Gå til innhold

Piffe opp vaniljeis til gjester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du trenger jo ikke «piffe opp» en kule god vaniljeis. Må den piffes opp har du ikke kjøpt god nok kvalitet. Har du kjøpt god nok kvalitet ønsker du nyte den som den er.

Anonymkode: 04072...ff2

Smaken blir monoton, uansett om det er førsteklasses vanlijeis. Indrefilet. Eller selv hummer eller østers. 

Anonymkode: 31050...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varme sjokoladesausen i denne oppskriften: https://www.nigella.com/recipes/pears-belle-helene Det er gjort på 5 min og gjøres etter at du har laget kaffen klar (for du skal bruke varm kaffe i sausen). Jeg har også ofte en klunk armagnac i sausen tilslutt.

Hvis du har en boks hermetiske pærer på lur liker det kan du selvsagt også lage en quickfix-versjon av hele desserten.

Anonymkode: 04b4c...165

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er aktuelt, men en espressoshot over (affogato) er et bra voksenalternativ også☺️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er noe du skal ha «på lur» så hadde jeg tenkt ferdig saus av noe slag, alt etter hva du liker. Jordbær, (salt) karamel, lakris, sjokolade osv, ulike typer strøssel som god krokan eller hakkede nøtter/peanøtter. Barn er vel nesten alltid glad i oboy på, eller non stop.
Kjeks er jo godt, både gullvafler og andre. Jeg vil slå et slag for pepperkaker nå mot jul, eller de nye Oreokjeksene med pepperkakesmak. Krumkaker og havreflarn er også godt. 
Å ha fryste bær tilgjengelig, eller hermetisk frukt er også godt. Bjørnebær og kirsebær er litt mer «fancy», men alle typer bær er godt.
Nora sine fruktkompotter er det også en del som liker. Jeg hadde personlig droppet sviskekompot, men jordbær/rabarbra, kirsebær, og den med eple/kanel er nok gode, og mulig den med aprikos også. 

Jeg hadde nok hatt en kombinasjon av flere, som for eksempel kjeks og fryste bær eller hermetisk frukt, men det er jo ikke nødvendig. Kommer helt an på anledningen. Vaniljeis passer til veldig mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Salte peanøtter og Nonstop😊

Anonymkode: 9d3f7...610

Dette er akkurat hva vi får på noen av personalmøtene på jobben. Jo da, det er godt, men personlig synes jeg det er en smule hverdagslig og uoppfinnsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en skvis lime er godt oppå er godt. Å biter med jordbær, men det er jo ferskt, tror ikke frossen jordbær fungerer like godt. Men jordbærsaus laget av frossen jordbær og en skvis lime på selve isen kan fungere 

Anonymkode: c6223...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm firkløversaus. En dæsj fløte (eller melk hvis du ikke har fløte) varmes og firkløverbiter smeltes oppi. Kan gjerne gjøres i mikroen. Rør det til en jevn saus og server den varm/lunken.

Funker sikkert også med flere av de andre melkesjokoladene med "noe" i.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosne bær som varmes evt lage jordbærsaus

Peanøtter/ andre nøtter

Jeg synes også et dryss kanel over er todt

Kan også være godt med knuste pepperkaker over og evt litt clementin nå som det nærmer seg jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Salte peanøtter og Nonstop😊

Anonymkode: 9d3f7...610

Og hvis du legger til en fudgesaus og oppkuttet banan blir det enda bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bringebæreddik og skogsbæreddik er nydelig til vaniljeis. 
Til jul kan det være godt med epleeddik med julekrydder. 
Eller en gløgginspirert sirup. 

Anonymkode: 92443...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (3 timer siden):

Og hvis du legger til en fudgesaus og oppkuttet banan blir det enda bedre. 

Don't go there.

Anonymkode: 04b4c...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med brownies? Du kan kutte dem opp og ha dem i frysen, og så poppe dem i mikroen eller ovnen i noen få minutter for å tine/varme, så har du varm brownies og vaniljeis. Kjempegodt!

Ekstra bonus er hvis du har ristede nøtter oppkuttet, det er lett å ha stående på et glass. Pecannøtter er det aller beste, gjerne sammen med hasselnøtter og eventuelt peanøtter.

Anonymkode: 15ff3...481

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid godt med frukt eller bær til vaniljeis. Ett annet tips er å lage brente mandler i tillegg. Hakk opp dette for å få noe crunch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på alderen på gjestene. Til barn ville jeg satt frem skåler med nonstop, diverse sauser og strøssel. Til voksne ville jeg servert vaniljeisen med en god olivenolje og dysset litt flaksalt over.

Anonymkode: 7c855...296

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple og kanel-kompott er god til vaniljeis, og du kan ha marengs til:

Nora eple & Kanel Kompott 455g

Anonymkode: 842f2...ae0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...