AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #1 Del Skrevet 17. november 2024 Jeg jobber nå deltid i jobben jeg er utdannet til. Men jeg kjenner at jeg ikke vil greie å øke prosenten fordi dette yrket er veldig krevende for meg og ikke helt forenelig med min diagnose. Planen min var hele veien å jobbe hardt, spare meg opp til å ha råd til videre studier og bedre jobbmuligheter. Men så gikk jeg på en smell og nå klarer jeg ikke oppnå denne planen. Samtidig drømmer jeg fortsatt om å utdanne meg til en jobb jeg fungerer bedre i. Men risikoen er stor, hva om jeg går ut av nav nå, søker meg inn på studier og lån og alt det der og så ikke klarer det? Hva skjer da? Eller hva om jeg fullfører studiet men ikke klarer å få en bedre jobb? Eller at jeg ikke fungerer i den jobben heller og må tilbake på sykepenger? Kan bli sittende igjen med minstesats ufør og stor gjeld, det tror jeg ikke jeg tør. Samtidig gjør jeg ikke noe nå, går jeg ikke for mine drømmer er jeg redd for å aldri komme meg ut av denne suppa. Hater virkelig å miste all integritet og være avhengig av nav. Anonymkode: 36695...42d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #2 Del Skrevet 17. november 2024 NAV tilbyr i enkelte tilfelle å "sponse" utdanning for menneske på AAP. Kanskje du kan høyre med NAV/saksbehandlaren din? Anonymkode: 1be09...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2024 #3 Del Skrevet 18. november 2024 Forstår godt dilemmaet. Nå vet jeg ikke noe om din helse og nåværende yrke. Men vil råde deg til å tenke nøye gjennom om du faktisk vil klare 100% jobb i et annet yrke og hva et studie vil kreve av deg helsemessig. Jeg har hatt kronisk sykdom hele livet. Det ble veldig tungt etter hvert (jobba innen helse). Var så skamfull over stadige korte sykmeldinger. Nedprioriterte alt utenfor jobb, men møtte stadig veggen og innså jeg måtte gjøre ei endring. Valgte å gå ned i stilling, samtidig som jeg omskolerte meg. Tok studier ved privat skole, fordi det var mer fleksibelt studieløp. Det ble veldig dyrt. Tok en bachelor over 4 år. Ble bare sykere i løpet av disse årene. Holdt ut 6 mnd i nytt yrke, før jeg ble langtidssykmeldt og deretter over på minstesats AAP fordi inntekten min var så lav under studier. Hadde jeg visst det jeg vet i dag om rettigheter til sykepenger, beregning av aap og uføretrygd, så hadde jeg IKKE valgt å studere. Skulle heller tatt imot den sykmeldingen som legen anbefalte meg og forsøkt finne annen jobb/ta studier ved hjelp av NAV. Anonymkode: 04192...379 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #4 Del Skrevet 19. november 2024 Hvis du skulle få minstesats ufør slipper du vel å betale tilbake studielånet ditt? Anonymkode: 95b56...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå