Gå til innhold

Dyslektikkere og ungdomsbøker.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest indiangranny

Hei :D

Jeg har et spørsmål til dere hva synes dere om at voksne leser ungdomsbøker for å få trening.Jeg sliter med dysleksi og kan bli sliten hvis jeg leser for mye voksen litteratur. :( Da synes jeg det er lettvint å slappe av med en ungdomsbok. :ler:

Nå vil jeg ha svar fra begge leire her på KG

hilsen

indianlady :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det spiller vel ingen rolle..? Det finnes da mange gode ungdomsbøker der ute.. Skjønt, jeg kommer ikke på noen akkurat nå... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Harry Potter er kanskje barnebok, og ikkje ungdomsbok...? ;-)

Hobbiten er òg klassifisert som barnebok - men det gjer'kje noko. Gode bøker er gode bøker, uansett om lesarane som har glede av dei er unge eller gamle. Ein definisjon eg likar er: Ei barne/ungdomsbok er ei bok du kan gleda deg over frå du er barn/ungdom.

OK, enkelte bøker taper glansen når du blir eldre, og fenger ikkje like lett - mens andre inneheld kvalitetar du ikkje får med deg som yngre.

Sjølv likar eg å lesa, eg. Om det er for barn, ungdom eller vaksne, det er ikkje så viktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Harry Potter og Hobbiten, så spørs det om ikke de får et sapass teknisk språk at de ikke fyller hensikten det her er snakk om? (Har bare lest første H.P. husker ikke helt..). I tillegg er de ganske lange, og det er vel greit med kortere bøker dersom det er ment som lesetrening, slik at man kommer raskere gjennom dem.

Da jeg gikk videregående (var da 20) skulle jeg lese en barnebok av en norsk forfatter og skrive en anmeldelse. Jeg startet på en og fant så ut at forfatteren ikke var norsk som jeg først trodde. Leste den ferdig likevel, jeg. Den var jo morsom! :briller:

Hva slags bok det var? Hmm.. *søke hos biblioteket*

"Heksen Belladonna" av Eva Ibbotson. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, korleis Harry Potter er som lesetrening veit eg ikkje, det må eg innrømma. Hobbiten har eg på engelsk, stor illustrert utgåve, og den virkar ganske lettlest.

Elles har me jo Roald Dahl, og bøkene hans er jo berre herlege :-)

Men uansett, så synest eg det er heilt i orden å lese ungdomsbøker - eller barnebøker - som vaksen. Enten det er for lesetrening, eller berre for kosen sin del.

Og mens eg hugsar på det: Om nokre skulle ha behov for eit forsvar for dette, så høyr på forfattarar som André Bjerke: "Då eg var liten, sneik eg meg inn på voksenavdelinga på biblioteket. Som vaksen sneik eg meg inn på barneavdelinga." (Han tok det ikkje så tungt kor han fann bøkene, han heller ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til dere hva synes dere om at voksne leser ungdomsbøker for å få trening.Jeg sliter med dysleksi og kan bli sliten hvis jeg leser for mye voksen litteratur. :( Da synes jeg det er lettvint å slappe av med en ungdomsbok. :ler:

De aller beste barne- og ungdomsbøkene er de som fenger både voksne og barn. Jeg leser ofte både barne- og ungdomsbøker selv, i tillegg til voksenbøker, synes ikke "etiketten" spiller noen rolle i det hele tatt. Da jeg gikk gravid leste jeg alle Anne-Cath Vestlys bøker - storkoste meg og gledet meg til jeg kunne lese dem for barnet mitt :D

Kos deg med bøkene du, les det DU har lyst til å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roald Dahl er bra.. Har liggende et par "voksenbøker" av ham som jeg engang glemte å avbestille.. Burde kanskje lese dem en gang..? :briller:

Har ikke helt sansen for Vestly, da foretrekker jeg Lindgren.

Og (slem innrømmelse følger): når det gjelder bøker jeg skal lese for poden, så pleier jeg å favorisere egne favoritter sterkt.. :oops:

Digger forresten Rydiger! (Den vesle vampyren av Angela Sommer-Bodenburg)

Rydiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg foretrekker kommer helt an på hva hjernen min er innstilt på. For små barn synes jeg Vestly er fantastisk - synes hun har vært så flink til å sette "kontroversielle" saker på dagsorden. Som Ole-Aleksander som fikk vite om mammas graviditet, Guro med alenemor og Aurora med hjemmeværende pappa... Hadde et helt spesielt forhold til Guro fordi både hun og jeg hadde en tøff alenemor-mamma :blunke:

Har også utrolig sansen for Astrid Lindgren, selv om vi måtte legge til side Mio min Mio i noen år da jeg var liten - den var skummel :o

Og Rydinger, ja - hehe - han ruler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ole-Aleksander som fikk vite om mammas graviditet,

Huff ja, det der var en uting.. Tenk å fortelle uskyldige små barn at babyen kom fra magen til mor.. Makan sier jeg bare! :evil:

:wink::lol:

*tror jeg må legge meg nå.. kanskje..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har valgt en lur vei inn i lesingen. Å ha dysleksi er litt av en utfrodring i vår verden av bokstaer og symboler. Men det er heldigvis ingen sykdom, bare et irriterende problem........

Den eneste måten å bli en bedre leser på, er å lese. Det spiller ingen rolle hva man leser egentlig, så lenge man selv liker det. Og det finnes mange kjempegode barne- og ungdomsbøker. Har lest Harry Potter, jeg - for jeg lurte på hva det var med bøkene som fenget unger til de grader, og jeg koste meg med den - som et eventyr.

Ellers finnes det nå også en del lettlestbøker beregnet på voksne. De har et litt enklere språk, litt kortere setningen enn mange andre "voksenbøker", men tar opp temaer som er mer voksenrelaterte. En del av de bøkene er også anbefalelsesverdig.

Og så har man lydbøker, da. De kan brukes på to måter - enten å lytte til dem i steden for å lese boka sjøl. eller ved å sitte med boka samtidig som man lytter til den.

Bibliotekene kan gi råd om gode bøker uansett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av bra ungdomsbøker, bøker som likegjerne kan leses av voksne som av ungdom.

Men mange av ungdomsbøkene som gis ut i dag er ikke noe mindre krevende språklig (og innholdsemssig) enn bøker for voksne. Forskjellen er ofte bare at hovedpersonen(e) er ungdommer.

For noen år siden kom det en storskriftserie for voksne, den utgis ikke lenger men finnes nok på de fleste bibliotek.

Lydbøker er absolutt å anbefale. Lån boka i tillegg så kan du jo veksle litt på å lese/høre boka.

For å få tips om bøker synes jeg du skal gå innom biblioteket. Der har de masse erfaring med den type spm.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei dere :D

Takk for saklige og gode svar,det merklige ar at jeg ikke hater bøker grunnen dette kjempeproblem. :o Jeg har ofte vondt får å få ytret hva jeg mener her på KG,grunnet dysleksien og en blir tatt for teit og være dum.

Jeg er så lei dette og sloss med bokstaver og punktum.

hilsen

indianlady :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen indianlady

Synd hvis dysleksien stopper deg fra å uttrykke meninger. Sliter selv litt med rettskriving - ser ikke om det jeg skriver er riktig eller feil, men har gjennom mange år lært meg noen strategier, slik at når jeg kommer til et ord jeg vet jeg er usikker på, så velger jeg et annet ord, eller skriver om setningen. Er kjempeglad i retteprogrammet, og når jeg skal skrive noe jeg skal sende fra meg, offentlige brev ol, ber jeg ofte noen lese gjennom det for meg - korrekturleser med andre ord.

Men jeg regner meg ikke for å være dum, og blir ganske hisig hvis noen antyder det!!!!!!

Og skulle du skrve med komma og punktum på feil sted, eller hive på noen flere bokstaver enn det ordboka sier , eller kutte ut noen, så vil nok det du mener komme fram likevel......

Men mitt problem er lite, og jeg elsker å lese. Poden min, derimot, har et mye større problem med dysleksi, men han leser bøker likevel, og vurderer å studere også. Det krever mer av ham, men han har ikke gitt opp - og også han nekter å bli oppfattet som dum (og så har han kjeftamentet i orden-da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest indiangranny

Hei Bettie :)

Jeg har kjeftamentet i orden som er en Østfolding,jeg veit så vel hvordan det er og alt stopper opp lissom.På min tid var ikke lærere oppmerksom på dette problemet som dysleksi er.Jeg tok vidregående på et sent tidspunkt men jeg så selv at jeg måtte lese og pugge mye mer enn de andre når det gjalt fagene.Det tok lenger tid lissom,si til din sønn at han ikke må gi opp.

Oppmuntre han til å lese og bli glad i bøker. :D

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...