Gå til innhold

Spille Spotify på eldre stereoanlegg? Adapter?

Belsebubba

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skrev først "eldre stereoanlegg". Stereo er to kanaler, og utfordringen  med disse er at de kun har analoge innganger. Typisk Tape, AUX, Tuner og CD. Mitt svar, og flere andres var basert på denne problemstillingen.

Jeg er opptatt av lyd, men har mindre peiling på digitale medier og har aldri eid noe med surroundlyd. Du har ikke en stereoforsterker, men en 5.1 surroundforsterker, altså 5 lydkanaler + sub. Slike har digitale innganger. Også din.

Dette forandrer litt på problemstillingen. Husk det når du handler.

Anonymkode: e9e55...ef6

Hva er problemet egentlig? Alle surroundreceivere kan spille musikk i stereo, og jeg har aldri i mitt liv sett en som ikke har minst et par sett med analoge innganger. Det finnes selvsagt også en hel drøss med stereoforsterkere med digitale innganger.

Ser ikke problemet med å kalle et anlegg bestående av en 5.1-receiver to høyttalere for et stereoanlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belsebubba skrev (På 19.11.2024 den 20.07):

Den nærmer seg antikvarisk tror jeg 😅, men jeg har en Pioneer VSX-D510 Digital Sound Processor. 

Denne har to digitale innganger, 1 optisk og en coax.  I tillegg har den en drøss analoge innganger for RCA-plugger.

SONOS hadde en dings som kunne streame til den type anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (11 timer siden):

Denne har to digitale innganger, 1 optisk og en coax.  I tillegg har den en drøss analoge innganger for RCA-plugger.

SONOS hadde en dings som kunne streame til den type anlegg.

Kan jeg bruke en Bluetooth mottaker som noen foreslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belsebubba skrev (3 timer siden):

Kan jeg bruke en Bluetooth mottaker som noen foreslo?

I første svaret du fikk anbefalte jeg en slik løsning. Du kan koble mottageren til din surroundforsterker analogt til en ledig inngang. (Selv om du har digitale innganger)

Hvis du har iPhone er det lydmessig en fordel at mottageren støtter AAC codec. Android bør ha aptX. De aller rimeligste har ikke denne støtten og de har også gjerne en eldre versjon av Bluetooth.

Dette produkter støtter alt og har i tillegg flere muligheter utover Bluetooth.

FiiO BR13 Hi-Res Bluetooth mottaker m/ DAC & forforsterker - Hodetelefonforsterkere - Komplett.no

Anonymkode: e9e55...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belsebubba skrev (På 19.11.2024 den 20.07):

Den nærmer seg antikvarisk tror jeg 😅, men jeg har en Pioneer VSX-D510 Digital Sound Processor. 

Du har ikke en smart-tv som kan spille av Spotify tilkoblet forsterkeren fra før da?

Anonymkode: dd890...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Takk for svar og tips alle! Fikk en IEAST Audio Pro til jul og den fungerer utmerket 👌 Musikken blir ikke avbrutt av meldingslyder etc heller så veldig fornøyd. Eneste er at volumet ikke kan skrus like høyt som ved bruk av receiveren direkte, men det går fint 😊 Da er iallefall naboene fornøyd 😅😆

Ønsker dere en fortsatt god jul og et riktig godt nytt år! 🎉🎆😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...