Gå til innhold

Jenter som ikke skjønner sosiale koder og behåring

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det må være helt greit.  Hun bestemmer over egen kropp. 

barn på spekteret kan ha utfordringer med sosiale koder, og de trenger ofte veiledning. Behåring, personlig hygiene osv kan være en del av det. Dersom hun ikke er på spekteret eller sliter med sosiale koder generelt, bør du la være. 

Noen lar seg heldigvis ikke affisere av kroppshår, og de lan vi lære mye av. Sosialt press knyttet til utseende er det nok av.

Anonymkode: 58ab3...526

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

NEI!

Hun MÅ faktisk ikke fjerne det. Her er det dere som er en del av saueflokken og tror at dere må fjerne håret for å tilfredstille noen imaginære normer dere har satt i hodet deres. Hår er faktisk helt normalt og noe som også viser at man ikke er JENTE lenger, men at man er en KVINNE. Det er faktisk noe for dere andre å tenke over. Det er forskjell på å være et barn og å være voksen.

Anonymkode: 0f0c5...40a

La meg korrige meg selv litt. Jeg leste litt fort og synes egentlig at svaret mitt er litt vell krast, og leste som om du var 'vennen' til jenta.

Behåring er helt greit det. Jeg synes det virker som flere og flere velger bort barbering. Vi som er litt eldre (40+), er derimot langt mer drilla inn hodet at man MÅ barberer seg. Husker selv det presset. Vi måtte jo også dusje etter både gym og svømming og vi såg jo alle hverandre nakne hver eneste uke, gjerne flere ganger i uken om man også gikk på fritidsaktivteter. Det gjør de ikke lenger. De dusjer ikke engang etter gymmen, og svømming har de nesten ikke lenger. Hvert fall ikke her.

Min tenåring barberer heller ikke seg. Det er utstyr lett tilgjenglig om hun ønsker det. Hun har prøvd, det vet jeg. Jeg har snakket med henne om det, i samme slengen som vi har snakket om hygiene. Og hun vet at hun velger det helt selv. Hennes kropp, hennes valg. Så enkelt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? La jenta di være i fred. Ikke projiser dine gammeldagse holdninger og komplekser over på henne. Det er ikke sånn at man må gå i 8. marstog og være «barrikadejente» for å kunne ha hår under armene. Største risikoen jeg ser for at hun skal utvikle skam og usikkerheter relatert til dette er at du som mor forteller henne at hun ikke kan være sånn eller sånn for å passe inn.

Anonymkode: 2c03a...165

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behåring 🤣

Anonymkode: a976c...351

Ja, det er et vanlig norsk ord. Du har kanskje ikke hørt det før?

Anonymkode: ac0e4...63f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som nevner personlig hygiene i samme åndedrag. Det er mer hygienisk og la kroppshåret være der. Det er derfor vi har kroppshår. 

Selvfølgelig veileder man barna sine i hygiene. Men å be dem fjerne hår er IKKE det samme.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Hun MÅ faktisk ikke fjerne det. Her er det dere som er en del av saueflokken og tror at dere må fjerne håret for å tilfredstille noen imaginære normer dere har satt i hodet deres. Hår er faktisk helt normalt og noe som også viser at man ikke er JENTE lenger, men at man er en KVINNE. Det er faktisk noe for dere andre å tenke over. Det er forskjell på å være et barn og å være voksen.

Dette! 

En ting er nå jevnaldrende, mye verre at foreldre pusher. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI!

Denne støtter jeg fullt ut. Hvor ble det av integriteten? Er det der det skorter? Kanskje en jente liker hårveksten selv? Eller burde i det minste tillate seg det. Finnes både pen/delikat hårvekst, og noe som er mer rotete riktignok..😅

Mange menn/gutter som synes kjønnshår m.m er helt topp på jenter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bestemme det selv. Det blir mer og mer vanlig blant ungdommen å ikke barbere seg. Det er bare oss gamle kjærringer som har fått det banket inn i hodet at alt hår SKAL vekk. 

Skulle hun ombestemme seg så vær der for henne og veiled henne om nødvendig :) Det er bare bra at hun tar sine egne valg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som legger sin egen usikkerhet over på ungdommene 🫤 Hun kommer til å oppleve mer enn nok kroppspress fra resten av verden. Hjemme burde være en frisone. 

Anonymkode: 5a237...774

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei jente som ikke har aspergers, men hun er nok nærmere der enn gjennomsnittet. 

Problemet er at hun ikke forstår alle disse nye sosiale kodene som har oppstått etter puberteten. 

Og det bringer med seg mange problemer, og et av dem er kroppshår. Og da hår under armene. 

Jeg har snakket med henne om normer og forventninger blant jevnaldrende osv. Og jeg har sagt at vi gjerne kjøper barberhøvel til henne. Men hun synes hele greiene er teit. 

Det kan jeg jo forsåvidt være helt enig i, men jeg er så redd for at hun skal bli ertet av jevnaldrende. 

Jeg hadde elsket det om hun var typen som gikk i 8.marstog og lot håret under armene gro som protest, men hun er ikke den som står på barikadene. Og hun er ikke tøff. 

Hva gjør dere som har jenter som ikke passer inn i normen, men som heller ikke er "barrikade-jenter"?

Bør jeg si at hun rett og slett må/virkelig bør fjerne håret under armene når hun går på svømming, eller skal jeg bare la den potensielle ungdommens råskap utspille seg? 

Anonymkode: 9229a...9fc

Du lar henne ta egne valg over egen kropp, og så vender du ditt fokus vekk fra utseendet. 

Der er mange som i dag ikke fjerner hår. Så mange at de finnes å følge overalt. 

Jeg ville fulgt noen sånne. Kanskje følge din datters eksempel så hun får se at det hun gjør faktisk er helt naturlig..?

Anonymkode: 91db9...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal bli presset til å fjerne hår og ingen skal føle seg presset til å beholde hår. Opp til hver enkelt. Håper også de som velger å beholde hår er like for et fritt valg når det er snakk om de som ønsker å fjerne hår.

Anonymkode: bcee9...962

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Til dere som nevner personlig hygiene i samme åndedrag. Det er mer hygienisk og la kroppshåret være der. Det er derfor vi har kroppshår. 

Selvfølgelig veileder man barna sine i hygiene. Men å be dem fjerne hår er IKKE det samme.

Hvorfor stinker det da mye mer med hår under armene, enn uten?

Anonymkode: d5714...f66

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du lar henne ta egne valg over egen kropp, og så vender du ditt fokus vekk fra utseendet. 

Der er mange som i dag ikke fjerner hår. Så mange at de finnes å følge overalt. 

Jeg ville fulgt noen sånne. Kanskje følge din datters eksempel så hun får se at det hun gjør faktisk er helt naturlig..?

Det er derfor mange norske menn har begynt å finne seg damer andre steder. Det er lite feminint med svær busk under armene, kort hår, fotformssko og null sminke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har informert henne om hva du tror jenter flest velger å gjøre. Kjøp inn litt utstyr så har dere lett tilgjengelig om hun plutselig en dag får lyst.

Min datter barberer heller ikke og det er faktisk tilfelle for flere av vennene hennes. Det er mer normalt nå en da jeg var ung.

Også heier du på at hun tar de valgene hun gjør og støtter henne i det om det blir kommentert.

Anonymkode: d9e0b...c10

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos meg er det motsatt.

Kanskje du ikke vasker deg godt nok, eller drikker nok vann?

Anonymkode: 5a237...774

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da vasker du deg ikke bra nok.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da vasker du deg ikke bra nok.

Å jo da. Både nok og ofte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er derfor mange norske menn har begynt å finne seg damer andre steder. Det er lite feminint med svær busk under armene, kort hår, fotformssko og null sminke.

Alt med dette innlegget er feil. De fleste kvinner går ikke sånn. Og om de så gjorde, så er de tross alt ikke født for deg. Det man gjør, som sosialt er viktig for andre, gjelder kvinner og menn, det er å ha normal hygiene og holde seg noenlunde i form og ikke fremstå sjuskete, gjerne pynte seg litt nå og da. Kvinners kroppshår er like lite sjusk som det menns er det.

Anonymkode: 624ea...749

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å jo da. Både nok og ofte.

Jeg svetter mer uten hår. Men ja, har jeg masse, så kan det lettere lukte der, fordi det også fester seg i hår. Gjelder for øvrig menn og kvinner.

Anonymkode: 624ea...749

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

😭

Anonymkode: b2e48...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...