Gå til innhold

Seponert på bipolarmedisiner, og fått tilbake meg selv. Hva da med de rundt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen bipolar 2, fått den i voksen alder og lenge etter jeg satt barn til verden. 
Fikk diagnosen ved en tilfeldighet der jeg ble utredet for somatisk sykdom. 
Så jeg har levd uten medisiner hele mitt liv, bortsett fra siste året. 
Det siste året har jeg følt at jeg har mistet meg selv, jeg har også store problemer kognitivt. Klarer ikke å henge med i samtaler, glemmer fort, forteller ting om og om igjen osv: 

Var hos legen og vi ble enige om at jeg skulle seponere, han tenkte kanskje å prøve nye medisiner. Jeg orker ikke mer medisiner nå, jeg har prøvd enormt mange forskjellige medisiner de siste årene. Masse bivirkninger, legebesøk osv da for andre sykdommer enn bipolar. 

Den siste uken har jeg sakte følt meg som meg selv igjen, jeg har fått tilbake kreativiteten min, jeg klarer å være med i samtaler igjen og er generelt mer "våken"z. Har vært vanskelig at jeg ikke har vært kreativ for den delen er så stor del av meg. 

Ja, jeg er tyngre til sinns nå, mer trøtt, sliten, humøret svinger og jeg må virkelig jobbe med meg selv for å utføre de daglige oppgavene vi mennesker har :) 

Så har du familien da, humøret svinger og det går så klart utover de også. Jeg blir plutselig mer lei meg eller analyserer mer hva mannen f.eks sier, jeg blir også sint. 

Så hvem bør man medisinere seg egentlig for? Bør man gjøre det for de rundt eller for seg selv? Jeg snakket med mannen før jeg sluttet, han syntes jeg skulle slutte han også. Han så hvordan jeg hadde det, likevel så tenker jeg kanskje det er best for de rundt at jeg går på medisiner? 
Ble langt dette. Dere som lever med bipolare eller det selv, hva er deres erfaring 

Anonymkode: 6a8e1...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kva er seponert?

Anonymkode: c14d8...dc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kva er seponert?

Anonymkode: c14d8...dc6

Sluttet å ta medisinen.

Anonymkode: e8c54...d87

Skrevet

Du må jo huske at den ekstra energien, de kreative tankene, det er lett å følge samtaler fordi andre virker tregere ect, er sykdommen.

Du kan jo gå på en lav dose medisin. 

Å gå rundt å være sur og mistolke, sliter veldig på andre i lengden. Kanskje mer enn de tror selv.

Anonymkode: c7e44...b01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må jo huske at den ekstra energien, de kreative tankene, det er lett å følge samtaler fordi andre virker tregere ect, er sykdommen.

Du kan jo gå på en lav dose medisin. 

Å gå rundt å være sur og mistolke, sliter veldig på andre i lengden. Kanskje mer enn de tror selv.

Anonymkode: c7e44...b01

Jeg går ikke rundt å er kun sur. Bipolar er ikke kun sur, men svingninger. 
Jeg er både glad, lei meg og sur, det svinger derimot mer enn andre. 
Jeg klarer ikke å følge samtaler på medisiner, det er ikke for at jeg ikke for oppfatter andre trege. Det er for jeg forstår ikke hva som blir sagt, jeg får ikke ord jeg har i hode ut av munnen. Det er veldig vanskelig å forklare, men det er som jeg ikke er den som er der. 

Å være kreativ er ikke kun i sykdomsperioder, det er meg, jeg har alltid vært det og det er slik jeg finner ro. Jeg er ikke hypoman da. 
Når jeg er hypoman så sover jeg lite, er en som mestrer  alt ved mine roller som mor, kjæreste, venn, datter, trener (ofte før andre tenker å stå opp), jobben får jeg gjort masse og energien er på topp. 
Når man er bipolar så er man ikke enten hypoman eller deprimert hele tiden. Alt ved personen er ikke sykdom. 
Kreativ har jeg vært hele mitt liv også i periodene jeg har vært deprimert, det er den som holder hode mitt over vann. 
Ja, det er nok vanskelig for de rundt også å være med en som svinger. Derfor vil jeg gjerne høre fra de som har eller lever med de som er bipolare. 

Miste meg selv helt er vanskelig, og ikke fungere blant andre mennesker er vanskelig, og om det er uforenlig å være medisin fri og familie så blir jeg usikker på hva jeg bør gjøre. 
Vet mannen sier at jeg må kjenne at jeg har det bra, men kanskje det er viktigere at de lever med en som er mer flat? 🤔

Skrevet

Bra for deg. Jeg skulle ønske jeg kunne ha begge deler. Savnet min kreativitet, men etter seponering ( og egentlig noe  før) fikk jeg helt grusomt hypomanisk tilstand. Har vært ekstremt kreativ, men prisen ble å ikke være meg selv over lengere periode. Slet meg helt ut og ødela liver mitt. Bra å høre at det kan gå så bra, som med deg. Hater tanken på at jeg skal ta piller resten av livet. 😔

Anonymkode: fca87...3c1

Skrevet

Noen med erfaring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen med erfaring?

Hei, jeg skrev om min erfaring? 

Bestemte å gå tilbake til medisiner. 

Anonymkode: fca87...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...