AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Del Skrevet 17. november 2024 Eller er det bare helt tilfeldig? Jeg er 100% alenemor og veldig mange påpeke hvor heldig jeg er som har et barn som klarer å leke alene. Hun er 3 år og har lekt alene siden før hun var 2, men det blir lettere og lettere. Vet ikke om jeg er heldig, eller om det bare er sånn jeg har lagt opp livet vårt? Jeg ønsker ikke å bruke skjerm som barnevakt, så derfor ser vi stort sett bare på barnetv sammen. Og en sjelden gang bruker jeg det som barnevakt hvis jeg er sykt sliten og må lage middag og hun er uregulert. Men i dag for eksempel, har hun lekt alene/tegna i kanskje 5 timer til sammen, jeg har lekt med henne kanskje i 30min og ellers gjort husarbeid, dusja osv. Jeg har jo måttet lage middag og ta meg av henne siden hun var baby, og siden jeg ikke ville bruke skjerm så har hun blitt veldig vant til det. Da hun var under 2 var det veldig mye gråting. Gjerne på gulvet ved siden av meg mens jeg trøsta henne selvfølgelig. Av og til hjalp hun til eller satt i bæresele, men ofte så lå hun og sutra mens jeg lagde middag. Men det bare gikk seg til på en eller annen måte. Og på dager som i dag, hvor vi bare tar det helt rolig og er sammen hjemme, så er hun veldig flink å leke alene. Er det bare jeg som er heldig? Anonymkode: dac02...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Del Skrevet 17. november 2024 Mine så svært lite skjerm i treårsalder, en lekte veldig bra alene og alltid gjort det, andre barnet var og er fortsatt veldig dårlig på det. Så forklaringen er nok ikke automatisk skjermbruk nei. Anonymkode: 0f809...319 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Del Skrevet 17. november 2024 Det vil vel kanskje bli verre når hun blir eldre hvis hun ser at du sitter på telefonen i stedet for å leke med henne? Anonymkode: 0871a...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Del Skrevet 17. november 2024 Sikkert ikke det du vil høre, men du har bare vært heldig. Hilsen en med to barn som er helt ulike på dette og var det helt fra fødselen. Anonymkode: 6f441...6bc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Del Skrevet 17. november 2024 Det har en veldig stor innvirkning. Hvor mange barn var det som ikke lekte selv når vi var små? Det fantes ikke. Mine to er også forskjellige, den ene mye mer kreativ og har lekt mer enn den andre. Den yngste er mindre kreativ og vanskeligere å få i lek alene når han er større, men de leker likevel lang langt mer enn andre barn på samme alder. Så skjerm har absolutt!! en innvirkning. Anonymkode: 83afe...86a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #6 Del Skrevet 17. november 2024 Noen barn er dårlige på å leke alene selv om de aldri har hatt skjerm. Men barn som får mye skjerm tidlig blir uansett dårlige på å leke alene. Så det at barnet ikke klarer å leke alene betyr ikke at de har fått mye skjerm. Du kan gjøre «alt riktig» og fortsatt få et barn som krever mye interaksjon fra andre. Anonymkode: 305ad...0d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Del Skrevet 17. november 2024 Dette tror jeg er medfødt. I alle fall når barna er helt små. Jeg og en venninne har jevngamle barn. Min datter har alltid vært utrolig flink til å aktivisere seg selv. Da hun var baby, så hadde hun det fint i babygym uten at vi var oppi henne, og dette har fortsatt med at hun er superflink å aktivisere seg selv, hun er to år nå. Vi leker med henne selvfølgelig, men mye mindre enn venninna mi. De må aktivisere dattera hele tida, hun leker ikke alene/selvstendig i det hele tatt. Jeg kjenner dem godt, og de har ikke latt barnet ha noe særlig skjerm, altså samme som oss. Nå er jentene bare to år, men det har vært veldig tydelig fra starten at de bare er veldig ulike mtp dette. Anonymkode: d6028...80a 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #8 Del Skrevet 17. november 2024 Nå er mine 2 barn unge voksne, så de så veldig lite på skjerm som små barn. Og ene ville underholdes og lekes med, store deler av tiden. Andre barnet lekte veldig fint alene. Anonymkode: 5b25f...1bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #9 Del Skrevet 17. november 2024 Flaks og personlighet Anonymkode: 90693...9b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 17. november 2024 #10 Del Skrevet 17. november 2024 Eh? Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #11 Del Skrevet 17. november 2024 Skjermbruk kan sikkert bidra. Selv har jeg aldri vært flink å leke, og jeg var barn på 80-tallet. Vi så barne tv etterhvert, men ellers tilnærmet null tv-tid frem til jeg var 10-11 år. Så det forklarer ikke min mangel på lek og fantasi. Jeg ville helst bare være med voksne. Har både eldre og yngre søsken som alle lekte masse. Anonymkode: 02d51...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #12 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg innrømmer at våre i perioder(og totalt sett) har fått alt for mye skjerm. Nå er de 3 og 5. Med mindre de er veldig slitne ser de litt på iPad før de legger den bort og leker sammen eller alene hver for seg. Jeg ser at de koser seg med å leke på egen hånd, tegne, holde på med playdough osv.. Anonymkode: a643e...f8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #13 Del Skrevet 17. november 2024 Tror det er helt individuelt. Våre 3 barn har hatt rimelig fri tilgang til skjerm, og ett av barna hatet å leke alene frem til hun begynte på skolen, mens de andre har lekt veldig fint alene hele livet. Anonymkode: 59f17...807 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #14 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen barn er dårlige på å leke alene selv om de aldri har hatt skjerm. Men barn som får mye skjerm tidlig blir uansett dårlige på å leke alene. Så det at barnet ikke klarer å leke alene betyr ikke at de har fått mye skjerm. Du kan gjøre «alt riktig» og fortsatt få et barn som krever mye interaksjon fra andre. Anonymkode: 305ad...0d6 Å? Jeg er i praksis alene med min gutt (far jobber offshore) og jeg har brukt MYE tv helt fra starten. Er ikke helt skapt for å finne på noe lurt og tyr altfor raskt til tv. Min gutt er superflink til å leke selv! Han forsvinner gjerne inn på rommet sitt og leker selv om det er barneprogram på tv. Kanskje han er lei? Ikke vet jeg, men jeg må jo lage mat og gjøre husarbeid og da er det ingen andre til å underholde han, så min teori er heller at barn av aleneforeldre blir flinkere til å leke selv fordi de må, uavhengig av hva som flimrer forbi på idiotboksen. Anonymkode: 6e5fa...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #15 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg tror ikke det er skjerm som gjør barn dårlige til å leke selv. Det er foreldre som leker alt for mye med dem som gjør det. Barna blir vandt med konstant voksenoppfølging. Anonymkode: f570d...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #16 Del Skrevet 17. november 2024 De fleste barna jeg kjenner til som er dårlig på å leke alene er nettopp det fordi foreldrene alltid har sitti å varta de opp med det ene og det andre. De har aldri lært å leke alene. Anonymkode: 516d6...dd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #17 Del Skrevet 17. november 2024 Har en av hver. Lik oppdragelse / skjermtilgang. Den av de som ikke leker selv er den som er minst interessert i skjerm. Anonymkode: 2d1b6...d5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #18 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette tror jeg er medfødt. I alle fall når barna er helt små. Jeg og en venninne har jevngamle barn. Min datter har alltid vært utrolig flink til å aktivisere seg selv. Da hun var baby, så hadde hun det fint i babygym uten at vi var oppi henne, og dette har fortsatt med at hun er superflink å aktivisere seg selv, hun er to år nå. Vi leker med henne selvfølgelig, men mye mindre enn venninna mi. De må aktivisere dattera hele tida, hun leker ikke alene/selvstendig i det hele tatt. Jeg kjenner dem godt, og de har ikke latt barnet ha noe særlig skjerm, altså samme som oss. Nå er jentene bare to år, men det har vært veldig tydelig fra starten at de bare er veldig ulike mtp dette. Anonymkode: d6028...80a Min eldste var også slik, kunne ligge ganske lenge under babygymmen og kose seg. Jeg var jo selvsagt hele tiden i nærheten og fulgte med, men så lenge barnet koste seg så jeg ingen grunn til å sitte oppå ungen og bekrefte og kommentere konstant. Vi gjorde selvsagt mye sammen også, som å synge og gjøre ulike finger- og tærleker på babystadiet, og lesing og leking når barnet ble eldre. Men jeg har hatt behov for, eller at det var nødvendig, å sitte oppå barnet når det leker godt på egenhånd. Har faktisk opplevd negative kommentarer rundt dette, av folk som mente barnet fikk for lite oppmerksomhet eller at barnet nok var god til å leke selv fordi det hadde fått for lite oppmerksomhet og derfor ble tvunget til å lære seg å leke og aktivisere seg selv. Sånn kan fort skje når man har på seg de negative brillene og absolutt skal lete etter noe å kritisere. Anonymkode: 2af73...25c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #19 Del Skrevet 18. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De fleste barna jeg kjenner til som er dårlig på å leke alene er nettopp det fordi foreldrene alltid har sitti å varta de opp med det ene og det andre. De har aldri lært å leke alene. Anonymkode: 516d6...dd1 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror ikke det er skjerm som gjør barn dårlige til å leke selv. Det er foreldre som leker alt for mye med dem som gjør det. Barna blir vandt med konstant voksenoppfølging. Anonymkode: f570d...de9 Dette er jo bare tull, all den tid de er "overlatt" til deg selv og leker selv i barnehagen. Min hang bokstavlig talt på oss frem til 2,5 år, da begynte han å leke masse selv, var vanskelig å rive ut av leken, hadde alltid blitt "underholdt" før dette. Anonymkode: 6f441...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #20 Del Skrevet 18. november 2024 Noen barn leker greit alene og andre gjøre ikke det. Skjerm kan jo spille inn men mine lekte og de så film, de hentet inspirasjon fra film når de lekte. Vi gjorde også det på 70 og 80 tallet, vi så cowboyfilmer og dro ut i skogen med "våpen" og fjør. Anonymkode: 2d892...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå