Gå til innhold

Husleie av voksne barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (3 timer siden):

Egentlig er summen veldig lav. Moren er pleier for han.

Men da søker man om BPA/pleiepenger og truer kommunen med at han må flytte til omsorgsbolig om det ikke blir invilget.

Anonymkode: 51af7...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da søker man om BPA/pleiepenger og truer kommunen med at han må flytte til omsorgsbolig om det ikke blir invilget.

Anonymkode: 51af7...f20

Kan ikke du sette deg litt inn i disse tingene før du slenger ut slike kommentarer? =/ 

Man får ikke pleiepenger for barn over 18 år, så fremt de ikke er i livets sluttfase/terminal. I tillegg er pleiepenger en støtte for de som er i jobb tilsvarende den prosenten de må være borte fra jobb som en kompensasjon for lønnen man ikke får. Jeg jar selv uføretrygd pga nyresykdom og kvalifiserer ikke til pleiepenger. Han får ikke BPA da han ansees som for frisk til det. Han er likevel i kø for kommunal bolig i kollektiv med døgnbemannet personell fordi han trenger det. Inntil det bor han hjemme fordi han trenger hjelp og oppfølging i medisiner, bipap, og generelt. 

Anonymkode: 79710...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

15000 i kun boliglån og fellesutgifter. Strøm, forsikring, Internett, mobil, mat, husholdning, transport, treningssenter (for han) etc kommer i tillegg. 

Og jeg tar ikke 10.000 fra han i rene boutgifter. Han betaler, via meg frem til han klarer å ta over nettbanken og regningene sine, sine faste utgifter. 

Det spiller ingen rolle hva du kaller det eller hvordan han betaler det. Pengene kommer fra hans konto.

Hva hvis han en dag skal kjøpe bolig? Hvordan skal han spare opp til egenkapital hvis du tar fra han halve inntekten? Satser du på at kommunen betaler trygdebolig for han? Kanskje greit å søke om trygdebil også? Han vil jo knapt ha penger til bil selv hvis han skal betale deg 10000 kr mnd.

Sorry for å være kritisk, men du ba om råd. Så da får du råd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderullandei skrev (3 minutter siden):

Det spiller ingen rolle hva du kaller det eller hvordan han betaler det. Pengene kommer fra hans konto.

Hva hvis han en dag skal kjøpe bolig? Hvordan skal han spare opp til egenkapital hvis du tar fra han halve inntekten? Satser du på at kommunen betaler trygdebolig for han? Kanskje greit å søke om trygdebil også? Han vil jo knapt ha penger til bil selv hvis han skal betale deg 10000 kr mnd.

Sorry for å være kritisk, men du ba om råd. Så da får du råd

Kan ikke du også lese over en gang til? Han sparer 5000 til bolig i mnd. Det spares mindre i mnd enn Han har å bruke på lek&moro i mnd. Det ser jeg jo burde justeres,så kanskje han sparer 7000 og har 5000 å bruke. 

Forøvrig merker jeg at jeg faller midt i foringstida for trollene nå, for ærlig talt😅 

Ikke kan han kjøre bil, og ikke kommer han til å kjøre bil heller. 

Hva er egentlig en trygdebolig? Strengt tatt er jo leiligheten vår en trygdebolig da siden lånet betjenes av uføretrygden min? Eller tenkte du kommunal bolig? For ja, det er han innvilget og står på venteliste til, i et bemannet kollektiv. Åpenbart fordi han trenger det? Som han forøvrig også må betale av egen uføretrygd. 

Var det noe mer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter jeg riktig her?

Hvis du er ufør og uten særlig formue ville ingen bank gitt deg et lån hvor du betaler 15000kr mnd.

Så da gjetter jeg at du og barnets far kjøpte bolig sammen. Da dere skilte lag, fikk du sitte med boligen. Og når sønnen din var enda ung så klarte du utgiftene med bidrag, barnetrygd, barnetillegg osv? Men nå er barnet myndig, og da forsvinner flere av tilleggene du hadde? Så da må du se andre utveier for å dekke dine (høye) boutgifter?

Hva med å vurdere å bo billigere? Slik de fleste andre uføretrygdede må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forøvrig merker jeg at jeg faller midt i foringstida for trollene nå, for ærlig talt😅 

Du ber om råd, men kaller rådene du ikke liker for trolling?

Morsom du 😁

Lykke til med boutgiftene dine når sønnen flytter ut 👍

Endret av Faderullandei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar det ekstra det koster deg å ha han der? Litt i strøm, ca halvparten av maten(eller mer hvis han spiser veldig mye). Det er en selvfølge at du "fakturerer" han for klær, telefon, forbruk etc.

Anonymkode: f694b...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderullandei skrev (26 minutter siden):

Gjetter jeg riktig her?

Hvis du er ufør og uten særlig formue ville ingen bank gitt deg et lån hvor du betaler 15000kr mnd.

Så da gjetter jeg at du og barnets far kjøpte bolig sammen. Da dere skilte lag, fikk du sitte med boligen. Og når sønnen din var enda ung så klarte du utgiftene med bidrag, barnetrygd, barnetillegg osv? Men nå er barnet myndig, og da forsvinner flere av tilleggene du hadde? Så da må du se andre utveier for å dekke dine (høye) boutgifter?

Hva med å vurdere å bo billigere? Slik de fleste andre uføretrygdede må?

Nei, ganske langt unna. 

Kjøpte boligen med lån fra husbanken. Med min uføretrygd. 

Det stemmer at jeg klarte dette greit med diverse stønader, men de er kake å regne som inntekt så ikke noe husbanken tok høyde for. De tok høyde for at sønnen, når han ble 18 og potensielt fortsatt bodde hjemme (fordi de fikk info om hans sitiasjon) skulle betale leie. Boligen ble kjøpt for å ha en stabil bolig for å unngå å måtte leie bolig.

Vi bor ganske billig faktisk. Det er ganske sjukt å tenke over gitt hvor vi bor, men det er en dyr kommune nord. Nei, vi kan ikke flytte heller. Da må vi ut i distriktet, og da må vi flytte fra hans nærmiljø. Tror du det er billig å bare flytte? 

Du gir ikke råd kjære deg. Du antar, kritiserer, gjetter og trekker konklusjoner. Ikke leste du nøye nok før du kommenterte heller, da hadde du jo fått med deg hva pengene går til og hvor mye han faktisk sparer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kan bli enklere å bruke hans konto til å betale hans personlige utgifter, så betaler han kun husleie til deg (den blir da inkludert strøm, internett og mat?).

Mine foreldre gjorde det sånn når min bror bodde hjemme. Han har alvorlig pu og fikk uføretrygd fra fylte 18 år. Han betalte 5000 kr. i mnd for rundt 20 år siden. 

Forstår godt at det er vanskelig for andre å forstå situasjonen din. "Det er jo bare å gjøre sånn og slik". 

Anonymkode: 54699...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg ovenfor. 

Ikke ment som kritikk til TS, men som kritikk til mange som svarer. Å ha et barn med spesielle behov er helt annerledes enn å ha et normalt barn.

Når han må bo i bemannet bolig så er det ofte lange ventelister. 

Og helt ærlig.... når han nå er voksen og myndig og "tjener" godt (for en på hans alder). Hvorfor skal han ikke betale husleie? 

Anonymkode: 54699...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...