøre en god jobb på et lite sted. Anonymkode: 632a7...041 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden Jeg skjønner at det ikke kan være vgs med alle linjer på hvert nes. Men jeg syns fylkeskommunene kan gjøre mye med plasseringen av skolene. Sette en passerspiss på et sted og prøve å få flest mulig ungdommer med i en avstand på maks en time hver vei. Enkelte plasseringer av skoler er temmelig ulogisk. Ja, om de gjør det på min måte er det ikke sikkert at skolen havner på et stort sted. Er ikke alltid det stedet er midt i et geografisk område som flest mulig elever kan sokne til. Anonymkode: 8eebf...696 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Vi var 5 elever i min klasse på vgs. Var det en fordel? Jeg vil si helt klart NEI. Det er en enorm ulempe å gå i så små klasser, og trives du ikke med de 4 andre så er det et sykt kjipt år. Jeg var heldig, og jeg trivdes, vi hadde det bra, men det var flere av miniklassene det gikk svært dårlig med. Man blir jo bare en klikk og stakkars den som ikke passer inn i klikken. Veldig lite plass for kritiske tanker og vi hadde få å spille på. Får du én med utagerende atferd i en så liten klasse blir det svært synlig, eller hvis du får to elever som går dårlig sammen så ødelegger det for alle. Jeg kunne ikke fortsette på andreåret for da var vi bare to elever. Hadde vi høy kvalitet på lærerne? Definitivt ikke. 😂 Tror ikke jeg lærte en pøkk i matematikk det året. Problemet når man diskuterer skolestørrelse er at man bare spør de som er fornøyd med skolen slik den er, de som er imot nedleggelse og roper høyest. Ingen spør de elevene som har det ganske kjipt på skolen fordi det er kjipt å gå i en bitteliten klasse. Mannen min gikk i en liten klasse på barneskolen og sa det var himmelsk å begynne på ungdomsskolen 1 mil unna i større klasser. Barneskolen han gikk på drifter fortsatt "fordi det er så viktig", men som sagt, ingen spør de som mistrives... Og mange vet jo ikke om noe annet heller og klarer ikke å se hvor kjipt det er før de kommer i en større klasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner at det ikke kan være vgs med alle linjer på hvert nes. Men jeg syns fylkeskommunene kan gjøre mye med plasseringen av skolene. Sette en passerspiss på et sted og prøve å få flest mulig ungdommer med i en avstand på maks en time hver vei. Enkelte plasseringer av skoler er temmelig ulogisk. Ja, om de gjør det på min måte er det ikke sikkert at skolen havner på et stort sted. Er ikke alltid det stedet er midt i et geografisk område som flest mulig elever kan sokne til. Anonymkode: 8eebf...696 Problemet er at man fint kan gjøre dette, men så ser demografien annerledes ut ti år etterpå, og da kan man ikke bare repetere øvelsen og legge ned skoler og bygge nye. Dagens skolestruktur har jo gitt mening på et tidspunkt, men folk flytter på seg og det er helt naturlig. Å opprette en stor vgs på et lite sted er fint på papiret men hjelper ikke en pøkk når det er tilnærmet umulig å rekruttere nok lærere til en stor skole på et lite sted. Lærere finner seg lett jobb, de trenger ikke flytte til gokk når de kan la være. Ingen lærere, ingen skole! Fylkeskommunen skal og må ta hensyn til rekruttering når de avgjør skolestruktur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden Tenker du på Sygna vdg i vesle Balestrand? Den skolen har produsert mange leger…… Vdg på mindre steder har en evne til å se hver enkelt student, noe som skaper trygghet som igjen gir mestring og det gir igjen gode karakterer. Det blir helt feil å skulle sentralisere absolutt alt til byer. Anonymkode: 0c20c...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden issoras skrev (3 timer siden): Vi var 5 elever i min klasse på vgs. Var det en fordel? Jeg vil si helt klart NEI. Det er en enorm ulempe å gå i så små klasser, og trives du ikke med de 4 andre så er det et sykt kjipt år. Jeg var heldig, og jeg trivdes, vi hadde det bra, men det var flere av miniklassene det gikk svært dårlig med. Man blir jo bare en klikk og stakkars den som ikke passer inn i klikken. Veldig lite plass for kritiske tanker og vi hadde få å spille på. Får du én med utagerende atferd i en så liten klasse blir det svært synlig, eller hvis du får to elever som går dårlig sammen så ødelegger det for alle. Jeg kunne ikke fortsette på andreåret for da var vi bare to elever. Hadde vi høy kvalitet på lærerne? Definitivt ikke. 😂 Tror ikke jeg lærte en pøkk i matematikk det året. Problemet når man diskuterer skolestørrelse er at man bare spør de som er fornøyd med skolen slik den er, de som er imot nedleggelse og roper høyest. Ingen spør de elevene som har det ganske kjipt på skolen fordi det er kjipt å gå i en bitteliten klasse. Mannen min gikk i en liten klasse på barneskolen og sa det var himmelsk å begynne på ungdomsskolen 1 mil unna i større klasser. Barneskolen han gikk på drifter fortsatt "fordi det er så viktig", men som sagt, ingen spør de som mistrives... Og mange vet jo ikke om noe annet heller og klarer ikke å se hvor kjipt det er før de kommer i en større klasse. Ja det er dette jeg og tror. Det er og helt grunnleggende organisasjonsteori at all endring møtes med protester. Jeg hadde en norsklærer på vgs som hadde utgitt hovedoppgaven din fordi den var så bra og sånne lærere finner du ikke overalt. Anonymkode: 0f767...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden På min vgs var det cirka 1000 elever. Likte det veldig godt! Anonymkode: 48b0a...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå