Madcap Skrevet 17. november 2024 #1 Del Skrevet 17. november 2024 (endret) Vi har tenkt å lage en kontrakt som gjelder fra når barnet er 10år frem til 18år. Kontrakten vil være om røyking, oppførsel, skolearbeid og sport. Belønningen vil være førerkort på lettmotorsykkel ved fylt 16år og førerkort på bil når fylt 18år. Noen som har noen pedagogiske meninger med slik kontrakt sammen med et barn? Har det noe for seg eller blir det bare en gimmik Endret 17. november 2024 av Madcap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Del Skrevet 17. november 2024 Fra når ungen er 10?! Ett BARN skal holdes ansvarlig for om 8 år eldre h*n får lappen av dere? Wow… det var helt sinnsvakt tidlig. Anonymkode: e8233...374 20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Del Skrevet 17. november 2024 Vi fikk et større beløp til 18-årsdagen hvis vi ikke røyket eller snuset. Dette var på 90-tallet. Beløpet var omtrent nok til at vi fikk dekket førerkort. Det var aldri snakk om noen kontrakt, og tror ikke de nevnte det før jeg kanskje var i 12-årsalderen. Søsknene mine visste det tidligere, siden jeg var eldst. Synes det er mye å pålegge en 10-åring masse regler om oppførsel for å få lappen, og kontrakt virker bare teit. Jeg er absolutt for en slags muntlig avtale, men det bør linkes opp til én ting (eksempelvis røyk/snus), og ikke masse forventninger til oppførsel, karakterer, sport osv. Er ikke disse ungene under nok press i ungdommen allerede? Anonymkode: bd99d...74d 11 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Del Skrevet 17. november 2024 Det er for tidlig synest jeg. Hvorfor skal dere ha kontrakt om dette i utgangspunktet? Er dere villig til å gjennomføre? Om ungdommen er utpå en eneste gang så skal hen ikke få sertifikat? En tiåring har ikke forutsetninger for å «signere» på noe slikt. Det framstår direkte uetisk. Så sjukt mye som kan skje fram til hen er 16. Jeg har 3 tenåringer (13,16,19) og kunne virkelig ikke tenkt meg noe sånt. Hørte om slikt for tretti år siden, men nå er det vel ingen som driver med slikt. Min eldste fikk lappen, og skjønner av seg selv at hen må bistå mer hjemme og etterhvert kjøre på småsøsken til trening, handle osv. Anonymkode: c1b12...677 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Del Skrevet 17. november 2024 Ønsker du å lære barnet at penger fra dere foreldre må tjenes ved å justere adferd? For du skal vøre veldig forsiktig med denne leken, ts. Jeg kjenner foreldre som har brukt den og som (meget velfortjent) har fått et «f* dere» i retur. Problemet med å si til noen at «du må danse etter min pipe for å få penger» er at det kun viser deg om de er villige til å danse for å få penger. Og når du først vet det - at barna dine ikke har ryggrad nok til å be deg ryke og reise? Da vet du at du har oppdratt dem til å tjene penger på adferd. Det inkluderer «ikke røyke», ja. Det inkluderer også «kle av seg på nettkamera». Du foreslår altså å sette deg selv i en situasjon der du kun - og kun bare - har oppdratt ungene godt om de viser deg fingeren. Anonymkode: 3eaf5...409 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. november 2024 #6 Del Skrevet 17. november 2024 Det er rimelig optimistisk å tro at en tiåring klarer å forholde seg til en såpass lang tidshorisont. Det er i hvertfall min erfaring med tiåringer. Dersom en 16/17 åring finner ut at de vil røyke, så klarer de å få det til uavhengig av om lappen ryker eller ikke. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Del Skrevet 17. november 2024 Madcap skrev (13 minutter siden): Vi har tenkt å lage en kontrakt som gjelder fra når barnet er 10år frem til 18år. Kontrakten vil være om røyking, oppførsel, skolearbeid og sport. Belønningen vil være førerkort på lettmotorsykkel ved fylt 16år og førerkort på bil når fylt 18år. Noen som har noen pedagogiske meninger med slik kontrakt sammen med et barn? Har det noe for seg eller blir det bare en gimmik Om fire år kan du ta fram dette igjen. Og husk godt kjøreutstyr på guttungen når han kjører lett motorsykkel. Anonymkode: f9706...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #8 Del Skrevet 17. november 2024 Det er en grunn for at den norske lov skiller på barn og voksen, og at en 10 åring ikke kan signere (juridisk) bindende dokumenter. en 10 åring har ingen forutsetning for å forstå omfanget av denne kontrakten, hvilke valg, utfordringer og press hen kan møte senere i livet, ei heller om fremtidens ønsker, personlighet, moral eller behov. dere som foreldre kan ikke holde en 18 åring ansvarlig for hva hen signerte som 10 åring, eie heller som 16 åring. Anonymkode: bf1fe...946 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 17. november 2024 #9 Del Skrevet 17. november 2024 Eneste du oppnår er et barn som skjuler ting og lyver . 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #10 Del Skrevet 17. november 2024 Virker helt meningsløst. En tiåring har ingen forutsetning for å si noe annet enn: Jaa!! til en sånn kontrakt, hvorfor skulle h*n det? Det er jo ikke noe å vurdere en gang for vedkommende. Hun/han er sikkert hellig overbevist om at h*n aldri kommer til å røyke, drikke, ha sex, omgås noen andre som gjør dette, det er jo ikke noe h*n har det minste lyst til, så selvfølgelig vil hun/han si ja. Den kontrakten er akkurat like lite verdt som vanlige formaninger fra dere om å avstå fra slikt, og forsikringer fra barnet om at selvsagt ikke. Når h*n er 14 kan dere vurdere noe slikt, men hver ting for seg. «Røyking, drikking, skolearbeid og sport», det er for omfattende og vagt, det kan tolkes som « hvis du ikke oppfører deg slik vi forventer til en hver tid på alle arenaer, blir du straffet». Anonymkode: 51c46...e33 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Del Skrevet 17. november 2024 Fin måte å oppfordre til uærlighet, spør du meg! Barn/Ungdom vil alltid teste ut ting, og velge minste motstands vei. Ta heller en prat om disse tingene, bygg opp en god, gjensidig relasjon, ha tillit (men ikke vær naiv!!) og kommuniser med barnet. Barn er her og nå, selvfølgelig vil barnet si seg enig i kontrakten, men her legger du opp til failure. Det blir det enklere for å barnet å ljuge kontra å innrømme om hen skulle bli fristet til å teste en øl/sigg/snus, for lappen vil vel alle ha? Jeg ønsker heller at barna er ærlige og kan komme og prate med meg, enn unna-snusking og ljuging.. Hilsen mor som har overlevd 5 tenåringer (samt at denne moren også er pedagog og jobber på ungdomsskole) Anonymkode: 3b4eb...116 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Del Skrevet 17. november 2024 En slik kontrakt er det samme som å si at barnet ikke kan snakke om ting hjemme. Disse avtalene var det enkelte som hadde når jeg var ung, en venninne ble voldtatt på fest og turte ikke fortelle det hjemme pga avtalen. Dette kan skje ditt barn også. Anonymkode: e7e14...502 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #13 Del Skrevet 17. november 2024 Hvordan kan man engang komme på en sånn idé…? Anonymkode: 9adf9...1cf 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #14 Del Skrevet 17. november 2024 Myml1 skrev (8 minutter siden): Eneste du oppnår er et barn som skjuler ting og lyver . 💯 Anonymkode: ef73f...643 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. november 2024 #15 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om fire år kan du ta fram dette igjen. Og husk godt kjøreutstyr på guttungen når han kjører lett motorsykkel. Anonymkode: f9706...0a1 Det hjelper veldig lite med godt kjøreutstyr. Lett motorsykkel er det farligste kjøretøyet en kan benytte. Galskap å tillate det. Tanks-fører i Ukraina har omtrent samme dødsrate som lett motorsykkel i Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #16 Del Skrevet 17. november 2024 En på ti år er for liten til en sånn kontrakt. Og tenk på hva du gjør om barnet skulle feile noe det nok vil gjøre, er du klar for å nekte barnet ditt sertifikat betalt av dere over en glipp eller tre i ungdomstiden. Mine besteforeldre hadde noe sånt til oss, vi skulle få gullklokke om vi ikke startet å røyke før konfirmasjonen. Og alle fikk jo klokka, både de som hadde teste røyk og de som ikke hadde. Anonymkode: d6072...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #17 Del Skrevet 17. november 2024 Viktig å ikke røyke sånn at han kan kjøre seg ihjel røykfri på motorsykkel. Anonymkode: 58ef4...715 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #18 Del Skrevet 17. november 2024 Madcap skrev (1 time siden): Vi har tenkt å lage en kontrakt som gjelder fra når barnet er 10år frem til 18år. Kontrakten vil være om røyking, oppførsel, skolearbeid og sport. Belønningen vil være førerkort på lettmotorsykkel ved fylt 16år og førerkort på bil når fylt 18år. Noen som har noen pedagogiske meninger med slik kontrakt sammen med et barn? Har det noe for seg eller blir det bare en gimmik Hva su ønsker å gjøre med dine barn, må du selv bestemme. Men min innvendig er at en 10. åring er for ung til å forstå og til å inngå en slik type kontrakt, selv med sine foreldre. Du kommer og langt lengre med god kommunikasjon go gode verdier fra foreldre til barn, fra barnets dag en av. Anonymkode: c8bce...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #19 Del Skrevet 17. november 2024 Ofte får man et inntrykk av en ts ved å gå inn på profilen til vedkommende. Anonymkode: c8bce...9e5 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet 17. november 2024 #20 Del Skrevet 17. november 2024 Vi strever alle med å faktisk leve opp til «truslene» vi kommer med i hverdagen, om ikke barnet gjør eller ikke gjør, ditt eller datt. Så kan man jo alltids diskutere hvor god barnepppdragelse den strategien er. Men dette er er jo dømt til å enten gå inn i kategorien «tomme trusler» (premiere uavhengig av «innsats»), eller at barnet mislykkes. Ser ingen oppside, overhodet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå