Siriannaa Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Hei! Jeg er gravid i uke 8+2 og er konstant kvalm. Brekker meg flere ganger til dagen og kaster opp 2-4 ganger om dagen og det har jeg gjort i 2 uker nå🤢Klarer ikke å spise varm mat. Det går i frukt, bær og smoothie om dagene. Er sååå lei og sliten😭 Har en gutt på 4 år også som krever mye med sine diagnoser😭Sover dårlig om nettene da jeg må tisse ofte.. Jobber også 100% på sykehus, tror jeg må dra til legen i morgen å få sykemelding😭 Synes det er noe skikkelig dritt med sykemelding.. Noen som har noen tips mot kvalmen som virkelig virker?🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Hadde det samme i 1. Trimester og godt uti 2. Trimester. SUKK score på 12.. https://svangerskapskvalme.no/a-vaere-kvalm/sukk-test/ Afipran hjalp pittelitt og det samme med zofran, men fikk mer bivirkning enn virkning så det ble ikke mange tabletter av noen av de. Xonvea ble jeg zombie av, men vet at mange har god effekt av denne, så du bør få resept på det. Og selvfølgelig sykemelding. Det er viktig å hvile seg når man er så kvalm og det kan hjelpe litt. Jeg måtte spise hyppig for å ikke spy. Det er også faktisk bevist at proteinrik mat er bra mot svangerskapskvalme, så putt litt proteinpulver i smoothien din hvis du ikke får i deg proteiner på annen måte. Anonymkode: 46f34...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siriannaa Skrevet 2 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde det samme i 1. Trimester og godt uti 2. Trimester. SUKK score på 12.. https://svangerskapskvalme.no/a-vaere-kvalm/sukk-test/ Afipran hjalp pittelitt og det samme med zofran, men fikk mer bivirkning enn virkning så det ble ikke mange tabletter av noen av de. Xonvea ble jeg zombie av, men vet at mange har god effekt av denne, så du bør få resept på det. Og selvfølgelig sykemelding. Det er viktig å hvile seg når man er så kvalm og det kan hjelpe litt. Jeg måtte spise hyppig for å ikke spy. Det er også faktisk bevist at proteinrik mat er bra mot svangerskapskvalme, så putt litt proteinpulver i smoothien din hvis du ikke får i deg proteiner på annen måte. Anonymkode: 46f34...8d0 Hvilke bivirkninger fikk du av kvalmestillende? Takk for svar❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har gått på først en, deretter to postafen om dagen i månedsvis, og vært 100 % sykemeldt til nylig (jobber kun 10 % nå). Har ikke hatt sjanse til noe annet. Anbefaler deg å snakke med legen din. Anonymkode: b9eff...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #5 Del Skrevet 41 minutter siden Jeg var sykemeldt hele svangerskapet på grunn av kvalme og oppkast. Diskuter evt medikamenter med fastlege, kan jo hende du må teste litt forskjellig før du finner det som passer deg. Jeg gikk ikke på noen da postafen og B6 vitamin i kombo ikke fungerte for meg, og min lege var tilbakeholden med andre alternativer… Det som hjalp best for meg var å spise lite og hyppig. Som noen over her skriver følte jeg det hjalp best med proteinrik mat, så jeg spiste en del brødskiver med egg, skinke, avocado etc etc. Unngikk mat som ga hurtig blodsukkerstigning da jeg ble mer kvalm av det. Det viktigste er jo å få i seg næring og væske, så spis og drikk det som funker for deg. Kostholdet kan jo bli litt ensidig, men viktigste er jo å få i seg noe. Tror det var over en uke eller to at jeg kun spiste ostesmørbrød og epler til alle måltid 🙈 Og godt med hvile! Jo mer sliten jeg var, jo kvalmere ble jeg. Håper du slipper unna kvalmen snart 💜 Anonymkode: 0698f...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #6 Del Skrevet 30 minutter siden Siriannaa skrev (1 time siden): Hvilke bivirkninger fikk du av kvalmestillende? Takk for svar❤️ Av afipran får jeg en veldig rar indre følelse av uro og ubehag. Det er såppass ubehagelig og afipranen virket såppass dårlig for kvalmen at det ikke var verdt det for meg. Zofran blir jeg ekstremt forstoppet av, og det var heller ikke verdt det siden det fungerte relativt dårlig på kvalmen, og det er i tillegg litt uklart med risiko for fosteret ved zofran med hjertesykdom etc. Men det er viktig for meg å understreke at folk er så forskjellige, at man kan ikke tenke at man ikke vil prøve en medisin bare fordi en annen person fikk en spesifikk bivirkning. Og ofte kan det være sånn at en bivirkning man får er levelig sånn at man synes det er verdt det hvis man veier det opp mot virkningen. Anonymkode: 46f34...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden #7 Del Skrevet 20 minutter siden Sitroner hjalp mot kvalme for meg. Å slikke på noe skikkelig surt hjalp meg gjennom dagen. Ellers klarte jeg å la være å kaste opp flere ganger hvis jeg bare lå helt stille på siden (i senga, på gulvet etc)… Anonymkode: 0a55b...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå