Gå til innhold

Jenter som ikke skjønner sosiale koder og behåring

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente som ikke har aspergers, men hun er nok nærmere der enn gjennomsnittet. 

Problemet er at hun ikke forstår alle disse nye sosiale kodene som har oppstått etter puberteten. 

Og det bringer med seg mange problemer, og et av dem er kroppshår. Og da hår under armene. 

Jeg har snakket med henne om normer og forventninger blant jevnaldrende osv. Og jeg har sagt at vi gjerne kjøper barberhøvel til henne. Men hun synes hele greiene er teit. 

Det kan jeg jo forsåvidt være helt enig i, men jeg er så redd for at hun skal bli ertet av jevnaldrende. 

Jeg hadde elsket det om hun var typen som gikk i 8.marstog og lot håret under armene gro som protest, men hun er ikke den som står på barikadene. Og hun er ikke tøff. 

Hva gjør dere som har jenter som ikke passer inn i normen, men som heller ikke er "barrikade-jenter"?

Bør jeg si at hun rett og slett må/virkelig bør fjerne håret under armene når hun går på svømming, eller skal jeg bare la den potensielle ungdommens råskap utspille seg? 

Anonymkode: 9229a...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare la henne styre det der selv. Føler hun på skam, så barberer hun det nok.

Kanskje de er flere jenter der som ikke barberer, og det ikke er like tabu lengre. 

Anonymkode: ea3cb...f4b

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var godt voksen første gang jeg barberte leggene og under armene. Jeg brydde meg ikke som ungdom. 

Anonymkode: 2b843...43f

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bør jeg si at hun rett og slett må/virkelig bør fjerne håret under armene når hun går på svømming, eller skal jeg bare la den potensielle ungdommens råskap utspille seg? 

NEI!

Hun MÅ faktisk ikke fjerne det. Her er det dere som er en del av saueflokken og tror at dere må fjerne håret for å tilfredstille noen imaginære normer dere har satt i hodet deres. Hår er faktisk helt normalt og noe som også viser at man ikke er JENTE lenger, men at man er en KVINNE. Det er faktisk noe for dere andre å tenke over. Det er forskjell på å være et barn og å være voksen.

Anonymkode: 0f0c5...40a

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har ei jente som ikke har aspergers, men hun er nok nærmere der enn gjennomsnittet. 

Problemet er at hun ikke forstår alle disse nye sosiale kodene som har oppstått etter puberteten. 

Og det bringer med seg mange problemer, og et av dem er kroppshår. Og da hår under armene. 

Jeg har snakket med henne om normer og forventninger blant jevnaldrende osv. Og jeg har sagt at vi gjerne kjøper barberhøvel til henne. Men hun synes hele greiene er teit. 

Det kan jeg jo forsåvidt være helt enig i, men jeg er så redd for at hun skal bli ertet av jevnaldrende. 

Jeg hadde elsket det om hun var typen som gikk i 8.marstog og lot håret under armene gro som protest, men hun er ikke den som står på barikadene. Og hun er ikke tøff. 

Hva gjør dere som har jenter som ikke passer inn i normen, men som heller ikke er "barrikade-jenter"?

Nei, du skal la henne være. La henne gjøre dette på sin måte. Hvis du presser henne inn i noen rammer som du oppfatter som sosiale normer, da bidrar du jo bare til å forsterke og vedlikeholde disse sosiale normene som du selv skriver at du egentlig ikke synes er noe bra.

Anonymkode: e5b04...050

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke mobbeoffer av noe slikt. De som vil mobbe finner noe å mobbe for, om man blir sett på som et offer. 

Gjør det enkelt. Mamma utstyrte badet med produkter, og sa jeg selv kunne velge, men spørre hvis jeg ville prøve noe nytt. Det gjaldt bind og tamponger (tampax med hylse, og ob). Det gjaldt høvel, weetkrem og epilator. Og en del andre ting hun visste kunne bli aktuelt i tenårene. 

Anonymkode: 2b91b...8de

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp utstyr sånn at hun har det tilgjengelig! Kanskje hun synes det er flaut og det er derfor hun sier det er teit. 

Anonymkode: ad98e...207

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jenter må barbere seg hverken her eller der. Dette er og et valg og noen velger å ikke gjøre det.

Du må nesten la henne finne ut av dette selv.

Anonymkode: 301aa...b73

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (nå 40+) har aldri fjernet kroppshår i særlig grad. Den eneste som noen gang har kommentert det ubedt og negativt og har skambelagt det på noe vis har vært moren min... 

Det som er viktig og riktig for deg, trenger ikke være det for henne - la henne finne ut av ting selv og ta sine egne valg. I det øyeblikket du kommenterer noe, uansett hvor velment og objektivt du tror det er, sender du signaler som kan oppfattes veldig negativt hvis det ikke sammenfaller med hennes egne tanker og følelser rundt det.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør se ut som man ønsker. Samtidig tenker jeg det kan være lurt å ta et prat om hva "jenter flest" gjør. Ikke for å tvinge hun til å barbere seg, men det kan være lurt å forberede hun på at hun kan få kommentarer. Du sier hun ikke er en barrikadejente, hun har ikke Asperger, men heller mer mot det. Og kanskje er litt sjenert om jeg leser mellom linjene? Da kan det være lurt å forberede seg på hva man står for og hvorfor. Det kan være så enkelt som å rett å slett bare være forberedt på spørsmål som "esj, hvorfor har du så mye hår?". Og din datter kan feks svare "Jeg foretrekker det slik, vi er forskjellige". 

Gikk i klasse med en som ikke barberte seg. Hun trodde det var normalt. Også ble hun kjempe flau når hun fant ut at alle andre i klassen barberte seg. Hun skjulte armene med tskjorter, shorts som bikini, langbukser på sommeren (viste seg at moren var gammel hippie og normaliserte kroppshår, som jo er riktig, men samtidig litt feil på 2000-tallet). Man tar sine valg, men man bør jo stå for de også. Det er også lov å si at kroppshår er opp til hver enkelt og ikke noe man ønsker å diskutere. 

Men det handler om å forberede ungdommen på verden. At alt ikke er en dans på roser. Og at man faktisk må tåle å stå i det om man går mot strømmen. Gutter kan også reagere. Så greit å gi beskjed om det. Vil hun ha hår vil hun sikkert ikke ha en som hater hår, men man mister jo en del gutter som kan være interessert da. Sånn er den virkelige verden. Gir du beskjed har du gjort det du kan. Kjøp gjerne egen høvel og gi beskjed om hvor den er om hun ønsker å bruke. Men ikke press på. Selv begynte jeg å barbere meg sent fordi det var flaut å spørre om høvel og jeg viste ikke om andre gjorde det.

Anonymkode: 638d4...086

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så har hun vel venninner og kan snakke om dette med dem? Eller er hun helt på utsiden av alt og alle? 

Anonymkode: e1645...51d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne være i fred. Dette finner hun ut helt av seg selv. Når hun selv ønsker, ikke når du mener det passer. 

Anonymkode: 41491...3e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hun har rett. At hun ikke ser vitsen er nettopp fordi hun ikke er påvirket, kanskje på grunn av asperger, men det spiller ikke noen rolle. Hvis resultatet er at hun blir ertet/mobbet, skal dere gå i forsvar for henne. Hun skal ikke forandre seg her. Det skal i så fall verden.

Anonymkode: 624ea...749

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du kan selvfølgelig tøffe henne opp, nettopp ved å være på hennes side. Det er sånt man blir tøffere og tryggere i seg selv av. Trygghet er noe andre hjelper til å bygge. Man trenger ikke forberede noen på akkurat dette. Alle mennesker vil oppleve at livet kan være tøft tidsnok. Da kan man ta det når det kommer. Det er ingen vits i å plante redsel i noen for noe som kan skje.

Anonymkode: 624ea...749

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om at hun ikke forstår sosiale koder, men du kaster stein i glasshus, for det gjør ikke du heller. Det finnes sosiale koder om at det ikke er greit å bestemme over en annens kropp, spesielt din egen datter. Vil du virkelig lære henne at det er meningen kvinner skal være hårløse som barn for å bli akseptert sosialt? Altså er du seriøs?

Anonymkode: 89427...d17

• Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge jenter lar håret gro. Datteren din følger bare moten til unge Hollywood.

Anonymkode: 5a237...774

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...