Gå til innhold

Til voksne damer med adhd ; har du det ofte sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er søndag, jeg har fri, egentlig ingen planer bortsett fra hva vi skal ha til middag. Finner ikke roen med noe jeg kan kose meg med. Liker både å se tv, strikke, lage mat, sysle i heimen...men klarer liksom ikke komme i gang. Føler på en uro samtidig med en tomhetsfølelse...har lyst å finne på noe ( mann og barn er borte ) , men ikke sammen med noen, bare for meg sjøl...prøver å strikke litt, men blir lei, skal jeg rydde klesskap? kommer ikke i gang. Sånn har jeg det og det er så slitsomt, blir helt tappet....og det er ikke bare å ta seg sammen. Har ikke diagnosen adhd, men tror det er det jeg har, blant annet. Kan noen med adhd fortelle meg om de føler det sånn ofte?

Anonymkode: e4311...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sykeliggjør helt vanlige reaksjonsmønstre.

Anonymkode: 0c1f7...298

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har adhd og har det sånn hele tiden nesten.. Men det trenger ikke å bety at du har det, for mye ved adhd er også helt normalt blant alle, men det oppleves veldig forsterket både ved en diagnose og/eller livssituasjon. 

Har full forståelse for at man søker svar, og finner det godt å se at andre kan ha det slik som en selv. Så er det viktig å huske på at alle diagnoser blir satt etter grundig undersøkelser og tester, så det er gjerne ikke noe fasit før man har fått det på papiret😊 Ikke alltid en fasit da en gang, du er jo fortsatt deg og skal leve videre med de utfordringene du har. Dog kan forståelse for seg selv bli annerledes, aksept, mestringsstrategier og forståelse fra andre. 

Dersom du føler deg hemmet i eget liv og ønsker å finne ut av det, så bør du snakket med fastlege og se om det er grunnlag nok til henvisning til psykolog/nevropsykolog. Eventuelt gå privat.

Lykke til❤️

Anonymkode: ee38e...d76

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ADHD, og problemer med igangsetting/eksekutiv funksjon er en del av en større helhet. Å bare ha problemer med å sette i gang ting, har dog ingenting med ADHD å gjøre. 

Anonymkode: d1fbe...178

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke sykeliggjør helt vanlige reaksjonsmønstre.

Anonymkode: 0c1f7...298

Slutt.

Det er ikke å SYKELIGJØRE, fordi ADHD er ingen sykdom - det er ikke noe galt med diagnosen, det er ikke en feil, det er kun begrepet rundt en hjerne som fungerer annerledes. Når man blir klar over diagnosen, kan man jobbe MED hjernen sin, i stedet for mot den, og da blir denne forskjellen til en fordel i mange arenaer av livet.

Problemet er at samfunnet og en standard hverdag er lagt opp for mennesker med en neurotypisk hjerne. Da er det automatisk motgang for en hjerne som fungerer annerledes - men igjen,  den fungerer absolutt ikke dårligere eller er syk, feil, skadet på NOEN måte.

Så dere som skriker så høyt om å slutte å gi diagnoser og sykeliggjøre seg selv og andre med bokstaver bla bla bla, dere har virkelig ikke forstått poenget. Det er å hjelpe oss forskjellige til å lære hvordan vi faktisk kan fungere optimalt i hverdagen og livet generelt.

Anonymkode: f588f...6b4

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har det sånn når det jeg egentlig trenger er noen å finne på noe med

Anonymkode: 06bc4...374

• Nyttig 1
Skrevet

Har adhd og har det ofte slik ja. Gjør gjerne 10 minutter med alt mulig, men det gir ikke riktig uttelling så jeg hopper til noe annet og ender med å bare surre... 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ADHD, og problemer med igangsetting/eksekutiv funksjon er en del av en større helhet. Å bare ha problemer med å sette i gang ting, har dog ingenting med ADHD å gjøre. 

Det er nok mer sammensatt enn det jeg skriver i innlegget :) det er bare en liten del av livet mitt...ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Slutt.

Det er ikke å SYKELIGJØRE, fordi ADHD er ingen sykdom - det er ikke noe galt med diagnosen, det er ikke en feil, det er kun begrepet rundt en hjerne som fungerer annerledes. Når man blir klar over diagnosen, kan man jobbe MED hjernen sin, i stedet for mot den, og da blir denne forskjellen til en fordel i mange arenaer av livet.

Problemet er at samfunnet og en standard hverdag er lagt opp for mennesker med en neurotypisk hjerne. Da er det automatisk motgang for en hjerne som fungerer annerledes - men igjen,  den fungerer absolutt ikke dårligere eller er syk, feil, skadet på NOEN måte.

Så dere som skriker så høyt om å slutte å gi diagnoser og sykeliggjøre seg selv og andre med bokstaver bla bla bla, dere har virkelig ikke forstått poenget. Det er å hjelpe oss forskjellige til å lære hvordan vi faktisk kan fungere optimalt i hverdagen og livet generelt.

Anonymkode: f588f...6b4

Tusen takk for svar. Bra det du skriver om å jobbe MED hjernen. Tror jeg kunne forstått meg sjøl bedre med en diagnose. Har slitt med uro og angst siden jeg var lita, og ble bare verre med mobbing og foreldre som kritiserte meg. Blir utrolig fort sliten av lyder, mye folk, mange gjøremål. Jobber fullt i psykiatrisen og trives veldig godt. Men det er ikke rom for stort mer enn jobb. Jeg må ta meg inn igjen på kveldene og helgene. ts

• Liker 1
Skrevet
Perfume skrev (47 minutter siden):

Har adhd og har det ofte slik ja. Gjør gjerne 10 minutter med alt mulig, men det gir ikke riktig uttelling så jeg hopper til noe annet og ender med å bare surre... 😅

Bruker du medisin som hjelper deg? ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har adhd og har det sånn hele tiden nesten.. Men det trenger ikke å bety at du har det, for mye ved adhd er også helt normalt blant alle, men det oppleves veldig forsterket både ved en diagnose og/eller livssituasjon. 

Har full forståelse for at man søker svar, og finner det godt å se at andre kan ha det slik som en selv. Så er det viktig å huske på at alle diagnoser blir satt etter grundig undersøkelser og tester, så det er gjerne ikke noe fasit før man har fått det på papiret😊 Ikke alltid en fasit da en gang, du er jo fortsatt deg og skal leve videre med de utfordringene du har. Dog kan forståelse for seg selv bli annerledes, aksept, mestringsstrategier og forståelse fra andre. 

Dersom du føler deg hemmet i eget liv og ønsker å finne ut av det, så bør du snakket med fastlege og se om det er grunnlag nok til henvisning til psykolog/nevropsykolog. Eventuelt gå privat.

Lykke til❤️

Anonymkode: ee38e...d76

Takk for svar. Ja er igrunnen ute etter å forstå meg selv bedre. Men tenker at andre kommer før meg i køa, da jeg fungerer i jobb. Det er først de siste tre årene jeg har forstått at det er dette som er utfordringene mine. Har alltid tatt hensyn, jobbet redusert, unngått folk fordi jeg blir tappet, hatt mye uro og angst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er nok mer sammensatt enn det jeg skriver i innlegget :) det er bare en liten del av livet mitt...ts

Da forstår jeg ikke hvorfor du ikke tar med alt? For enkeltvise symptomer som det her blir jo da lite fortellende. Majoriteten som blir utredet for ADHD har ikke ADHD, det kan være andre ting som spiller inn som gir lignende utfordringer.

Hvis du fungerer i jobb, så vil du ikke få utredning via DPS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bruker du medisin som hjelper deg? ts

Nei. Jeg er ufør, så har ikke behov for medisiner nå. Skulle gjerne hatt når jeg gikk på skolen samt jobbet, men fikk min diagnose sent. 

Skrevet

Jeg har det også sånn, men har ikke ADHD. 

I dag har jeg vasket ett vindu(de andre får bare være), rotet i skapet jeg skulle rydde og sett på listen over hva som burde gjøres ca 20 ganger uten å få til å gjøre noe av det som faktisk burde gjøres🙈

Ikke har jeg fått gjort noe gøy heller, som å bake eller håndarbeid. Jeg har derimot scrollet vekk halve dagen på TikTok🤷‍♀️🤦‍♀️ og nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke bare gjorde noe fornuftig istedenfor.. 

Har bestilt nye hobby saker til ett prosjekt jeg har tenkt å begynne på, men trolig aldri fullfører.. det er jo noe 😂 tok meg bare 2 timer å finne alt det jeg skulle ha, putte i kassa, lure på om jeg heller skulle hatt noe annet.. ombestemme meg.. finne alt i en annen nettbutikk, bare for å gå tilbake til den første igjen å kjøpe der. 

Sånn går nu dagan😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er søndag, jeg har fri, egentlig ingen planer bortsett fra hva vi skal ha til middag. Finner ikke roen med noe jeg kan kose meg med. Liker både å se tv, strikke, lage mat, sysle i heimen...men klarer liksom ikke komme i gang. Føler på en uro samtidig med en tomhetsfølelse...har lyst å finne på noe ( mann og barn er borte ) , men ikke sammen med noen, bare for meg sjøl...prøver å strikke litt, men blir lei, skal jeg rydde klesskap? kommer ikke i gang. Sånn har jeg det og det er så slitsomt, blir helt tappet....og det er ikke bare å ta seg sammen. Har ikke diagnosen adhd, men tror det er det jeg har, blant annet. Kan noen med adhd fortelle meg om de føler det sånn ofte?

Jeg har adhd, og grunnen til at jeg kan ha det sånn som du har det, er at jeg ikke har nok dopamin til å få motivasjon til å gjøre noe. Men når jeg tar medisin, så blir jeg motivert, og jeg gjør det jeg skulle. Det som du opplever er at du prokastinerer, fordi du ikke har motivasjon, og det KAN komem av lav dopaminnivåer i hjernen. Men, det er også lov å bare slappe av og ta det rolig når du har fri. Vi trenger jo ALLE det. :)

Anonymkode: ca36f...0ff

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...