AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Skrevet 17. november 2024 Jeg jobber på en arbeidsplass med lav psykologisk trygghet. Jeg har ingen mulighet til å si fra til ledelse og bli hørt, tillitsvalgt er til null hjelp og verneombud er bare en fasadefunksjon som ikke får gjort noe der jeg jobber. Så jeg har tenkt at medarbeiderundersøkelse er der jeg kan få sagt ifra, men hvor stor effekt har dette på ledelsen og arbeidsmiljøet? Er medarbeiderundersøkelse også bare noe man gjør av fasade, som ikke egentlig påvirker noe? Anonymkode: 541d5...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Skrevet 17. november 2024 Vi hadde medarbeiderundersøkelse her i høst. Den var så vid og lite detaljert at det var ikke noen vits i å svare på den. Anonymkode: 0b5e9...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #3 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi hadde medarbeiderundersøkelse her i høst. Den var så vid og lite detaljert at det var ikke noen vits i å svare på den. Anonymkode: 0b5e9...2dd Var det 10-faktor? Anonymkode: 541d5...6fa
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Skrevet 17. november 2024 Medarbeiderundersøkelse er etter min erfaring scam, noe ledelsen føler de må gjennomføre. Hadde veldig tro og håp på den selv, når vår avdelings tilbakemeldinger anga stor uttrygghet ved leder, mobbing etc. allikevel tok det vel 6 år med dårlige målinger før noen reagerte…. En har alltids en unnskyldning/grunn for dårlige resultater, så nei… stoler ikke lenger på at MU har noesomhelst betydning. Anonymkode: 8f2a2...4b9 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medarbeiderundersøkelse er etter min erfaring scam, noe ledelsen føler de må gjennomføre. Hadde veldig tro og håp på den selv, når vår avdelings tilbakemeldinger anga stor uttrygghet ved leder, mobbing etc. allikevel tok det vel 6 år med dårlige målinger før noen reagerte…. En har alltids en unnskyldning/grunn for dårlige resultater, så nei… stoler ikke lenger på at MU har noesomhelst betydning. Anonymkode: 8f2a2...4b9 Ok, skjønner… så da er det bare to alternativer: 1. sitte på gjerdet og vente på at noen kaaaanskje bytter jobb, og 2. se seg om etter noe annet. Trodde vi bodde i en rettsstat 😕 Anonymkode: 541d5...6fa
endo Skrevet 17. november 2024 #6 Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på en arbeidsplass med lav psykologisk trygghet. Jeg har ingen mulighet til å si fra til ledelse og bli hørt, tillitsvalgt er til null hjelp og verneombud er bare en fasadefunksjon som ikke får gjort noe der jeg jobber. Så jeg har tenkt at medarbeiderundersøkelse er der jeg kan få sagt ifra, men hvor stor effekt har dette på ledelsen og arbeidsmiljøet? Er medarbeiderundersøkelse også bare noe man gjør av fasade, som ikke egentlig påvirker noe? Anonymkode: 541d5...6fa Medarbeiderundersøkelse faller om det er dårlig ledelse(hverftall om bedriften ikke har amu) , verneombud og tillitsvalgt. Så det første man gjør er å velge nytt verneombud og ny tillitsvalgt som gjør jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #7 Skrevet 17. november 2024 endo skrev (2 minutter siden): Medarbeiderundersøkelse faller om det er dårlig ledelse(hverftall om bedriften ikke har amu) , verneombud og tillitsvalgt. Så det første man gjør er å velge nytt verneombud og ny tillitsvalgt som gjør jobben sin. Det har vært flere ulike hovedtillitsvalgte over mange år, jeg mistenker at de blir stoppet høyere opp når de prøver å få utrettet noe, slik at de i praksis har lite de får gjort. Akkurat nå har vi en hovedtillitsvalgt som virker som hen bare vil ha vervet på CV-en sin, i møter for medlemmer sitter hen der uten å si et ord. Plasstillitsvalgt har brutt taushetsplikten sin, men man har ingen anledning til å melde det videre da det bare vil føre til represalier. Verneombud gjør alt hen kan, men historien her også viser at denne rollen ikke har noen annen funksjon enn at ledelse kan si «vi har verneombud». Det er veldig mange eksempler på manglende HMS på min arbeidsplass, og når ting blir forsøkt tatt opp blir det enten forsøkt dekket over, eller snakket bort fra ledelsens side. Ansatte må bare stå i manglende HMS fordi ressurser og økonomi blabla. Og til slutt blir folk sykemeldte og disse blir gjort til syndebukker som bidrar til dårlig arbeidsmiljø osv. Anonymkode: 541d5...6fa
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #8 Skrevet 18. november 2024 For oss det eneste vi har får å nå fram. Vi har og en ledelse som prøver å finne ut hvem som svarte hva. Vår løsning er at vi ikke er ærlige på når det gjelder kjønn og alder. Ledelsen høyere opp har reagert da det kommer fram endel trakassering og mobbing. Anonymkode: 39e76...94f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #9 Skrevet 18. november 2024 Ingen effekt her ihvertfall. Anonymkode: ea65c...638 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #10 Skrevet 18. november 2024 På min gamle arbeidsplass sluttet vi å svare ærlig på medarbeiderundersøkelser. Roten til alle problemene i bedriften lå nemlig alltid i dårlige holdninger hos medarbeidere, så det endte bare med mer kjeft fra ledelsen. Anonymkode: ba4e1...80e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #11 Skrevet 18. november 2024 Null effekt. De er ikke anonyme i realiteten, så man bør/ kan ikke være ærlig. Anonymkode: ab217...e03 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #12 Skrevet 18. november 2024 Null, vil jeg tro. Anonymkode: db219...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #13 Skrevet 18. november 2024 Hos oss har medarbeiderundersøkelser god effekt! Men så har vi en god ledelse som har fokus på trivsel og et godt psykososialt arbeidsmiljø. Vi har full åpenhet rundt prosesser og avvik, ingen blir hengt ut eller får negative konsekvenser av å melde inn noe. MU blir gjennomgått i fellesskap hvert år, og alt som indikerer misnøye blir adressert, på riktig måte. Anonymkode: 6b332...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #14 Skrevet 18. november 2024 Hos oss har de avdelingene med dårlig ledelse blitt fanget opp gjennom medarbeiderundersøkelsene. Så har det variert om tiltakene har vært gode eller dårlige, men de ansatte har iallfall blitt hørt på at det har vært problemer. Anonymkode: 8b242...182
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #15 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 9.52): Hos oss har medarbeiderundersøkelser god effekt! Men så har vi en god ledelse som har fokus på trivsel og et godt psykososialt arbeidsmiljø. Vi har full åpenhet rundt prosesser og avvik, ingen blir hengt ut eller får negative konsekvenser av å melde inn noe. MU blir gjennomgått i fellesskap hvert år, og alt som indikerer misnøye blir adressert, på riktig måte. Anonymkode: 6b332...ec9 Når du sier at det blir adressert på riktig måte, hva legger du i det? Anonymkode: 20109...761
dol_br Skrevet 30. november 2024 #16 Skrevet 30. november 2024 Jobber i en statlig virksomhet og mener at AMU er bortkastet tid. Resultater av slike undersøkelser i vår avdeling peker alltid mot elendig ledelse som tror de kan løse alle problemer i arbeidsmiljøet med påtvungen sosialisering i og utenfor arbeidstid. Det skal oppnevnes en sosial kommittee, det er kakelunsjer, alle må spise lunsj samtidig og i samme rom, osv. Latterlig. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #17 Skrevet 30. november 2024 For oss er det fint, men vi har det stort sett veldig godt allerede. Har en god sjef som går gjennom undersøkelsen, setter opp de viktigste punktene der vi har forbedringspotensiale, og så bruker vi tid på å jobbe med det i løpet av året. Vi på vår seksjon føler i hvert fall at vi blir tatt seriøst. Men vet at andre seksjoner ikke gjør det så bra. Anonymkode: fe6af...101
Vaffelhunden Skrevet 30. november 2024 #18 Skrevet 30. november 2024 Hvis leder leverer dårlig på andre områder, så kan medarbeiderundersøkelse være nyttig for leders leder. Men hvis leder er misfornøyd med 6 ansatte, og 6 ansatte svarer at sjefen er teit, så er vel det bare å forvente.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #19 Skrevet 30. november 2024 Der jeg jobber nå blir slikt tatt på alvor. Det er en befrielse. Forrige plass jeg jobbet var dette helt håpløst, det var bare for fasaden. De satt og spekulerte i hvem som hadde svart hva, så ingen turte å være ærlig til slutt. De ble forbanna etter undersøkelser og samlet inn hele gjengen for å kjefte opp alle for å være utakknemlige. Daglig leder latet som hun tok det på alvor, og én gang jeg hadde en issue hvor hun lovte å ta det personlig og jeg fikk møte, innså jeg hvor manipulerende hun var. Alt som kom ut av kjeften hennes var designet for å manipulere. Når jeg gjennomskuet det og ikke responderte slik hun forventet ble hun til slutt sint og truet meg. Tillitsvalgt var med på møtet og ble rundlurt, hun forsto ikke at hun hadde blitt manipulert. Da skjønte jeg at ting aldri ville endre seg. Så mitt tips er å finne en ny jobb. Om de ikke hører fra før så vil de ikke høre på en slik undersøkelse heller. Anonymkode: 4cc03...ad2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #20 Skrevet 30. november 2024 Her hos oss har MU god effekt , og det blir satt inn tiltak der hvor det måtte være nødvendig. Mulig det spiller en rolle at vi er en åpen avd i utgangspunktet og at man jevnlig igjennom året tar opp utfordringer - og at leder i utgangspunktet er på vårt lag men i en statlig stor organisasjon som er tynt inn til beine økonomisk ofte blir stoppet fra og gjøre arbeidshverdagen vår bedre. Men når MU blir gjort er den veldig spesifikt utformet, og sannsynligvis noe som kan brukes som argumentet lengre opp. For tiltakene kommer de. Anonymkode: 10e8c...e13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå