Gå til innhold

Jenter som ikke skjønner sosiale koder og behåring

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det virker som mange her leser det slik at du presser datteren din til å ta et annet valg enn hun allerede har gjort. Jeg leser det ikke slik. Jeg oppfatter at dette er en jente som strever sosialt, og derfor ikke nødvendigvis forstår konsekvenser av det valget hun har gjort. Det er ikke et informert valg.

Selv om man har autistiske trekk er det fortsatt vondt å merke at Mn blir latterliggjort. Og uansett hvor mye noen påstår at den yngre generasjonen lar alt gro, kan jeg nesten garantere at korte antenner+full behåring ikke akkurat vil gjøre underverker for sosial status. 

En ting er hvis det er et statement, som du sier. En annen ting er hvis du ikke bryr deg selv, og ikke forstår at andre faktisk gjør det før du hr fått en sårende kommentar som gjør at du trekker deg enda mer unna, på tross av viktigheten til å nettopp øve på sosialisering. Alle skal få være seg selv, men ungdommer i 2024 må jammen tenke litt på fellesskapet også. Noen ting gjør man for å innrette seg, selv om man ikke alltid ser poenget. Man har øyekontakt, man promper ikke i møter,man spør om hvordan helgen til kolleger var, tygger med lukket munn, man tar en tyggis hvis man har dårlig ånde. Å ikke gjøre det er ikke ulovlig, men du kan bli sett litt rart på. Jeg tenker det er en fin ting å få veiledning i disse tingene om antennene ikke er helt på plass. Vær så rar du vil, men kjenn til andres perspektiv også. Det betyr faktisk noe ute i verden hvordan man blir oppfattet, uansett hvor mye vi syns det er dumt. Jeg vil unngå å bli sett på som ustelt, og mener oppriktig at man bør ta seg litt sammen for å fremstå som stelt når man er utenfor huset. 

Hår gror tilbake. Det er ikke krise om du sier til henne at hun bør barbere armhulene før svømming, fordi noen kan oppleve det som å melde seg ut av fellesskapet å bryte med normene. Det er tilbake om en uke, liksom, hvis hun likevel vil ha det. 

Det er ikke bodyshaming, det er adm-trening i mine øyne. Et ønske om å hjelpe henne på et område hun faktisk kan fremstå som "normal" på, når det ikke går på andre områder. For jo, flertallet barberer under armene. 

Anonymkode: 64ad7...f5d

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det virker som mange her leser det slik at du presser datteren din til å ta et annet valg enn hun allerede har gjort. Jeg leser det ikke slik. Jeg oppfatter at dette er en jente som strever sosialt, og derfor ikke nødvendigvis forstår konsekvenser av det valget hun har gjort. Det er ikke et informert valg.

Selv om man har autistiske trekk er det fortsatt vondt å merke at Mn blir latterliggjort. Og uansett hvor mye noen påstår at den yngre generasjonen lar alt gro, kan jeg nesten garantere at korte antenner+full behåring ikke akkurat vil gjøre underverker for sosial status. 

En ting er hvis det er et statement, som du sier. En annen ting er hvis du ikke bryr deg selv, og ikke forstår at andre faktisk gjør det før du hr fått en sårende kommentar som gjør at du trekker deg enda mer unna, på tross av viktigheten til å nettopp øve på sosialisering. Alle skal få være seg selv, men ungdommer i 2024 må jammen tenke litt på fellesskapet også. Noen ting gjør man for å innrette seg, selv om man ikke alltid ser poenget. Man har øyekontakt, man promper ikke i møter,man spør om hvordan helgen til kolleger var, tygger med lukket munn, man tar en tyggis hvis man har dårlig ånde. Å ikke gjøre det er ikke ulovlig, men du kan bli sett litt rart på. Jeg tenker det er en fin ting å få veiledning i disse tingene om antennene ikke er helt på plass. Vær så rar du vil, men kjenn til andres perspektiv også. Det betyr faktisk noe ute i verden hvordan man blir oppfattet, uansett hvor mye vi syns det er dumt. Jeg vil unngå å bli sett på som ustelt, og mener oppriktig at man bør ta seg litt sammen for å fremstå som stelt når man er utenfor huset. 

Hår gror tilbake. Det er ikke krise om du sier til henne at hun bør barbere armhulene før svømming, fordi noen kan oppleve det som å melde seg ut av fellesskapet å bryte med normene. Det er tilbake om en uke, liksom, hvis hun likevel vil ha det. 

Det er ikke bodyshaming, det er adm-trening i mine øyne. Et ønske om å hjelpe henne på et område hun faktisk kan fremstå som "normal" på, når det ikke går på andre områder. For jo, flertallet barberer under armene. 

At det ikke var sosialt akseptert blant ungdommer å ha naturlig kroppshår i gamledager (20-30 år siden), betyr ikke at det er slik i dag. Verden går videre. Heldigvis. 

Anonymkode: 5a237...774

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At det ikke var sosialt akseptert blant ungdommer å ha naturlig kroppshår i gamledager (20-30 år siden), betyr ikke at det er slik i dag. Verden går videre. Heldigvis. 

Dette vet jeg ingenting om siden jeg var ungdom for et halvt liv siden. Vil likevel ikke tro at dagens ungdom har mindre kroppspress enn for 20-30 år siden.

Ikke har jeg sett hårete tenåringsidoler heller, så skjønner ikke helt hvordan du kan begrunne dette?

Ja woke lever i beste velgående fremdeles, men at dagens unge er mindre fokusert på eget utseende enn tidligere er drøyt å melde.

Anonymkode: c8bcc...c1f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette vet jeg ingenting om siden jeg var ungdom for et halvt liv siden. Vil likevel ikke tro at dagens ungdom har mindre kroppspress enn for 20-30 år siden.

Ikke har jeg sett hårete tenåringsidoler heller, så skjønner ikke helt hvordan du kan begrunne dette?

Ja woke lever i beste velgående fremdeles, men at dagens unge er mindre fokusert på eget utseende enn tidligere er drøyt å melde.

Anonymkode: c8bcc...c1f

Det er helt på mote å ha hår under armene. Skrev ikke at ungdommer ikke er fokusert på andre ting ved utseende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste menn jeg kjenner, barberer seg ikke under armene, men har likevel god hygiene og er velstelte på andre måter. Jeg undrer meg over spørsmålet: bør unge mennesker følge saueflokken for å passe inn, eller følge egne preferanser når det gjelder hårsveis, barbering, klær … 

Jeg hører ofte folk på min alder snakke om klær eller sveis de ikke turte å ha som unge og nå føler de at det er for sent. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La hun være seg selv. Ønsker hun ikke fjerne hår er det helt greit!

Hold en åpen dialog og lytt på hennes tanker og ønsker. Slik at om hun skulle oppleve erting/kommentarer så skal hun tørre dele det med deg. Vær alltid en trygg person å komme til, og for all del ikke push henne til å passe inn i normer.

Jeg vil også tro de rundt henne vet hvordan hun er og har en høyere aksept for hvordan hun er

Anonymkode: d07b3...f7a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å barbere meg før jeg var 18, det var aldri noen som kommenterte på det. Jeg er sikker på at folk snakket bak ryggen min om det, men ærlig talt så finner folk alltid noe å baksnakke om og hår er ikke det verste de kunne snakket om. Hadde kjæreste fra jeg var 15-18 og han sa aldri noe om kroppshåret mitt, det er virkelig ikke en big deal. 

Anonymkode: f134c...147

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går seg nok til av seg selv hos de fleste. Som mor kan du snakke litt om normer og moter mht hårvekst. At det feks i nesten 100 år har vært moderne at kvinner har minst mulig hår, særlig under armer og legger, men at dette er noe alle må få bestemme helt selv. Det er hennes kropp.

Om hun etter en slik prat likevel vil beholde hårene kan du godt poengtere at hun er tøff som tar egne valg og da gjerne vil skille seg litt ut.

Mamman min hadde vel lignende prat med meg da jeg var 12-13 år, men jeg tok det ikke så seriøst. Ingen av jentene i klassen snakket om barbering som jeg kan huske i 7-8 klasse (i 1994-1995). Men i åttende klasse var det en gutt som kommenterte leggene mine en kald vårdag i sykkelbukse. Fordi hårene mine sto rett ut fordi jeg frøs. Husker jeg syns det var ubehagelig at han kommenterte dette i mens alle stirret på meg, så ble litt obs på hårene etter det. Barberte litt før gymmen og sommeren til 9 klasse.

Ei venninne har aldri brydd seg om barbering. Hun er født på slutten av 70-tallet og slett ingen rødstrømpe. Tvert i mot. Hun har bare aldri brydd seg om hår uten at hun har noen sterke meninger rundt dette som hun ønsker å poengtere. Hun er slående vakker og aldri hatt problemer med å få kjærester. Hun er i dag godt gift med voksne barn.

Slike personer bør vi bare beundre spør du meg. Så da blir det feil å lære 13,åringer at hår er feil bare fordi noen har bestemt (antagelig produsenter av barberutstyr) at hår på kvinner ikke skal være naturlig og normalt.

Anonymkode: 5894a...e68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har ei jente som ikke har aspergers, men hun er nok nærmere der enn gjennomsnittet. 

Problemet er at hun ikke forstår alle disse nye sosiale kodene som har oppstått etter puberteten. 

Og det bringer med seg mange problemer, og et av dem er kroppshår. Og da hår under armene. 

Jeg har snakket med henne om normer og forventninger blant jevnaldrende osv. Og jeg har sagt at vi gjerne kjøper barberhøvel til henne. Men hun synes hele greiene er teit. 

Det kan jeg jo forsåvidt være helt enig i, men jeg er så redd for at hun skal bli ertet av jevnaldrende. 

Jeg hadde elsket det om hun var typen som gikk i 8.marstog og lot håret under armene gro som protest, men hun er ikke den som står på barikadene. Og hun er ikke tøff. 

Hva gjør dere som har jenter som ikke passer inn i normen, men som heller ikke er "barrikade-jenter"?

Bør jeg si at hun rett og slett må/virkelig bør fjerne håret under armene når hun går på svømming, eller skal jeg bare la den potensielle ungdommens råskap utspille seg? 

Anonymkode: 9229a...9fc

Så kul hu er!! La hu bare være🤩

Anonymkode: 2ae49...fde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan virkelig ikke bestemme at hun skal fjerne kroppshåret. Fy søren, det er HÅR det er snakk om! Hvis noen medelever faktisk har baller nok til å kommentere på det, er ikke dette hennes problem og det burde du fortelle til henne. Hvis noen blir plaget av å se noen hårstrå har de tydelig større problemer eller er ikke oppdratt riktig. Tidligere brukte noen familiemedlemmer å mase på meg om å barbere meg under armene selv om det ikke var viktig for meg akkurat da, og nå skal det sies at jeg var sensitiv, men det var ikke mer som skulle til for å ta knekken på selvtilliten til ei allerede usikker jente, selv om det kun kom fra nærmeste familie… Stakkars datteren din hvis du begynner å blande deg inn i hva hun gjør med sitt eget hår🙄

Anonymkode: ff70b...a6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier, la henne finne ut av det selv. Så lenge hygienen er på plass er resten opp til henne.

Anonymkode: 774d7...a77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 17.11.2024 den 12.42):

Jeg (nå 40+) har aldri fjernet kroppshår i særlig grad. Den eneste som noen gang har kommentert det ubedt og negativt og har skambelagt det på noe vis har vært moren min... 

Det som er viktig og riktig for deg, trenger ikke være det for henne - la henne finne ut av ting selv og ta sine egne valg. I det øyeblikket du kommenterer noe, uansett hvor velment og objektivt du tror det er, sender du signaler som kan oppfattes veldig negativt hvis det ikke sammenfaller med hennes egne tanker og følelser rundt det.

Kjenner meg igjen her. Nærmer meg 60, har aldri barbert noe som helst og den eneste som noen gang har kommentert det negativt, var mamma.

Anonymkode: b30f2...f0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er fint at du har nevnt det for henne, slik at hun vet hun kan komme til deg senere, og be om råd / innkjøp av høvel (eller ladyshave eller krem). Evt kan du si hvor det ligger ny høvel i badeskapet.

Men ut over det synes jeg ikke du skal mase. Det er flere av dagens tenåringer som velger å ikke fjerne hår, enn det var i min ungdomstid. Og sikkert mange som ikke tar et bevisst valg rundt dette, men lar det være som det er uten at det ligger noe mer bak det.

Reelle hygiene-spørsmål derimot, kan man legge litt mer press på. Men behåring, frisyrer og sånn må de få bestemme selv.

Anonymkode: 31dce...e48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør sånn her:

Du kommer hjem, hun sitter på stua og ser på tlf.

Du: "Jeg kjøpte barberhøvel til deg i tilfellet du trenger det. Og bind og noe greiser og en tube canesten i tilfellet du får bruk for det. Jeg legger det i toalettmappen din på badet."

Hun:😶

Og så bruker hun det hun trenger.

Anonymkode: 2f04b...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du snakker om at hun ikke forstår sosiale koder, men du kaster stein i glasshus, for det gjør ikke du heller. Det finnes sosiale koder om at det ikke er greit å bestemme over en annens kropp, spesielt din egen datter. Vil du virkelig lære henne at det er meningen kvinner skal være hårløse som barn for å bli akseptert sosialt? Altså er du seriøs?

Anonymkode: 89427...d17

Dette!!!!

Folk føest blir oppdratt til å ikke kommentere andres kropper. Jeg ville støttet min datter i å ikke barbere hvis det er dette hun ønsker. Alt for å oppmuntre til sunt kroppsbilde og sterk følelse av at HUN eier sin egen kropp og definerer hva som er fin for henne🤗

Anonymkode: f0fb3...97c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er derfor mange norske menn har begynt å finne seg damer andre steder. Det er lite feminint med svær busk under armene, kort hår, fotformssko og null sminke.

Anonymkode: d5714...f66

Dette er jo ikke typisk norsk. 

Anonymkode: f2036...4b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånne holdninger som du har (ts) som gjør at ungdomskolejenter mobber. Kroppshår er ingen big deal. Skjønner at du bare vil din datter det beste, men mammaen min var sånn som deg (kommenterte hvis jeg spiste for mye, hadde hår på leggene, sminket meg for mye eller for lite, ikke festet med jevnaldrende) og jeg utviklet anoreksi i en alder av 16 år. Jenta di trenger ikke en mamma som kommenterer utseenet hennes, hun trenger en som støtter henne og aksepterer henne som hun er

Anonymkode: 3061c...c27

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (23 timer siden):

Kroppshår er naturlig. La henne være.

Hennes kropp, hennes valg.

Jepp. Ingenting mer trenger på bli sagt. Og denne forventningen om at kvinner skal barbere seg kan vi godt få en slutt på. Vi rister på hodet av at muslimske kvinner må gå med burka samtidig som vi selv påfører andre kvinner akkurat samme type press når det gjelder andre ting, som kroppshår. 

Anonymkode: 333b0...918

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei.

Du skal støtte datteren din. Og nei, dette er ikke konsekvenser av hennes valg. Man skal ikke innlemme mobberes og fordomsfulle sitt perspektiv. Hvis noen erter henne, er det de som velger å være ufyselige. Shaving av kroppshår skal ikke sammenlignes med å bryte folkeskikken.

Anonymkode: 624ea...749

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...