Gå til innhold

Karakterinflasjonen på videregående.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aftenposten har en artikkel om karakterinflasjonen på videregående. På 15 år har andelen som får 6-er i fellesfagene er mer enn doblet og har økt med 150 prosent. 

Artikkelen ligger bak betalingsmur. Men kort oppsummert sier lærerne i artikkelen at de opplever stort press for å gi 6ere. Presset kommer både fra elevene og foreldrene. Elvene forteller lærerne at de ødelegger fremtiden deres om de ikke gir eleven 6er.  Lærerne forteller også at det å vippe elevene opp fører til at de slipper å krangle med elevene om karakteren og at det derfor kan være fristende å vippe karakteren opp. Det er også forståelig. Lærerne kan ha 120 elever de setter karakter på. Da ønsker man ikke å bruke tid med å krangle med hver elev om karakteren. 

Deler av forklaringen er også at lærerne blir presset til å la flere elver bestå. Det er på en måte forståelig, for alle ønsker at elevene skal bestå. Men når hva som tidligere var en 1-er blir til en 2-er så flyttes hele karakterskalaen oppover. Hva som var en 2-er blir nå en 3-er, osv. 

Elevene gjør det ikke bedre på eksamen eller på PISA-testene. Dette er tester med ekstern sensor som ikke kjenner elevene. Om det var slik at elvene faktisk hadde blitt flinkere så burde elevene hatt samme økning i testene med ekstern sensor. 

Man må gjerne si at lærerne burde bli flinkere til å stå imot presset fra elevene. Men det er åpenbart at de ikke klarer det. I tillegg er det ikke rart at man gir etter. Det er svært vanskelig å være objektiv med elever man kjenner og som  man ønsker skal få komme inn på studiet de drømmer om.  Lærernes rolle er også å motivere elevene og gi dem læringslyst. Da er det selvsagt fristende å gi 6er til eleven som har sagt at det er alt hun drømmer om og at hun har jobbet svært hardt for å prøve å få 6er.

Løsningen etter min mening er å gå over til en modell med kun eksamenskarakterer. Det er den eneste måten elevene kan bli objektivt vurdert. 

I artikkelen nevnes også at det bør bli klarere retningslinjer på hva som  tilsvarer en 6-er besvarelse. Det hadde sikkert vært flott. Men når retningslinjene er så vage som de er så er det vel trolig fordi det er vanskelig å sette klare retningslinjer. 

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0VWmeG/sekserinflasjon-i-skolen-aldri-har-flere-faatt-toppkarakteren-6

Til moderator: Jeg har ikke sitert noe fra lenken. Jeg har skrevet et sammendrag med egne ord. Så ikke slett tråden. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

takk for at du lagde tråden, jeg hadde tenkt å gjøre det samme.

Jeg har selv vært timelærer i vgs og opplevde dette. Elevene forventet å få 5 eller 6. De sammelignet seg med hverandre, den og den fikk en 6er, hva skal til for at jeg gjør det samme?

Jeg hadde en klasse på en skole som var kjent for høyt nivå, ikke i Oslo. Der var det kanskje ti stykker som ønsket seg en 6er i mitt fag, jeg ga vel fire stykker en toppkarakter og hadde da rundt 5/6 skuffede elever...

Elevene forventer å rykke opp om de vipper mellom to karakterer og ber om begrunnelse for hvorfor de ikke får toppkarakterer.

Jeg tror vi må gå over til opptaksprøver og heller ha to stykker(for å motvirke de som har en dårlig dag). Da vil og elevene bli opptatt av å lære, ikke kun av tallet som de får på en vurdering.

 

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener standpunktkarakterer bør fjernes for å få presset unna lærerne og gjøre systemet mer rettferdig. Innfør eksamener i alle fagene med tilfeldige sensorer og eventuelt opptaksprøver, som det er i de aller fleste land i verden.

Anonymkode: 5af1f...0d3

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg ikke som lærer, men jeg var elev på videregående for 15 år siden og igjen nå da det var fag jeg ikke bestod. 

Jeg opplever to ting. 1. Nå finnes det tydeligere krav for hva som tilsvarer en 6er. Det gjør det enklere for elever å se hva de må endre på uavhengig av hvor god læreren r til å undervise.

2. Jeg vet om flere som opplevde at enkelte lærere aldri ga ut 6ere. Mannen min (som er lærer) opplevde til og med at en kollega sa at hun aldri gir ut toppkarakter. Mannen min valgte å rapportere dette utsagnet til ledelsen, fordi det er jo rett og slett brudd på retningslinjene deres. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fire24 skrev (8 minutter siden):

Nå jobber jeg ikke som lærer, men jeg var elev på videregående for 15 år siden og igjen nå da det var fag jeg ikke bestod. 

Jeg opplever to ting. 1. Nå finnes det tydeligere krav for hva som tilsvarer en 6er. Det gjør det enklere for elever å se hva de må endre på uavhengig av hvor god læreren r til å undervise.

2. Jeg vet om flere som opplevde at enkelte lærere aldri ga ut 6ere. Mannen min (som er lærer) opplevde til og med at en kollega sa at hun aldri gir ut toppkarakter. Mannen min valgte å rapportere dette utsagnet til ledelsen, fordi det er jo rett og slett brudd på retningslinjene deres. 

 

Problemet er at elevene går direkte på vurderingskriteriene får å sikre seg en sekser.

I gamle dager(forrige årtusen) var ingen av oss elevene noe som helst opptatt av vurderingskriteriene.

 

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må få inn opptaksprøver. Da får vi og bort karakterfabrikkene som gjør at folk bruker ekstraår for å finpusse et allerede godt vitnemål. Dette er spill av tid og ressurser.

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fire24 skrev (10 minutter siden):

Nå jobber jeg ikke som lærer, men jeg var elev på videregående for 15 år siden og igjen nå da det var fag jeg ikke bestod. 

Jeg opplever to ting. 1. Nå finnes det tydeligere krav for hva som tilsvarer en 6er. Det gjør det enklere for elever å se hva de må endre på uavhengig av hvor god læreren r til å undervise.

2. Jeg vet om flere som opplevde at enkelte lærere aldri ga ut 6ere. Mannen min (som er lærer) opplevde til og med at en kollega sa at hun aldri gir ut toppkarakter. Mannen min valgte å rapportere dette utsagnet til ledelsen, fordi det er jo rett og slett brudd på retningslinjene deres. 

 

Gikk på en VGS der det var umulig å 6er i norsk. Gym hadde det blitt delt ut en (1) 6er de siste 10 år (vedkommende var/ble toppidrettsutøver). Dette gjaldt også flere fag. Ganske bittert for de som var avhengige av de (uoppnåelige) 6erne og hadde sluppet et år på Bjørknes (privat VGS) i etterkant, bare fordi flere lærere ikke gjorde jobben sin korrekt. 
 

Bra at skalaen blir brukt, men inflasjon er ikke bra.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fire24 skrev (14 minutter siden):

Nå jobber jeg ikke som lærer, men jeg var elev på videregående for 15 år siden og igjen nå da det var fag jeg ikke bestod. 

Jeg opplever to ting. 1. Nå finnes det tydeligere krav for hva som tilsvarer en 6er. Det gjør det enklere for elever å se hva de må endre på uavhengig av hvor god læreren r til å undervise.

2. Jeg vet om flere som opplevde at enkelte lærere aldri ga ut 6ere. Mannen min (som er lærer) opplevde til og med at en kollega sa at hun aldri gir ut toppkarakter. Mannen min valgte å rapportere dette utsagnet til ledelsen, fordi det er jo rett og slett brudd på retningslinjene deres. 

 

1) Jeg er enig i at det kan bli lettere med tydelige krav for hva som tilsvarer 6er. Men disse vurderingskriteriene finnes jo også på eksamen. Hadde det vært vurderingskriteriene som førte til at elevene i dag får 6er så burde også eksamenskarakterene øke tilsvarende. Når det er kun karakteren de får fra lærerne som kjenner dem som øker og ikke fra sensor som ikke kjenner dem så er det vanskelig å se at dette ikke handler om at lærerne gir gode karakterer fordi de føler press til å hjelpe elevene sine. 

2) Jeg er helt enig i at hele skalaen bør brukes. Det er ikke noe poeng i å ha karakterer som aldri brukes. I tillegg er det viktig at lærerne er lojale mot retningslinjene slik at elever ikke blir forskjellsbehandlet utfra hvilken lærer de har. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ikke tåler å «stå i» det å ikke kunne komme forventninger fra foreldre, deres jurister og elevene dine i møte så har du jo ingenting i en jobb som omhandler barn å gjøre.

For sånn er hverdagen til alle som har med mennesker å gjøre. De har forventninger. Det offentlige er ikke, skal ikke være og kommer aldri til å være i stand til å innfri menneskers forventning om at «det offentlige» dekker alle ders behov og tekkes alle deres nykker.

Jeg foreslår at vi gjør det obligatorisk at pedagoger har minst 5 år yrkeserfaring utenfor skole før de får lov til å jobbe der. Kan vøre hva som helst - elektriker eller butikkmedarbeider feks. Så lærer de seg å stå i konflikt dag ut og dag inn, og kan gå til yrket lærer pg finne at det å «stå i det» er noe de mestrer.

Anonymkode: 1dcc5...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser det er blitt ganske vanlig med «6 i alle fag». Dengang jeg gikk på vgs var det 2 i hele landet som fikk til det. Nå forventer enhver elev som er brukbar på skolen det. Så klager de når universitet sine linjer får dertil høye snitt. Det sprer seg jo.

Anonymkode: 71748...dda

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unntaket er matematikk, der må du faktisk ha rett svar, det nytter ikke å grine seg til det og beskylde lærer for å ha ødelagt framtida. 

Anonymkode: e4787...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dersom du ikke tåler å «stå i» det å ikke kunne komme forventninger fra foreldre, deres jurister og elevene dine i møte så har du jo ingenting i en jobb som omhandler barn å gjøre.

For sånn er hverdagen til alle som har med mennesker å gjøre. De har forventninger. Det offentlige er ikke, skal ikke være og kommer aldri til å være i stand til å innfri menneskers forventning om at «det offentlige» dekker alle ders behov og tekkes alle deres nykker.

Jeg foreslår at vi gjør det obligatorisk at pedagoger har minst 5 år yrkeserfaring utenfor skole før de får lov til å jobbe der. Kan vøre hva som helst - elektriker eller butikkmedarbeider feks. Så lærer de seg å stå i konflikt dag ut og dag inn, og kan gå til yrket lærer pg finne at det å «stå i det» er noe de mestrer.

Anonymkode: 1dcc5...d5d

Hadde det kun vært en håndfull lærere som ikke klarte å så imot presset så kunne man byttet ut de aktuelle lærerne. Når det gjelder nærmest alle lærerne så er det ingen praktisk mulighet å bytte ut lærerne som ikke klarer å være objektive. 

Det er heller ikke slik at kun fordi man har jobbet 5 år i butikk så gir man ikke etter for press om man blir lærer. Det ville også vært enormt sløsete å gi noen først en lang lærerutdanning for så å ta fra dem fem jobbår som lærer. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vestlig skrev (15 minutter siden):

Gikk på en VGS der det var umulig å 6er i norsk. Gym hadde det blitt delt ut en (1) 6er de siste 10 år (vedkommende var/ble toppidrettsutøver). Dette gjaldt også flere fag. Ganske bittert for de som var avhengige av de (uoppnåelige) 6erne og hadde sluppet et år på Bjørknes (privat VGS) i etterkant, bare fordi flere lærere ikke gjorde jobben sin korrekt. 
 

Bra at skalaen blir brukt, men inflasjon er ikke bra.

Der jeg gikk på vgs var første klasses 6-er-krav i gym bl.a. 3000m på under 10 minutter, OG minimum 15 hangups og 50 push-ups. 

Anonymkode: 0a667...de5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unntaket er matematikk, der må du faktisk ha rett svar, det nytter ikke å grine seg til det og beskylde lærer for å ha ødelagt framtida. 

Anonymkode: e4787...738

Ja, det er påfallende at faget hvor  man ikke kan grine seg til 6er er det faget hvor økningen i antall 6ere er minst. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Elevene forventer å rykke opp om de vipper mellom to karakterer og ber om begrunnelse for hvorfor de ikke får toppkarakterer.

Anonymkode: aae30...119

Nettopp. Det tas også opp i artikkelen. Elevene trenger ikke skrive noen begrunnelse i klagen sin, men læreren må gi begrunnelse til elevene som klager. Det fører til at det blir fristende for lærerne å vippe opp karakteren fordi da slipper de elever som klager og slipper å bruke mye tid på å skrive begrunnelse. 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens digitale alder, så burde det være mulig å sette opp eksterne prøver man tar iløpet av året. Da bestemmes ikke karakteren av trynefaktor og ikke av en enkel eksamen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom du ikke tåler å «stå i» det å ikke kunne komme forventninger fra foreldre, deres jurister og elevene dine i møte så har du jo ingenting i en jobb som omhandler barn å gjøre.

For sånn er hverdagen til alle som har med mennesker å gjøre. De har forventninger. Det offentlige er ikke, skal ikke være og kommer aldri til å være i stand til å innfri menneskers forventning om at «det offentlige» dekker alle ders behov og tekkes alle deres nykker.

Jeg foreslår at vi gjør det obligatorisk at pedagoger har minst 5 år yrkeserfaring utenfor skole før de får lov til å jobbe der. Kan vøre hva som helst - elektriker eller butikkmedarbeider feks. Så lærer de seg å stå i konflikt dag ut og dag inn, og kan gå til yrket lærer pg finne at det å «stå i det» er noe de mestrer.

Anonymkode: 1dcc5...d5d

Det handler ikke kun om lærerne som ikke klarer å stå i det.

Like mye dreier det seg om at vi forventer mer, krever mer og har fått en kulturendring hvor vi er svært bevisst på rettighetene våre. Vi er rett og slett mye mer individualister enn før og ser oss selv. mange studier er og bltt vanskelige å komme inn på som juss og psykologi som for 35 år iden var åpne.

Lærerne sin posisjon er svakere enn før og ressurssterke foreldre kjemper gjerne for sine barn.

Anonymkode: aae30...119

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der jeg gikk på vgs var første klasses 6-er-krav i gym bl.a. 3000m på under 10 minutter, OG minimum 15 hangups og 50 push-ups. 

Anonymkode: 0a667...de5

Gikk du på vgs i forsvaret? Selv redningsmenn har ikke så harde opptakskrav 😂

Anonymkode: 9cd58...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fire24 skrev (4 timer siden):

Nå jobber jeg ikke som lærer, men jeg var elev på videregående for 15 år siden og igjen nå da det var fag jeg ikke bestod. 

Jeg opplever to ting. 1. Nå finnes det tydeligere krav for hva som tilsvarer en 6er. Det gjør det enklere for elever å se hva de må endre på uavhengig av hvor god læreren r til å undervise.

2. Jeg vet om flere som opplevde at enkelte lærere aldri ga ut 6ere. Mannen min (som er lærer) opplevde til og med at en kollega sa at hun aldri gir ut toppkarakter. Mannen min valgte å rapportere dette utsagnet til ledelsen, fordi det er jo rett og slett brudd på retningslinjene deres. 

 

Jeg hadde en lærer i samfunnsfag på videregående (obligatorisk fag) som ikke ville gi 6er til noen uten at de hadde studert samfunnsfaglige fag på universitetet. Helt sprøtt. Enkleste vei for å komme dit er jo nemlig å bestå videregående, og kravene var jo på langt lavere nivå enn som så reelt sett. Var mange som hadde henne i ulike fag som slet med å få gode karakterer. I min klasse her som da var andreklasse, måtte vi har minst 5,3 i snitt i første for å komme inn, så var mange veldig flinke. 
Så det du sier her er kjent og godt din mann har rapportert sånt inn. 

Anonymkode: a0776...b5c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk du på vgs i forsvaret? Selv redningsmenn har ikke så harde opptakskrav 😂

Anonymkode: 9cd58...771

Ikke meg du siterer. Men  opptakskrav er minimumskrav. 6er-krav er det som skal til skille de aller beste fra de nest-beste. Så det er ikke rart at opptakskravene er lavere. Dette er jo også øvelser som går på kroppsvekt og da er det ikke slik at voksne trenger å gjør det bedre enn ungdom.  

 

Anonymkode: e025c...a2d

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...