AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Skrevet 17. november 2024 Hei, Jeg har funnet en psykolog i en annen kommune som jeg kunne tenke meg behandling av. Dette er en avtalespesialist, men usikker på om man kan få behandling av en avtalespesalist i en annen kommune? Evt hvordan går man frem? Anonymkode: bd2e5...4dc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Skrevet 17. november 2024 Har ingen betydning hvilken kommune vedkommende er i. Anonymkode: bdcf1...58a 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, Jeg har funnet en psykolog i en annen kommune som jeg kunne tenke meg behandling av. Dette er en avtalespesialist, men usikker på om man kan få behandling av en avtalespesalist i en annen kommune? Evt hvordan går man frem? Anonymkode: bd2e5...4dc At du har funnet en avtalespesialister betyr ikke dermed at du får timer hos denne. Alle søknader skal nå sendes til et felles inntak i din helseregion, så avgjør de hvem du får time hos. Velger du å gå privat og betale alt selv, så kan du velge og vrakte etter hva du har lyst til. En annen sak er at når du skal over kommunegrensen til spesialist som finnes i din egen kommune, så må du og undersøke om du får rett på pasientreiser sine godtgjørelser. Anonymkode: cfbb5...9cd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At du har funnet en avtalespesialister betyr ikke dermed at du får timer hos denne. Alle søknader skal nå sendes til et felles inntak i din helseregion, så avgjør de hvem du får time hos. Velger du å gå privat og betale alt selv, så kan du velge og vrakte etter hva du har lyst til. En annen sak er at når du skal over kommunegrensen til spesialist som finnes i din egen kommune, så må du og undersøke om du får rett på pasientreiser sine godtgjørelser. Anonymkode: cfbb5...9cd https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/slik-velger-du-steg-for-steg/ Jeg fant ut av det. Man kan velge hvor og hvem man henvises til, men kan bli avvist hvis de ikke har kapasitet. Krysser fingrene for at det er mulig å få til. Pasientreiser trenger jeg ikke, da jeg kjører selv😊 Anonymkode: bd2e5...4dc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/slik-velger-du-steg-for-steg/ Jeg fant ut av det. Man kan velge hvor og hvem man henvises til, men kan bli avvist hvis de ikke har kapasitet. Krysser fingrene for at det er mulig å få til. Pasientreiser trenger jeg ikke, da jeg kjører selv😊 Anonymkode: bd2e5...4dc Dette gjelder somatikk. Psykisk helsehjelp har egne regler. Du skal heller ikke regne med at der er kapasitet ledig, på psykisk helsehjelp, da dette er et pressområde. Anonymkode: cfbb5...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #6 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/slik-velger-du-steg-for-steg/ Jeg fant ut av det. Man kan velge hvor og hvem man henvises til, men kan bli avvist hvis de ikke har kapasitet. Krysser fingrene for at det er mulig å få til. Pasientreiser trenger jeg ikke, da jeg kjører selv😊 Anonymkode: bd2e5...4dc Nei du fant ikke ut av det. Fra 1. september i år går alle henvisninger via det DPS. Anonymkode: 8b72b...079 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei, Jeg har funnet en psykolog i en annen kommune som jeg kunne tenke meg behandling av. Dette er en avtalespesialist, men usikker på om man kan få behandling av en avtalespesalist i en annen kommune? Evt hvordan går man frem? Anonymkode: bd2e5...4dc Du ber fastlegen henvise deg til psykolog og spesifisere i søknaden at du ønsker avtalespesialist og ev hvilken avtalespesialist (begrunn godt i så fall, feks med spesiell kompetanse). Så lenge det er samme fylke kan du henvises til avtalespesialist i annen kommune. Men det er dps som bestemmer, og de velger den som er ledig, ikke hva du har behov for. Anonymkode: b7a9d...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #8 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du ber fastlegen henvise deg til psykolog og spesifisere i søknaden at du ønsker avtalespesialist og ev hvilken avtalespesialist (begrunn godt i så fall, feks med spesiell kompetanse). Så lenge det er samme fylke kan du henvises til avtalespesialist i annen kommune. Men det er dps som bestemmer, og de velger den som er ledig, ikke hva du har behov for. Anonymkode: b7a9d...cf8 Ser litt mørkt ut dette. Det er ikke i samme fylke heller. Er snakk om spesialkompetanse som jeg ikke finner her jeg bor. Avtalespesialister skulle ringe meg i morgen, så får vi se om det er en måte man kan vri seg gjennom systemet på🥴 Må evt vurdere å gjør det privat hos samme person, men økonomisk ganske håpløst😖 Anonymkode: bd2e5...4dc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #9 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser litt mørkt ut dette. Det er ikke i samme fylke heller. Er snakk om spesialkompetanse som jeg ikke finner her jeg bor. Avtalespesialister skulle ringe meg i morgen, så får vi se om det er en måte man kan vri seg gjennom systemet på🥴 Må evt vurdere å gjør det privat hos samme person, men økonomisk ganske håpløst😖 Anonymkode: bd2e5...4dc Du må som de andre skriver få henvisning av fastlegen. Denne sendes til et felles henvisningsmottak for vurdering. Du kan ønske deg en avtalespesialist og ønske deg en bestemt person, men blir helt opp til DPS om de vurderer om det er rett sted for deg. det finnes ingen måter å vri seg gjennom systemet som du skriver. Du kan begrunne hvorfor du ønsker denne personen, og så vurderer henvisningsmottaket det og gir deg svar. Anonymkode: acbfa...b73 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #10 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må som de andre skriver få henvisning av fastlegen. Denne sendes til et felles henvisningsmottak for vurdering. Du kan ønske deg en avtalespesialist og ønske deg en bestemt person, men blir helt opp til DPS om de vurderer om det er rett sted for deg. det finnes ingen måter å vri seg gjennom systemet som du skriver. Du kan begrunne hvorfor du ønsker denne personen, og så vurderer henvisningsmottaket det og gir deg svar. Anonymkode: acbfa...b73 Når jeg snakker om å vri meg gjennom systemet tenker jeg ikke å komme foran på noe vis altså, men å få noen tips til hva som kan være lurt å legge vekt på i henvisning. Problemstillingen min har jeg allerede drøftet med spesialisten. Hun er ganske sikker på at hun kan hjelpe. Min nåværende psykolog har vært pådriver av denne behandlingen, men skjønner jo at det er DPS som til syvende og sist bestemmer. Jobber selv innen for rus og vet hvor viktig en god henvisning er for å få riktig hjelp. Så får jeg bare krysse fingrene. Vet jeg høres dritsær ut, men det er denne spesialisten eller ingenting. Men tusen takk for svar. I hvert fall klokere på hva som er gangen i det😊 Anonymkode: bd2e5...4dc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg snakker om å vri meg gjennom systemet tenker jeg ikke å komme foran på noe vis altså, men å få noen tips til hva som kan være lurt å legge vekt på i henvisning. Problemstillingen min har jeg allerede drøftet med spesialisten. Hun er ganske sikker på at hun kan hjelpe. Min nåværende psykolog har vært pådriver av denne behandlingen, men skjønner jo at det er DPS som til syvende og sist bestemmer. Jobber selv innen for rus og vet hvor viktig en god henvisning er for å få riktig hjelp. Så får jeg bare krysse fingrene. Vet jeg høres dritsær ut, men det er denne spesialisten eller ingenting. Men tusen takk for svar. I hvert fall klokere på hva som er gangen i det😊 Anonymkode: bd2e5...4dc Ja, en god henvisning er utrolig viktig. Har hørt om andre som har skrevet et eget brev som fastlegen har lagt ved henvisningen, men vet ikke om det har noe å si. Tenkte på om du da kunne argumentert for hvorfor du ønsker å gå til akkurat denne spesialisten. Er det lov å spørre hva slags spisskompetanse eller behandlingsmetode hun tilbyr? Jeg går til psykodynamiker selv og er usikker på om det er riktig for meg. Prøver å lære om andre typer behandling. Anonymkode: acbfa...b73
Wilma89 Skrevet 18. november 2024 #12 Skrevet 18. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, en god henvisning er utrolig viktig. Har hørt om andre som har skrevet et eget brev som fastlegen har lagt ved henvisningen, men vet ikke om det har noe å si. Tenkte på om du da kunne argumentert for hvorfor du ønsker å gå til akkurat denne spesialisten. Er det lov å spørre hva slags spisskompetanse eller behandlingsmetode hun tilbyr? Jeg går til psykodynamiker selv og er usikker på om det er riktig for meg. Prøver å lære om andre typer behandling. Anonymkode: acbfa...b73 EMDR traumebehandling Endret 18. november 2024 av Wilma89
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #13 Skrevet 18. november 2024 Wilma89 skrev (2 timer siden): EMDR traumebehandling Takk for at du deler. Håper det hjelper for deg. Anonymkode: acbfa...b73
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Skrevet 15. januar Hvis en annen noen gang har samme problemstilling vil jeg bare dele at jeg har fått innvilget behandling hos ønsket avtalespesialist i en annen kommune😊 Anonymkode: bd2e5...4dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå