AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Del Skrevet 17. november 2024 Har dere gode råd og tips? Sliter med mye migrene, både med og uten aura. Får så angst av dette, grunnet redsel for slag. Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Jeg sliter mye med aura. Opp til 1-2 pr dag. Er det andre som opplever dette? Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 17. november 2024 #2 Del Skrevet 17. november 2024 Mørkt rom og kald klutt Eller så her har nesespray for migrene vært redningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viola712 Skrevet 17. november 2024 #3 Del Skrevet 17. november 2024 Mitt råd er å ta medisiner. Dersom man har mer enn 3 dager migrene i mnd anbefales å bruke forebyggende medisin. Bivirkningen av å ikke ta medisiner for å stoppe/ dempe et migreneanfall er at det øker på med migrene, og det er større fare for at den kronifiseres. (Kilde- HodepineNorge) Anbefaler å melde seg inn i Hodepine Norge, der får man gode råd, og den nyeste forskningen. Man kan også chatte med nevrologer hver uke. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 17. november 2024 #4 Del Skrevet 17. november 2024 Prøv å leve så stabilt som mulig. Legg deg til samme tidspunkt hver dag, stå opp på samme tid. Pass på å ha jevnt blodsukker, sjekk om du har triggermat (kan være koffein, sjokolade etc). Jeg bruker både forebyggende, anfallsmedisiner og får botox. Uten dette hadde jeg ikke hatt et liv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 Kan ikke være så veldig plagsomt hvis du ikke er villig til å prøve medisiner. Anonymkode: f9a99...004 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #6 Del Skrevet 17. november 2024 Der er ikke farlig med aura og synsforstyrrelser? Jeg blir så redd og helt satt ut når migrene starter. Har Paracet og Ibux som hjelper litt, men forstår ikke hvorfor jeg får så ofte aura. Det er den som er hemmende. Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke være så veldig plagsomt hvis du ikke er villig til å prøve medisiner. Anonymkode: f9a99...004 Har så mye angst knyttet til det. Tro meg, det er veldig plagsomt. Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 17. november 2024 #8 Del Skrevet 17. november 2024 Peppermynteolje i pannen og tinningene. Akupunkturgrep der en presser på punktet mellom tommelen og pekefingeren. Noe kaldt på hodet/panna/over øynene. Drikke masse. Ta smertestillende og sove det av meg i et kaldt rom. En varm dusj. Løse opp muskulaturen i nakke og skuldrene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #9 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg ble «reddet» av Atacand etter å ha slitt med migrene i over 20 år, og prøvd alt. Har fått et nytt liv. 😊 Anonymkode: 1cbd3...79a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #10 Del Skrevet 17. november 2024 Husker en gang jeg fikk migrenemedisiner og virkningen ble verre enn migrenen. Lå og klamret meg fast til gulvet.. kvalmen svimmel og helt forferdelig. Men jeg har stresshodepine, spenningshodepine, migrene, og litt av hvert om hverandre.. Anonymkode: f0c88...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har dere gode råd og tips? Sliter med mye migrene, både med og uten aura. Får så angst av dette, grunnet redsel for slag. Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Jeg sliter mye med aura. Opp til 1-2 pr dag. Er det andre som opplever dette? Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 Det første er jo å skrive dagbok for å lokalisere triggerne dine. Er det stress? Dårlig søvn? Mat? Alkohol, koffein, sukker? Er det for hly skjermbruk? For mye stimuli? For mye lyd eller lys? Hva er det som «setter deg i gang»? Og når det er så ille at du er mer eller mindre kontinuerlig trigget så kan legen være en nødvendig støttespiller. Deretter så vet vi med sikkerhet at kulde/varme funker. Så bruk det. (Varmt kompress mot nakke, føttene i iskaldt vann) Anonymkode: bc04c...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Del Skrevet 17. november 2024 Har tidvis vært veldig plaget med aura og påfølgende migrene. Har medisiner. Etter at jeg begynte med isbading/badstu hele året har jeg blitt nesten medisinfri. Gjør dette stort sett hver helg. Anonymkode: 73d35...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #13 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble «reddet» av Atacand etter å ha slitt med migrene i over 20 år, og prøvd alt. Har fått et nytt liv. 😊 Anonymkode: 1cbd3...79a Jeg og! Har imigran nesespray ved anfall, men før brukte jeg de langt over dosering, mens nå går de ut på dato innimellomg fordi det er så sjelden jeg bruker de. Anonymkode: 7ad02...152 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #14 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har tidvis vært veldig plaget med aura og påfølgende migrene. Har medisiner. Etter at jeg begynte med isbading/badstu hele året har jeg blitt nesten medisinfri. Gjør dette stort sett hver helg. Anonymkode: 73d35...266 Det er ikke farlig med isbad på et hode som er i helspenn av migrene? Jeg har medisiner mot dette, men våger ikke å ta de. Blir så utrolig kvalm av triptaner, men Ibux og Paracet tar jeg. Når aura kommer så får jeg ikke hodepine, men auraen gjør meg nervøs og redd. Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #15 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke farlig med isbad på et hode som er i helspenn av migrene? Jeg har medisiner mot dette, men våger ikke å ta de. Blir så utrolig kvalm av triptaner, men Ibux og Paracet tar jeg. Når aura kommer så får jeg ikke hodepine, men auraen gjør meg nervøs og redd. Anonymkode: f6668...ec3 Psykolog for å få bukt med angsten din. Ibux og Paracet hjelper ikke mot migrene. Anonymkode: fb4f5...751 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #16 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Psykolog for å få bukt med angsten din. Ibux og Paracet hjelper ikke mot migrene. Anonymkode: fb4f5...751 Ja, enig der. Paracet tar smertetoppen hvertfall. Anonymkode: f6668...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #17 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke farlig med isbad på et hode som er i helspenn av migrene? Jeg har medisiner mot dette, men våger ikke å ta de. Blir så utrolig kvalm av triptaner, men Ibux og Paracet tar jeg. Når aura kommer så får jeg ikke hodepine, men auraen gjør meg nervøs og redd. Anonymkode: f6668...ec3 Jeg har heller ikke hodepine, men aura som er prikkete i halve fjeset og hodet, kan kjennes ut som lammelse. Min migrene trigges av en viss type stress. Jeg isbader ikke MENS jeg har aura eller migrene. Da får jeg ikke gjort noe som helst. Ta det andre dager. Anbefaler å prøve deg frem, ikke hopp rett uti med hodet under. Bruk gode neoprensko eller bad med ullsokker, viktig! Senk deg sakte og kontrollert nedi vannet. Bare dypp første gang. Du skal ikke bli veldig nedkjølt. Så tar du det gradvis etter hvert som du blir trygg. Senke deg ned til halsen og tell til tre osv. Lurt å begynne nå før vannet blir for kaldt. Sjøen er kaldest i mars. Føler at kroppen får en slags restart. Varm badstu og kombinasjonen med kaldt bad er utrolig godt for muskler også. Sover veldig godt etterpå (jeg sliter med søvn). Husk å drikke vann undervegs. Jeg har alltid vært en pyse på bading. Men dette har jeg klart å lære meg med en utrolig helsegevinst. Om det er lange perioder uten bading, blir migrenen verre. Anonymkode: 73d35...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #18 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Psykolog for å få bukt med angsten din. Ibux og Paracet hjelper ikke mot migrene. Anonymkode: fb4f5...751 ☝🏻 Anonymkode: 7ad02...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 18. november 2024 #19 Del Skrevet 18. november 2024 Det finnes forebyggende behandling som er spesielt egnet for migreneaura. Det høres ut som du kan ha behov for det. Uansett er migrene en sykdom man må lære å leve med, ikke kjempe mot. Det finnes ingen kur, og 50% bedring av forebyggende behandling regnes som suksess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #20 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har dere gode råd og tips? Sliter med mye migrene, både med og uten aura. Får så angst av dette, grunnet redsel for slag. Tør ikke ta medisiner rett, fordi angsten vokser med tanke på bivirkninger. Jeg sliter mye med aura. Opp til 1-2 pr dag. Er det andre som opplever dette? Hva gjør dere slik at det går over? Anonymkode: f6668...ec3 Du bør få psykologhjelp så du tar medisinen etter boka, noe annet er både helseskadelig og tullete av deg. Anonymkode: 86fb1...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå