Gå til innhold

Jenter som ikke skjønner sosiale koder og behåring

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hallo er dere som foreldre her som er problemet. Kroppshår under armer osv er da normalt og begynne å barbere det kan gi større og mer hårvekst en det det er  pluss det blir stivt.

Her har nå jenta aldri gjort det, heller ikke venninne. De sier hvorfor ska vi, det er da naturlig osv

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jegerrinne skrev (1 time siden):

Hallo er dere som foreldre her som er problemet. Kroppshår under armer osv er da normalt og begynne å barbere det kan gi større og mer hårvekst en det det er  pluss det blir stivt.

Her har nå jenta aldri gjort det, heller ikke venninne. De sier hvorfor ska vi, det er da naturlig osv

Myte 

https://www.forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

Håret gror ikke raskere og det blir heller ikke tykkere om du barberer deg, sier Joar Austad. pga det er dødt når det kuttes så dete er bare oppspinn og har ingen rot i virkeligheten. 

Folk får gjøre hva de vil, også å barbere seg om de vil men ingen av de alternativene gir mer eller stivere hår.

Anonymkode: bcee9...962

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er helt på mote å ha hår under armene. Skrev ikke at ungdommer ikke er fokusert på andre ting ved utseende. 

Anonymkode: 5a237...774

Dette stemmer virkelig ikke med min oppfatning. Jeg har to tenåringsjenter, og det klare flertallet av jentene i deres klasser/omgangskrets barberer seg.

Det er en jente på laget til min 15 åring som ikke barberer seg, og det er definitivt ikke noe de ser på som positivt. Hun er en som ikke helt bryr seg om sosiale normer (uten å være på barrikadene). Når det er sagt så tror jeg ikke det hadde hatt veldig mye å si for populariteten om hun hadde begynt å barbere seg under armene. Hun har sin gjeng på laget, og er på ingen måte alene. 
Jeg ville nok ha snakket litt om hva som er vanlig, og kanskje vært ærlig på at det er mange som ser på det som nødvendig hygiene. Men jeg ville ikke tvunget henne. Egne grenser er viktig, og det vil nok ikke være en avgjørende faktor for hennes sosiale relasjoner. 

Anonymkode: 1f20a...99f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei.

Du skal støtte datteren din. Og nei, dette er ikke konsekvenser av hennes valg. Man skal ikke innlemme mobberes og fordomsfulle sitt perspektiv. Hvis noen erter henne, er det de som velger å være ufyselige. Shaving av kroppshår skal ikke sammenlignes med å bryte folkeskikken.

Anonymkode: 624ea...749

Mener du mitt perspektiv er en mobbers perspektiv?? 

Jeg er realistisk. Jeg jobber på ungdomsskole. Jeg VET at dette ikke er sosialt smart. Når ts i tillegg forteller at dette ikke er et valg hun tar fordi hun er "tøff" og aktivt går imot normer, men at det dreier seg om manglende bevissthet, kan det faktisk bli veldig vondt og sårt når kommentarene kommer. Vi får robuste barn av å forberede dem på det virkelige liv. Og når de er forberedt hva hva valg a og b gir av konsekvenser, DA kan de ta informerte valg. Det er ikke mobbing å forholde seg til virkeligheten. 

Men fy fader jeg synes det er stygt av dere å la en jente som kanskje hører til på spekteret å være frontkjemper i deres kampsaker uten at hun helt forstår at hun gjør det. 

Anonymkode: 64ad7...f5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At mor "presser" barnet sitt til å fjerne hår kan være mer skadelig enn å føle på hvordan andre reagerer på det. Kan jo hende det går mye bedre enn du tror, også. 

Hvis du tror hun er nærmere en autismediagnose enn gjennomsnittet vil jeg råde deg til å vurdere en utredning for nettopp det. Da kan hun få svar på hvorfor hun føler seg annerledes, hvis det viser seg at hun er autist:hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 20.55):

Du snakker om at hun ikke forstår sosiale koder, men du kaster stein i glasshus, for det gjør ikke du heller. Det finnes sosiale koder om at det ikke er greit å bestemme over en annens kropp, spesielt din egen datter. Vil du virkelig lære henne at det er meningen kvinner skal være hårløse som barn for å bli akseptert sosialt? Altså er du seriøs?

Anonymkode: 89427...d17

😃👍🏻

Anonymkode: bc3c6...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er realistisk. Jeg jobber på ungdomsskole. Jeg VET at dette ikke er sosialt smart. Når ts i tillegg forteller at dette ikke er et valg hun tar fordi hun er "tøff" og aktivt går imot normer, men at det dreier seg om manglende bevissthet, kan det faktisk bli veldig vondt og sårt når kommentarene kommer. Vi får robuste barn av å forberede dem på det virkelige liv. Og når de er forberedt hva hva valg a og b gir av konsekvenser, DA kan de ta informerte valg. Det er ikke mobbing å forholde seg til virkeligheten. 

Men fy fader jeg synes det er stygt av dere å la en jente som kanskje hører til på spekteret å være frontkjemper i deres kampsaker uten at hun helt forstår at hun gjør det. 

Det handler ikke om at hun skal være frontkjemper men at hun skal får være seg selv. Føler hun for å ta hårene så gjør hun det uten din påvirkning.

Anonymkode: 236f1...41a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir lei meg på vegne av jenten.... det verste er ikke om hun blir mobbet. Det verste er om de som skal være tryggheten hennes, ikke støtter, godtar og heier på henne. 

Eg har blitt mobbet for å ikke følge "normene", som var veldig kjipt. Men det verste var, å ikke føle trygghet hos foreldrene mine. Eg kan lære å gå videre med livet etter mobbingen av de andre barna, såkalte venner, og lærerne... Men å ikke bli godtatt av sine egne, er skikkelig sorgen. Den er vanskelig å leve med.

Eg skulle ønske de ikke dømte meg. Eg skulle ønske at de brydde seg mindre om hva de mente eg burde gjøre, fordi "normen" (whatever that means) sier at man skal være og gjøre på en viss måte. Det føles ut som at de kind of drepte en stor positiv del av meg. Som eg idag, jobber ekstremt hardt med for å hente tilbake. Eg skulle ønske de heide på meg for den eg var og for den eg likte å være. 

Den viktigste jobben for en foresatt, er å skape trygghet for barna. 

Endret av Renatebrøl
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne være! Dette må hun få bestemme selv. 

Synes det høres kjempetrist ut med foreldre som presser barna til å bli en del av saueflokken....

Hvis noen vil mobbe, finner de noe å mobbe for uansett. Det er sjelden sånn at én ting utløser mobbing. Det er heller sånn at noen vil mobbe, og så finner de på noe å mobbe for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke alle ungdommer bryr seg like mye om hva "alle andre" mener. 

Det er ingen som sier at hun skal være en "frontkjemper" - hun skal få være seg selv. Det er ikke sånn at enten må man stå på barrikadene, eller så må man følge saueflokken! En masse ungdommer gjør sine egne ting og er trygge i seg selv, uten at de er noen frontkjempere av den grunn. 

Det er jo helt tragisk med en forelder som presser en til å følge saueflokken - det tror jeg er mye mer skadelig enn noen kommentarer fra medelever.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...